בנייה ביו"ש. ארכיון
בנייה ביו"ש. ארכיוןצילום: מירי צחי

כולם מדברים על החלת הריבונות כאקט שלטוני מדיני, אבל מה המשמעויות הכלכליות של המהלך בתחום הנדל"ן? על השאלה הזו השיב טוביה לבקוביץ' הבעלים של חברת 'אריאל יזמות', העוסק בתחומי הנדל"ן השונים ברחבי יהודה ושומרון.

להערכתו של לבקוביץ' מהלך החלת הריבונות ככל שיתבצע "יעשה טוב מאוד. המהלך יתבטא בהגדלת ביקושים מצד הלקוחות שיגיעו מהמרכז מזרחה וגם לכיוון עוטף ירושלים, הביקוש יגדל, המחירים יעלו קצת. היזמים והקבלנים ינהרו ליו"ש כי עלויות המימון יירדו. היום האשראי קשה להשגה ויקר עדיין, והנורמליזציה תיצור שוק חופשי ומשוכלל יותר. זה ייתן דחיפה רצינית".

לבקוביץ' לא ממהר להעריך האם הגברת הבנייה בשומרון וסביב ירושלים תוריד את המחירים במרכז הארץ, אם כי הוא סבור כי במידה ויהיה מדובר במספר גבוה של התחלות בניה ובמסגרת זו ייבנו עשרות אלפי יחידות דיור באזור אלקנה ואריאל הדבר יוריד את המחירים במרכז הארץ בכ-5 עד 7 אחוזים.

באשר לאלקנה וסביבותיה הוא מעיר כי "ממילא הציבור מתייחס לאזורים הלו כמרכז הארץ, ולכן ההשפעה לא תהיה גדולה מדי". לעומת זאת הוא מעריך כי באריאל המחירים יעלו יותר וככל שנפנה מזרחה המחיר יעלה באופן משמעותי יותר. בהקשר זה הוא מזכיר כי התחלות הבנייה צפויות להיות מלוות בהנגשת צירי התנועה והוספת מקומות עבודה, והשילוב בישובים כמו שילה בין איכות החיים של ישוב ושיפור התנועה והתעסוקה יגרום לעליית מחירי הדיור שם.

עוד שאלנו אם ההערכות הללו רלוונטיות לטווח הקצר או רק לטווח הארוך יותר, לאחר שתירגע הסערה שעלולה חלילה לתסוס בהיבט הביטחוני לאחר מהלך הריבונות. לטעמו "האפקט יהיה מיידי. נושאים ביטחוניים היו וכנראה יהיו. מבלי להיכנס לפוליטיקה ניתן לקוות שהנורמליזציה הזו תיתן לשכנים שלנו להבין שאנחנו כאן להישאר, ואם יחסי המסחר והכלכלה יתפתחו זה יעשה טוב לשני הצדדים. הדו קיום שקיים כבר היום יקבל דחיפה וכשיש את זה אין סיבה שהמחירים ירדו, אלא רק להיפך".