ברלין
ברליןצילום: איסטוק

התנצלותו של קומיקאי גרמני מוביל על פשעי מלחמה שביצע אביו בתקופת מלחמת העולם השנייה גררה גל של מתקפות נגדו ברשתות החברתיות מצד נאו-נאצים.

אצה שרדר, בן 54, התראיין בשבוע שעבר בתוכנית אירוח פופולרית כשלצדו ניצולת השואה אווה שפסי.

כשדמעות בעיניו, סיפר שרדר לניצולה כי אביו גויס לצבא הנאצי ב–1941 ושירת בו ארבע שנים, "הוא עשה דברים איומים כחייל…הוא סיפר לי עליהם מאוחר יותר", אמר שרדר. אביו מת לפני תשע שנים בגיל 87.

מיד אחרי השידור פתחו אנשי ימין קיצוני במתקפות נגד שרדר ברשתות החברתיות. בין הכינויים הפוגעניים פחות שהוטחו בו נמנים ביטויים כמו "עכברוש פגוע נפש", ו"עבד נרצע מביך ודוחה המשועבד למערכת", דיווח אתר החדשות RND הגרמני.

מנגד, יצאו תומכיו של שרדר גם הם לרשתות החברתיות בהבעת תמיכה בקומיקאי. הם ציינו כי פנייתו של שרדר לשפסי נעשתה באופן ספונטני אחרי שסיפרה בתוכנית האירוח על זיכרונותיה מאושוויץ, כחלק משידור מיוחד במלאת 75 שנה לשחרור אושוויץ. שפסי הגיעה מלווה בבתה, אניטה שוורץ.

שרדר, אשר ניכר כי התרגש מעדותה של שפסי, אמר שאביו "היה בוודאי מתנצל אילו ישב כאן". אחרי כן קם, הושיט את ידו לניצולה ואמר "אני מצטער. אסור לנו לשכוח". שרדר סיפר לאורחי התכנית ש"היו במשפחתנו טרגדיות רבות שטואטאו מתחת לשטיח". מספר קרובים, ובכללם סבתו ודודים אחדים התאבדו אחרי כניעתה של גרמניה הנאצית.

שפסי אמרה אחרי כן לכלי התקשורת הגרמניים כי המחווה של שרדר הייתה בעיניה "יוצאת דופן ביותר".

יום אחרי השידור סיפר שרדר לעיתון בילד שאביו היה נהג טנק בוורמאכט ולא השתייך למפלגה פוליטית. הוא נשבה בידי חיילי הצבא האדום לקראת תום המלחמה והיה כלוא במשך שש שנים במחנה שבויים סובייטי, שם הוכרח לעבוד בעבודות כפייה במכרות. שרדר הוסיף שהתנצלותו הייתה בשם אביו על פשעי המלחמה שביצעו חיילי הוורמאכט.