הרב ברוך אפרתי: "להתפלל על העם הסיני"

ראש ארגון רבני דרך אמונה ניסח תפילה מיוחדת למען העם הסיני ומאבקו ב'קורונה'.

שמעון כהן , י"ח בשבט תש"פ

צוותים רפואיים סמוך ל"ספינת הקורונה" ביפן
צוותים רפואיים סמוך ל"ספינת הקורונה" ביפן
צילום: רויטרס

הרב ברוך אפרתי, ראש רבני 'דרך אמונה' מתייחס בראיון לערוץ 7 להיבט היהודי של היחס לטרגדיה העוברת על העם הסיני המתמודד מול נגיף הקורונה.

את דבריו פותח הרב אפרתי ומזכיר כי "כמו בכל סוגיה שעולה לסדר היום אנחנו מביטים בתורה הקדושה. אברהם אבינו התפלל לריבונו של עולם למען אנשי סדום, אף על פי שהיו חטאים לה' מאוד. עדיין אברהם אבינו רוצה בטובתם ומתפלל.

"מובן שכאשר הקב"ה אומר שגזירה היא מלפניו ואין בהם צדיקים אברהם שב למקומו, אבל הנטייה הראשונית שלנו כעם ישראל היא להיטיב עם העולם ולהתפלל לריבונו של עולם עבור אותם אנשים חולים אף על פי שאינם בני ברית".

מחדד הרב אפרתי ומדגיש כי תפילה זו נחוצה גם כאשר מדובר בגויים עובדי עבודה זרה, כפי ש"מקובלנו מרבנו הנציב מוולוז'ין שכך נוהגים בני אברהם יצחק ויעקב. הוא כותב בהקדמתו לספר בראשית שנקרא ספר הישר משום שאבותינו היו ישרים. הכוונה היא שהם רצו בטובת הבריות כולם, אפילו עובדי עבודה זרה, כך כותב שם הנציב. אנחנו נלחמים בעבודה זרה, אבל יחד עם זה אנחנו רוצים בטובת בני האדם, שיבריאו וישובו בתשובה שלמה".

מקור התפילה, מבהיר הרב אפרתי אינו הדאגה שמא הנגיף יגיע אלינו או לאומות הקרובות לנו, אלא עצם הרצון שלא תימשך מצוקתו של עם כלשהו. "אנחנו אמנם קרובים לעם ישראל ודואגים שעם ישראל לא ייפגע חס ושלום, אבל יחד עם כך יש בעולם הזה הרבה בריות, והרב כותב במידות הראי"ה ובמקומות נוספים שהאהבה צריכה להתפשט על כל היש ועל כל הבריות. אותה יראת שמים שגורמת לנו להיאבק על ארץ ישראל ושלמות התורה ועל צרכי ישראל היא זו שגורמת לנו לרצות בטובת העמים כולם ולהתפלל עבורם".

האם מדובר בתפילה אישית, רצון אישי, או שמא מדובר בתפילה שעל הרבנות הראשית להוביל ולנסח? "דברים שקשורים לכל ישראל, הרבנות הראשית היא שצריכה להוביל יחד עם זקני ישראל וחכמי ישראל. זה לא עניין של רב מקומי. אבל תפילות אישיות יכול כל אדם להוסיף. אני יכול לשתף בתפילה שאני מתפלל עבורם בברכת רפאנו. חיברתי לעצמי נוסח אישי", אומר הרב ומצטט את הנוסח שניסח:


הִנֵּה נָא הוֹאַלְתִּי לְדַבֵּר אֶל אֲדֹנָי וְאָנֹכִי עָפָר וָאֵפֶר.

יהי רצון מלפניך שתרחם על בריותיך, וכפי שאֶת נֹחַ בְּאַהֲבָה זָכַרְתָּ, וַתִּפְקְדֵהוּ בִּדְבַר יְשׁוּעָה וְרַחֲמִים, כך תרפא את החולים הזקוקים לישועתך בעמך ובעולמך, ובייחוד במקומות בהם המחלה החדשה מתפשטת.

וְיֶאֱתָיוּ כֹל לְעָבְדֶךָ וִיבָרְכוּ שֵׁם כְּבוֹדֶךָ, וְיַגִּידוּ בָאִיִּים צִדְקֶךָ, וְיִדְרְשׁוּךָ עַמִּים לֹא יְדָעוּךָ וִיהַלְלוּךָ כָּל אַפְסֵי אָרֶץ וְיאמְרוּ תָמִיד יִגְדַּל ד'.

כִּי אֵל מֶלֶך רוֹפֵא נֶאֱמָן וְרַחֲמָן אָתָּה. בָּרוּךְ אַתָּה ד', רוֹפֵא חוֹלֵי עַמּוֹ יִשְׂרָאֵל.

על שילוב שם ה' בברכה שניסח מציין הרב אפרתי כי "כל השילובים בתפילה האישית הם על פי הדין וההלכה. כל השמות הם מתוך פסוקים, מתפילת אברהם על סדום ומתפילת ראש השנה".

לפי שעה, מספר הרב אפרתי, הדברים הועברו לתלמידיו וקהילתו בהמלצה שכל אחד יאמץ לעצמו את התפילה. באשר לפניה לרבנות הראשית הוא אומר "בעזרת ה' נשתדל שהדברים הללו יקרו".