רגע לפני הגיבוש
מאות מלש"בים ביקרו בבית הספר לטיסה

למה שאצליח בקורס טיס? מה בכלל עושים שם? שאלות אלו ועוד נשאלו על ידי צעירים לפני גיוס שביקרו השבוע בבסיס חצרים של חיל האוויר.

שירה פיינסקי, אתר חיל האוויר , י"ז בשבט תש"פ

מטוס קרב של חיל האוויר
מטוס קרב של חיל האוויר
צילום: דובר צה"ל

אלפי צעירים לפני גיוס מוזמנים מדי שנה למיונים לקורס-טיס שמתחילים בירפ"א (יחידת הרפואה האווירית) א', ממשיכים בירפ"א ב', בשיח עם פסיכולוג, בבדיקות רפואיות ומסתיימים בגיבוש הנודע שנערך בבסיס חצרים, בו גם מתבצע הקורס עצמו.

קשה שלא לחוש לחץ מהמבחנים ומהמיונים, אולי אפילו לחשוש. סביר שבראשם של בני הנוער יעלו לא מעט שאלות ותהיות - האם אני בכלל מתאים להיות בקורס-טיס? איך אדע אם אני טוב? האם אני רוצה להיות טייס?

רגע לפני שהנערים והנערות, שכבר עברו את עיקר המיונים לקורס, עולים על מדי ב' ומתחילים את הגיבוש, הם הגיעו לבסיס חצרים לכנס שנוצר עבורם. מה עשו מעל 500 מלש"בים ביום שני האחרון בביס"ט (בית-הספר לטיסה)? התשובה לכך, בכתבה הבאה.

ההכשרה של לוחמי צוות-האוויר ארוכה ואף בין הארוכות בצה"ל, היא מאתגרת ומותחת את קצה גבול היכולות של החניכים. את הקורס מתחילים מעל 300 מתגייסים ולקו הסיום מגיעים עשרות בודדות. לאורך השלבים השונים בקורס מבצעים מיון טיסתי ואישיותי שנועד לאתר את המתאימים ביותר.

כאמור, המיונים לקורס מתחילים בירפ"א, שם המתמיינים לא נחשפים לעשייה ולמשימות של לוחמי צוות-האוויר. על מנת לעודד את המלש"בים להגיע לגיבוש-הטיס, וכדי לצייד אותם בכל המידע הדרוש אודות חיל-האוויר וקורס-הטיס, נערך השבוע כנס מלש"בים אליו הגיעו כלל המתמיינים לטיס שסיימו את שלב הבדיקות הרפואיות או שנמצאים בו כעת.

מאות בני נוער לבושים בבגדים אזרחיים השתלבו בנוף הביס"ט לצד פרחי-טיס מהשלבים השונים. "המטרה העיקרית של היום היא להעלות את המוטיבציה של המלש"בים להגיע לגיבוש - שלא יווצר מצב שנפספס את מפקד חיל-האוויר הבא", מחייכת הצוערת נ', חניכה בקורס מספר 182 וממובילות הכנס.

חלק מהנערים והנערות המיועדים לגיוס לא בטוחים באיזה תפקיד ירצו לשרת. עבור בנים המיון לטיס הוא חובה, וניתן לחתום עליו ויתור רק בגבעת הגיבוש. עבור בנות זהו יעד התנדבותי כמו שאר תפקידי הלוחמה בצה"ל. "חשוב לנו להראות להם שקורס-הטיס הוא גם קרבי וגם טכנולוגי", מציינת הצוערת נ'. "אנחנו לא רוצים לוותר על אף מתמיין", מספרת רס"ן ליטל, רמ"ד איתור צוות-אוויר ויחידות מיוחדות. "לעיתים מלש"בים מקבלים החלטות כי הם לא מודעים לתמונה המלאה, או שלא נחשפו לכל המידע. אנחנו רוצים להציג להם את 'הדבר האמיתי' ולהפיג את החששות רגע לפני הגיבוש - שהוא אירוע מאתגר פיזית ומנטלית".

במהלך היום המלש"בים זכו להכיר את משימות חיל-האוויר, את כלי-הטיס השונים וכן לשמוע על ההכשרה של לוחמי צוות-האוויר מפי המדריך הראשי של הביס"ט, סא"ל נ'. לפני שהחל לדבר, שאל: "מי רוצה להגיע לקורס-טיס?" ידיים רבות הונפו באוויר. "ומי בטוח שזה לא בשבילו?", בודדים הרימו בהיסוס את ידיהם. "זו זכות גדולה לעמוד מולכם היום. אנחנו צריכים אתכם, וכשאני אומר אנחנו אני לא מתכוון לבית הספר לטיסה אלא למדינת ישראל", אמר סא"ל נ' לבני הנוער. "מי שיגיע לקורס, יהיה מחובר למנוע הפנימי שלו ויאמין שהמשימה אפשרית, והיא אכן אפשרית ומשמעותית".

בהמשך היום, המתמיינים עברו בטייסות השונות שבבית הספר - החל מטייסת מיון, שם חניכי שלב "מכין" טסים לראשונה ומבצעים 15 טיסות צ'ק, לאחר מכן ביקרו במגמת קרב שם צפו בסרטונים מגיחות באוויר של צוערי שלב "מתקדם" קרב, ולבסוף צפו מקרוב במטוסים ותיקים של החיל: "הרווארד" (6-T טקסן), "סטירמן" ו"עיט משופר" (A-4N).

היום הייחודי איפשר קיום של שיח בלתי-פורמלי של המלש"בים עם חניכי הקורס ובפרט עם צוערי קורס מספר 182 שכרגע נמצאים בשנת "השכלה", בשלב "מבואות" והיו אחראים על הובלת הכנס. בכל רגע פנוי הצוערים היו עסוקים במענה על השאלות של הנערים והנערות - באיזה מהירות טס מטוס ה"לביא" (M-346)? מה תנאי השירות בקורס? האם באמת כל אחד לעצמו? האם הטלפון הנייד נגיש לנו בכל השלבים? איך מתמודדים עם הניתוק מהבית?

אחת התשובות שניתנה תפסה את אוזני: "מה שגרם לי לצלוח את השלבים השונים בקורס הוא ללכת לחבר שלידי ולהיעזר בו. התחרות באה לידי ביטוי בינך לבין עצמך, לא בין אחד לשני: עוברים את הקורס - ביחד".

"חשוב לנו להסביר למלש"בים שזה באמת אפשרי", מסכמת הצוערת נ'. "נכון, אחוז המסיימים של הקורס לא גבוה, אבל לא צריך להתייאש מזה". ואכן, בסוף היום, נראה כי המלש"בים מרוצים, מתעניינים ומלאי התרגשות לקראת המשך הדרך.