היציקה שהוצבה במקום
היציקה שהוצבה במקוםצילום: משה רונצקי

הרשות הפלסטינית הציבה הערב (חמישי) תורן ענק על פסגת 'תל ארומה' שבשומרון, מבצר חשמונאי עתיק (אחד משמונה בעולם כולו), בעל ערך היסטורי וארכיאולוגי.

הפלסטינים עלו למקום עם מנופים ובאגרים והציבו במקום יציקת בטון, זאת כחלק מפעילות של הרשות הפלסטינית להפוך את המקום לאתר תיירות.

מדובר במבצר החשמונאי הצפוני ביותר, החולש על כביש 5 ויישובי גב ההר ונשמר במשך כאלפיים שנה.

זהו שיאו של תהליך שנמשך כבר כשנה, בו מבוצע הרס מתמשך, כך על פי חברי "שומרים על הנצח" ארגון הפועל לשימור האתרים ההיסטוריים והארכיאולוגים ביהודה ושומרון יחד עם מחלקת התשתיות במועצה האזורית שומרון.

בשנתיים האחרונות הרשות הפלסטינית סתמה את מאגרי המים העתיקים במקום, בנתה תאורה היקפית סביב ראש המבצר תוך הרס של החומה ומאגרות המים.

ארגון "שומרים על הנצח" פנה לראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן בבקשה שיתערב. דגן היפנה דרישה למח"ט שומרון לעצור את הרס האתר וההשתלטות הפלסטינית עליו.

"מדינת ישראל לא יכולה להפקיר אתרים ארכיאולוגיים והיסטוריים בעלי חשיבות לאומית. יש כאן הפקרות שצריך לעצור אותה", אומר דגן.

לדבריו, "תל ארומה מצטרף לשורה ארוכה של אתרים היסטוריים שנפגעים מאוזלת היד של ממשלת ישראל, מול ההרס וההשתלטות של הצד השני על נכסי צאן הברזל שלנו, בהם: ממלכת ישראל הקדומה - סבסטיה, מזבח יהושע בן נון ואתרים נוספים. הטענה שמקומות אלו יושבים בשטחי B אינה תירוץ להפקרתם. הרשות הפלסטינית כבר הכריזה שמבחינתה אין משמעות לשטחי A, B ו-C. אין סיבה שמדינת ישראל תמשיך להתנהל כאילו יש משמעות לחלוקה הזו בוודאי לא כשמדובר באתר היסטורי בעל חשיבות לאומית".

מארגון "שומרים על הנצח" נמסר, "אנו רואים בחומרה רבה את השחתת האתר הייחודי הזה ממניעים פוליטיים כפגיעה במורשת התרבות הלאומית והעולמית. זו התוצאה של ההפקרות שמייצרת מדינת ישראל בכך שהיא לא פועלת כמתחייב ממנה מול האמנות הבינ"ל, ובכך היא מועלת במורשת הדורות כולם. האחריות מוטלת על כל אחד משרי הממשלה. אנו קוראים לראש הממשלה לפעול בנחישות לעצירת ההרס באופן מיידי ולאמץ אץ תכנית החירום הלאומית שהוגשה לשרי הממשלה".