שבוע טוב
שבוע טובצילום: ISTOCK

צחוקים איתם

מעניין להעיף מבט ברשימת המדינות החברות במועצת זכויות האדם של האו"ם, זו שהחליטה להחרים עסקים שפועלים ביהודה ושומרון.

ברשימה הזו תוכלו למצוא למשל את אנגולה, שם מקובל מאוד להוציא להורג בלי משפט, או את ספרד שמונעת חקירות על טענות לעינויים שעוברים שם אסירים, או את לוב ששם אסירים פשוט נעלמים ואיש לא יודע היכן הם, או את סין הקוצרת איברים של מתרגלי פאלון-גונג ומוכרת לתיירות מרפא ומקפידה שמידע לא סימפטי לא ייצא מגבולות המדינה.

תוכלו למצוא שם גם את ערב הסעודית והמנהג הידוע שלהם לכרות ידיים של גנבים, את קובה שמוציאה להורג אסירים בלי להתבלבל או רודפת עיתונאים ופעילים פוליטיים ואפילו את רוסיה, שבה קצת קשה לשלב בין התנגדות לנשיא לבין חיים נורמאליים וחופשיים, שלא לדבר על טפטופי דיווחים על עינויים קשים שעוברים אסירים ועצירים, והאמינו לי זו רק ראשיתה של רשימה ארוכה ואכזרית, אבל העיקר שכל המדינות הללו וחברותיהן מתלכדות נגד הפרת זכויות האדם שמבצעת ישראל.

המתכון הימני לקיפול הימין

ונניח, אדוני ראש הממשלה, שליקוט המנדטים הימני שלך יצליח לך, תהפוך את הליכוד למפלגה הגדולה מכולן עם 35 מנדטים על חשבון 'ימינה' שתרד ל-4 מנדטים (שלא לדבר על היעלמות מתחת לאחוז החסימה). כפי שזה נראה כעת, תוכל אז לתפוח על שכם עצמך בלבד, הרי כל הקמפיין הזה הוא נתניהו בלבד. אתה, אדוני ראש הממשלה, נמצא במוקד הבלעדי של הקמפיין, אתה הוא שמופיע בכל המודעות, אתה הוא שמתרוצץ מכנס לכנס, מנאום לנאום ומאולפן לאולפן. אין מפלגה, יש נתניהו.

ואז מה? תשב בבלפור ותבחן את מצבו של הגוש, תגלה שהליכוד - 35, ש"ס – 8, יהדות התורה – 8, ימינה – 4 וביחד 55. המשמעות, אתה הרי יודע, היא הקמת ממשלת אחדות שתמחק את כל הבטחות הריבונות והימניות תיגנז.

אז מילא אם היית פוליטיקאי צעיר בראשית דרכו, אבל אתה? אתה הרי המומחה הגדול מכולם לתכנונים פוליטיים, אז למה זה טוב?

שילונדע

דן שילון, האיש בלי המעגל, מצא לנכון להסביר השבוע, או בלשונו לעשות סדר, ולהעניק לגיטימציה לפיגועים נגד חיילים, וכה אמר האיש ונימק: "בעניין הטרור, קצת סדר. כשחמאס מפציץ אזרחים, כשפלשתינים דוקרים חפים מפשע, מפוצצים אוטובוסים, משגרים בלוני נפץ אל ישובים אזרחיים, זהו טרור. שפל, מגעיל, מכאיב. טרור. כשחמאס, או כל ארגון אחר פוגע בצבא, בחיילים, במפקדים, זה לא טרור, זו מלחמה. כואבת, מלוכלכת, מגעילה, אך לגיטימית".

אז מעבר לעיתוי הבלתי נסבל שדן שילון מצא לנכון לומר את הגיגיו המשונים, כמה ימים אחרי פיגוע הדריסה שבו נפצעו חיילי גולני בדרכם להשבעה, רציתי רק לשאול את מר שילון, אם זו מלחמה זה אומר שצריך גם להגיב כמו במלחמה, על כל המשתמע מכך, או שסתם בחרת להיות הסנגור של השטן?

חפש את ההבדלים

הארכתי השבוע בהתייחסות לסרט ששודר במסגרת 'עובדה' על פרשת הרצח בדומא. אזכיר בתמצית את עיקר הדברים: הסרט דרמטי כנדרש וכמצופה, אבל כשמורידים את רעשי הרקע, הקריינות הדרמטית והצילומים האפלוליים הצופה נשאר בלי בדל ראיה ממשית לכך שאכן עמירם בן אוליאל ביצע משהו שקשור לרצח.

לכך אני מבקש להוסיף הערה קטנה: הסרט מלווה את ימיו הקשים של הסבא במשפחת דוואבשה לאחר האירוע, ובין השאר ניתן לראות כיצד מתקבצים אליו לבית החולים לנחם ולסייע יהודים מכל הגוונים ומכל הסוגים, אנשי ימין ואנשי שמאל, צעירים ומבוגרים, אנשי שררה ואנשי שורה. מנגד, אנחנו מכירים את התגובות ברחוב הפלשתיני כשיהודים נרצחים בפיגוע, ממתקים מחולקים ברחובות, מגשי כנאפה יוצאים בזה אחר זה, תשואות וצהלולים סביב משפחת המפגע ואיש בהנהגה לא מעז לגנות, להתנגד או להסתייג. אולי זה חלק ניכר מההבדל.

תזכורת מהעבר הלא רחוק

בצל התגייסותם של כל מיני לשעברים במערכת הביטחון למאבק בתכנית הריבונות ולתמיכה בהקמת משינה פלשתינית התרוצצה השבוע בקבוצות ווטסאפ שונות תזכורת מימים לא רחוקים, ימי טרום העקירה והגירוש מגוש קטיף וצפון השומרון.

עשרות רבות של לשעברים חתמו אז על עצומה תחת הכותרת שנשמעת היום מופרכת להחריד "ההינתקות מחזקת את מדינת ישראל". ובטקסט עצמו ניתן היה לקרוא את הפנינים הבאות: "ההינתקות תתרום לשינוי אסטרטגי ומדיני חיובי ותפתח סיכוי להסדר" ו"ההינתקות חיונית לקיומה של מדינת ישראל" וכן הלאה וכן הלאה ולמטה מופיעים חתומים עשרות רבות של קצינים בכירים ומקביליהם במוסד, בשב"כ ובמשטרה.

אז בפעם הבאה שאתם שומעים את גאוני המפקדים, מסבירים לנו בקול נמוך וסמכותי שבידם המתכון לביטחון ישראל, ואם רק תקום כאן מדינה פלשתינית על גבעות השומרון יהיה לכולנו אושר, עושר ושמחת עולם, תזכרו עד כמה הנבואות שלהם מחוברות למציאות.

היסטוריה ומורשת

ראש הממשלה הבהיר שהליך הריבונות מתקדם והוא כעת מתעכב רק בשל המיפוי שמבצעים האמריקאים על מנת שלא תגלוש ריבונותינו למחוזות שיתכן ויהיו חלק מקלף המיקוח המדיני מול הרש"פ בעתיד. בתגובה הבהיר דוברו של אבו מאזן שמבחינתם רק מפת פלשתין היא הקובעת, ואני אומר, למה לא, הבה נבקש ונחפש את אותה מפת פלשתין, נפתח אותה ונתקדם על פיה.

מן הסתם איפשהו בארכיוני המוזיאונים של מורשת פלשתין ניתן למצוא מפה כזו שמבהירה מה היו גבולותיה ההיסטוריים של הממלכה הפלשתינית. אני משער שניתן למצוא את המפה הזו סמוך לקלף העתיק שעליו רשומה שושלת מלכי פלשתין לדורותיהם מימי הנביא ועד הלום.

בהזדמנות זו נשמח לקבל עוד קצת פרטים על מורשתם של אותם מלכים, על המטבעות שעליהם נחקקה דמותם, על הסמלים המעוטרים שמוטבעים בבולות ישנות שמן הסתם נמצאו בחפירות פלשתין ועוד ועוד ממצאים שכולנו מחכים ומצפים ליום בו תשזופנה אותם עיניו של יצור אנושי כלשהו.

אלת הצדק מגמגמת

במערכת המשפט מתקשים להבין למה הציבור הישראלי מאבד אמון במערכת המופלאה שהוקמה עבורנו בין כותלי היכל הצדק בירושלים. זה נתניהו, הם אומרים, הוא מסית נגד מערכת המשפט ואבירי שלטון החוק, אומרים ומתעלמים מכל העקיצות הקטנות הללו שמערכת המשפט ירום הודה עוקצת את כולנו.

קחו לדוגמה את ערך השוויון ירום הודו ותשתבח תפארתו. לכאורה מול עיניה העצומות של אלת הצדק דין שופט כדינו של פשוט עם. אז זהו שרק לכאורה. קחו לדוגמה את הסיפור המופלא שהתפרסם בכלכליסט, אמנם קצת בחשאי (ולכן הסיכוי ששמעתם עליו הוא קטן), ובכל זאת פורסם:

רעייתו של שופט העלימה הכנסות בסדר גודל של כ-2 מיליון שקלים שהועברו לחשבון בנק סודי בשווייץ. ועדת הכופר של רשות המיסים (ידעתם שיש דבר כזה?) החליטה להסתפק בקנס של 600 אלף שקלים, ולא להחזיר את הסכום כולו, משום שבעלה, השופט, נאלץ לפרוש מתפקידו.

איכשהו ומשום מה בפרקליטות החליטו לדחות בקשה דומה של חשודה אחרת באותה פרשה, שגם היא רצתה שיפטרו אותה בתשלום כופר כלשהו, אבל נאלצה להגיע להסדר טיעון שבסופו קנס וחודשי עבודת שירות.

אז עם רמה כזו של שוויון בפני החוק תבינו אותנו שקצת קשה לנו.

החידה הבלתי פתורה

אל תגידו שהופתעתם לגלות שצדקתי בהערכתי שבית המשפט יאשר את התמודדותה של היבה יזבק, מהללת המחבלים הרוצחים, לכנסת הבאה. גם אתם ניחשתם את אותו ניחוש וצדקתם. לא היה צריך להיות נביא או חוזה לשם כך, ובכל זאת אני עדיין חוזר על שאלתי: אם היא בפנים, מה כבר עשה ד"ר מיכאל בן ארי שגורם לו להיות בחוץ?

להערות ולהארות שלכם: [email protected]

לעוד כמה הערות קודמות:

טרור ומחבלים, שותלים ובוכים

חשיפות בעקבות דיל טראמפ

הכשר לאנטישמים, נבואות ושקרים

אמנים מנהיגים והיגיון משונה

גאונים, מסיתים ואנשים מוזרים