איראן
איראןצילום: ISTOCK

באחד בפברואר 1979 אַיַתֹאלַלה רוֹחאלַלה חֹ'מֵינִי, חכם הדת הגולה, ירד בטהרן ממטוס "אייר פראנס" שהביא אותו מצרפת.

אמנם רוב שנותיו ישב חֹ'מֵינִי בעיר נג'ף הקדושה לשיעים, בעיראק השכנה (אחרי שגורש בנובמבר 1964), אך רבים זוכרים דווקא את החודשים האחרונים שלו בעיירת הפרבר נוֹפְלְ לֶה-שאטוֹ ממערב לפריז.

בתקופתו בגלות המשיך חכם הדת להעביר ביקורת חריפה על השאה האיראני ונגד האמפריאליזם באמצעות קלטות וכרוזים ששוכפלו לכדי עשרות אלפים והם הופצו ברחבי איראן – פודקאסטים של שנות ה-60 וה-70. מיותר לציין כי קלטות אלה לא תורגמו לשפות מערביות כמו אנגלית או צרפתית ולא הופצו לקהל המערבי.

מעל למיליון איש ויש שיגידו מיליונים רבים קיבלו את פניו של מי שהיה סמל המהפכה, עוד לפני שהפכה לאסלאמית באופן שאנחנו מכירים היום. עשרה ימים לאחר מכן, היום לפני 41 שנים, השתלטו ההמונים על ארמון המלך, מֹחַמַּד רֶזָא פַּהְלַוִי, השאה האחרון שברח. באותו היום אַיַתֹאלַלה חֹ'מֵינִי הכריז על ממשלה זמנית ומשם הדרך לאישור משאל העם לביטול המלוכה, הקמת הרפוליקה האסלאמית והפיכתו למנהיג העליון הפכה קצרה.

מַאנַא נֶיֵסְתַאנִי, קריקטוריסט איראני שגר כיום בפריז, משלב התמונה המפורסמת של אַיַתֹאלַלה רוֹחאלַלה חֹ'מֵינִי היורד מהמטוס עם שאלת סגירת הטיסות מסין בשל התפשטות וירוס הקורונה. לעומת מדינות שעצרו את הטיסות מסין ואליה - מטוסים המשיכו להמריא ולנחות מבייג'ין וטהראן ובחזרה אך אחרי מחאה ואולי הבנה של הסיכון הטיסות בוטלו.

ועכשיו לקריקטורה בה אנו רואים אדם יורד כשהוא מחזיק בידו את וירוס הקורונה (כפי שהוא נראה במיקרוסקופ אלקטרונים בתנאים מיוחדים). אותו מקבלים בצד ימין, קציני הצבא, ממש כפי שקיבלו את אַיַתֹאלַלה חֹ'מֵינִי ובצד שמאל אנשים פשוטים עם שלט באנגלית ובפרסית - ברוכים הבאים לאיראן.

הביקורת פה כפולה - מצד אחד יש פה השוואה בין שלטון חכמי הדת של 41 השנים האחרונות למגיפה ומצד שני ביקורת על המשטר שמסכן את תושביו בהידבקות בווירוס זה.

בקריקטורה של פַהֶד אלחַ'מִיסִי שפורסמה בעיתון הכלכלי הסעודי אל-אִקְתִצַאדִיַה נראה המנהיג העליון של איראן, חמינאי, לובש כשהוא עוטה חליפה של גיבור על אך נוקבו בה חורים מהם יוצא אוויר ומתגלה דמותו האמיתית והצמוקה.

נזכיר כי בחודשים האחרונים התגברה הביקורת כלפיי המשטר לאחר שהמצב הכלכלי במדינה התערער בעקבות העיצומים של ארה"ב. בחודש נובמבר פרצו הפגנות אלימות בערים רבות במדינה, הפגנות שדוכאו באלימות קשה שגבתה את חייהם של 1500 מפגינים.

הפגנות נוספות נגד המשטר פרצו לאחר הודאת הודאת המשטר כי הוא אחראי להפלת המטוס האוקריאני מעל שמי איראן. בהפגנות אלה נשמעו באופן יוצא דופן קריאות "מוות לדיקטטור".

נעם בנעט הוא מרצה וחוקר עצמאי בתחום המזרח התיכון והעולם הערבי, הכותב טור שבועי בנושאים אקטואליים נבחרים ובליווי קריקטורות עדכניות מהעולם הערבי תחת הכותרת 'חלון למזרח התיכון המתחדש'. אפשר לעקוב אחריו בטלגרם, בפייסבוק או באינסטגרם