ג'ונתן גרינבלט, מנכ"ל הליגה נגד השמצה
ג'ונתן גרינבלט, מנכ"ל הליגה נגד השמצהYoni Kempinski

נתונים חדשים שמפרסמת הליגה נגד השמצה מעלים כי הפצת תעמולה ומסרים של עליונות הגזע הלבן התגברה פי שניים ויותר בשנת 2019 והגיעה לשיא.

הנתונים מלמדים על גידול ניכר במקרים אלו, בתחומי הקמפוסים ומחוצה להם. סך של 2,713 מקרים של הפצת חומרים קיצוניים - ממוצע של יותר מ-4 מדי יום, דווחו ברחבי ארה"ב, בהשוואה ל-1214 בשנת 2018.

כל אחת ממדינות ארה"ב, למעט הוואי, דיווחה על אירוע אחד לפחות של הפצת תעמולת תומכי עליונות הגזע הלבן, כאשר השכיחות הגבוהה ביותר של מקרים דווחה בקליפורניה, טקסס, ניו יורק, מסצ'וסטס, ניו ג'רזי, אוהיו, ווירג'יניה, קנטאקי, וושינגטון ופלורידה.

"תומכי עליונות הגזע הלבן רואים בהפצת תעמולה, בין אם באמצעות פלאיירים, עלונים או סטיקרים, דרך נוחה ולא פחות חשוב – אנונימית, לקדם את מסרי השנאה וחוסר הסובלנות שלהם" אמר המנכ"ל העולמי של הליגה נגד השמצה, ג'ונתן גרינבלט.

"באופן כללי, ידוע לנו שקיצונים וקבוצות שמקדמות מסרים של שנאה משגשגים באווירה הכללית של ימינו – אך הנסיקה הנוכחית בכמות הפלאיירים ובהפצת התעמולה מהווה דוגמה מעולה לאופן שבו קיצונים מפיצים את המסרים שלהם מבלי לוותר על אנונימיות", הוסיף גרינבלט.

מדובר בעשרות קבוצות שתומכות בעליונות הגזע הלבן הפיצו תעמולה בשנה החולפת, אך כשלוש קבוצות היו אחראיות ל-90% בקירוב מן הפעילות.

"שיטפון התעמולה, שכמעט תמיד משלב שפה אופיינית לתומכי הגזענות הלבנה במסווה של פטריוטיזם, הוא ניסיון לנרמל את המסרים של תומכי העליונות הלבנה ולחזק את מאמצי הגיוס לקבוצות אלו. הדבר נעשה תוך סימונן של קבוצות מיעוט - יהודים, שחורים, מוסלמים, מהגרים לא לבנים וחברי קהילת הלהט"ב - כמטרה", מסביר אורן סגל, מנהל המרכז לחקר הקיצוניות של הליגה נגד השמצה.

66 אחוזים מכלל אירועי התעמולה מיוחסים ל- Patriot Front, שבסיסה בטקסס (67% מתוך האירועים בקמפוסים ו-59% מתוך האירועים מחוץ לקמפוסים), הרבה יותר מכל קבוצה אחרת. ב-2019 הקבוצה עשתה שימוש ויזואלי בצבעי האדום-כחול-לבן המסורתיים שמאפיינים אותה, לצד מסרים חדשים כמו "אומה אחת אל מול הפלישה", "בעד האומה, נגד המדינה", ו-"אמריקה לא למכירה." ה-Patriot Front ידועה בשימוש שהיא עושה בגרסה שלה ל"פטריוטיזם" כדי לקדם אידיאולוגיה של ניאו-פאשיזם ועליונות לבנה.