אביב כוכבי
אביב כוכביצילום: תומר נויברג, פלאש 90

הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי החליט לבצע שינויים במבנה המטה הכללי של צה''ל, במסגרת התוכנית הרב שנתית 'תנופה'.

השינויים אושרו על ידי שר הביטחון נפתלי בנט, והם נובעים מן הצורך למקד ולחזק את בניין הכוח הרב-זרועי, שהופך למורכב יותר וגדל בהיקפו, ובמקביל להעמיק את העיסוק באסטרטגיה הצבאית בכלל ובזירה האיראנית בפרט.

כוכבי קבע כי אגף התכנון של צה"ל יעסוק במשימת בניין הכוח הרב-זרועי בלבד, כמפקדה האמונה על פיתוח שיטות לחימה ואמצעי לחימה בראייה רב-זרועית.

בצה''ל מסבירים כי מיקוד זה הינו צו השעה לאור ריבוי הפרויקטים המשותפים למספר זרועות ומורכבות ניהולם. האגף לבניין הכוח יאפשר לחזק את הקשר עם מפא"ת והתעשיות הביטחוניות בישראל, וכן יאפשר לנהל ולבקר בצורה אפקטיבית יותר אחר שורת פרויקטים רב-זרועים ומימוש תר"ש 'תנופה'.

בנוסף, נוכח האיום המתפתח מזירת איראן, יוקם אגף חדש בפיקוד אלוף, שיעסוק בשני נושאים מרכזיים: תכנון ותכלול האסטרטגיה הצבאית וריכוז הפעולות לעיצוב ולתכנון המערכה למול הזירה האיראנית.

כאמור, הרמטכ''ל קבע כי אגף התכנון ישנה את שמו לאגף "בניין הכוח" וימוקד במשימת בניין הכוח הרב-זרועי. יוקם אגף "אסטרטגיה ואיראן" בפיקוד אלוף, אשר יכלול את החטיבה האסטרטגית וחטיבת קשרי החוץ. בהמשך יקבע אופן עיסוקו למול הזירה האיראנית.

מפקדת העומק תישאר במתכונתה ואת הפיקוד עליה יקבל אלוף איתי וירוב, נוסף על תפקידו כמפקד המכללות הצבאיות.

השינויים יכנסו לתוקף במהלך קיץ 2020, ועד למועד זה יסוכמו עבודות המטה בנוגע למבנה הפנימי של אגפים אלו. בצה''ל הדגישו כי השינויים הארגוניים יביאו למיצוי מיטבי של המטה הכללי, תוך שימור היקפו.