תקף. חביב
תקף. חביבצילום: יח"צ

בסוף חודש ינואר קרא נשיא תוניסיה, קאיס סעיד, לחקור את השתתפותו של אהרון כהן – ספורטאי צרפתי-ישראלי בן ה-17 בטורניר בינלאומי שהתקיים בתוניס.

אירוע זה הכעיס במיוחד את חבר הפרלמנט הצרפתי מאיר חביב: "לדרוש חקירה רשמית על טניסאי בן 17 ? אין להם משהו טוב יותר לעסוק בו במדינה בה גוברת הטרור, משבר כלכלי ומחאות חברתיות? אלא אם כן הסיבה, ישראל– בדיוק כמו היהודי של פעם - משמשת כשעיר לעזאזל!".

עוד הוסיף חביב: "תוניסיה היא מדינה שיקרה לליבי ושורשי משפחתי נמצאים שם... אחד מזיכרונותיי היפים ביותר נשאר מאותה נסיעה ב-2005 כסגן נשיא הקריף, כחלק ממשלחת של שר החוץ לשעבר, סילבן שלום. באותם ימים הנורמליזציה ביחסים בין ישראל לתוניסיה היתה ממשית. אך הזמנים השתנו. כפי שאמר נשיא צרפת: אנטי-ציונות היא אנטישמיות ועל כן ולמרות הזיקה המשפחתית והרגשית שלנו למקום הזה, אי אפשר לעבור לסדר היום. צריך להפסיק בינתיים להגיע למדינה שהפכה את שנאת ישראל למדיניות פוליטית. אני חושב בין היתר על העלייה לרגל לגריבה. מעבר לנושא הביטחוני מדובר בשאלה מוסרית. צריך להחרים את המחרימים"

הקריאה של חביב עוררה גלים רבים בתוניסיה וגורמים רבים, מבלי להתייחס לנושא עצמו, התקוממו מהפגיעה האפשרית בכלכלת תוניסיה. בין המגיבים : שר התיירות התוניסאי, רנה טרבלסי, יהודי בעצמו.

במכתב פתוח בשם "החיה הרעה בכל מקום אדון חביב" שפרסם אתמול , ובו המילה ישראל לא מופיעה כלל, כתב השר: "מר חביב היקר, אני לא עונה לך בגלל החשש שקריאותיך להחרים את תוניסיה יענו, למרות שאני מכיר בהשפעתך הפוליטית, אני עונה לך על מנת להחזיר את הדברים להקשרם. אני לא עונה מתוך חשש כיוון שיש לי אמון עיוור בזיקה ללא תנאי של אנשי הדת, תוניסאים ואחרים, כלפי תוניסיה וגריבה, מוקד לעלייה לרגל מלפני אלפי שנים שמעלה מדי שנה התרגשות גדולה ותקווה לשלום. תחושת העוול הזינה את הג'יהדיזם והטרור אך הסבל והמשבר הכלכלי, בו אתה משתמש כדי לצחוק על תוניסיה, אינם זרים להם".

עוד הוסיף השר: "הקריאה להחרים את תוניסיה כיעד, רק תוסיף על הקשיים שלה תוך התעלמות מהעבודה הענקית של משרתיה הפטריוטים והמסורים כדי להוציא אותה מהשבר. תוניסיה אינה מבקשת נדבה, כפי שנדמה שאתה רומז, אך מצפה לתמורה לעבודתה וחוסר האנוכיות של בני עמה, כמוני, רנה, השר היהודי היחיד בעולם הערבי".

לסיום התייחס השר למצב התיירות במדינה וכתב: "בשנה שעברה, הגענו ל-9 מיליון תיירים ואנחנו יודעים שנגיע ליותר כיוון שהמחויבות שלנו לצאת מזה איתנה, וכיוון שאנחנו סומכים על בני ברית וחברים שלא תמיד הצליחו לעזור לנו כצפוי בגלל האינטרסים המשתנים היום בעולם. מדינות מסוימות המדגישות את בעיות הביטחון התוניסאיות כדי להשחיר את היעד התיירותי, תרמו היטב לג'יהאדיזם, למשל בסוריה. אנחנו משלמים בתוניסיה את מחיר הקרבות ש'הגדולים' בעולם הזה מנהלים. זה לא הוגן אבל ככה זה".

בנוסף לשר התיירות התוניסאי, הגיבו גם חברי פרלמנט וכן איש התקשורת התוניסאי סמיר אלוופי אשר כתב בפייסבוק כי הקריאות של חביב יובילו לקמפיינים פומביים ונסתרים נגד הכלכלה התוניסאית, קמפיינים שימומנו על ידי לוביים יהודיים חזקים כיוון שהיהודים מחזיקים את הכלכלה, התיירות והבנקים בעולם.