סוריה
סוריהצילום: רויטרס

קטסטרופה בצפון מערב סוריה: המתקפה הנרחבת של צבא אסד בימים האחרונים על מעוזי המורדים במחוז אידליב ובפאתי העיר חאלב, הובילה בימים האחרונים למנוסת בהלה המונית בלתי נשלטת.

סוכנות הפליטים של האו"ם וארגוני הסיוע מעריכים כי מספר הפליטים שנאלצו לנטוש את בתיהם ולהימלט מאימת המלחמה, נע בין 800 ל־ 900 אלף, ואילו נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן טען אתמול כי מיליון פליטים סורים נעים לעבר הגבול הטורקי, אך טורקיה לא תוכל לקלוט אותם לאחר שכבר קלטה בשלבים המוקדמים יותר של מלחמת האזרחים הסורית, למעלה מארבעה מיליוני פליטים.

הקרב המתנהל על אידליב קשה במיוחד, וכמיטב המסורת מפציצים הסורים והרוסים המסייעים להם גם מטרות תשתית אזרחיות, כדוגמת בתי חולים, בתי ספר ומבני ציבור אחרים. השיטה הזאת הוכיחה את עצמה בכל המערכות הממושכות שניהלו אסד והרוסים בשנים האחרונות, ושבמסגרתן הצליח אסד להחזיר לעצמו את השליטה על רוב שטחי סוריה.

אלא שלטענת ארגוני הסיוע, הפעם המצב קשה מתמיד, משום שהפליטים נסים על נפשם כשבחוץ שורר קור מקפיא, ומספר לא ידוע מהם, כולל ילדים ותינוקות, כבר קפאו למוות בימים האחרונים.

לפי הדיווחים, הפליטים ניסו לקחת עמם ציוד וחפצים שימושיים רבים ככל האפשר, אך במהלך מנוסתם הם נאלצים לשרוף חלק מהציוד שנטלו עמם, כדי להתחמם מהקור העז החודר לעצמותיהם.

בכיר בסוכנות הפליטים של האו"ם רמז אתמול כי רוסיה של פוטין מבצעת פשעי מלחמה חמורים מאוד בסוריה, כשהיא מפציצה בתי חולים ותשתיות חיוניות כמו מים, חשמל וכבלי תקשורת. לדבריו: "לא יתכן שכל כך הרבה פגיעות בבתי חולים ובתשתיות אזרחיות אירעו בטעות או באופן רנדומלי".