ליטא. ארכיון
ליטא. ארכיוןצילום: ISTOCK

מועצת העיירה שטה (SETA) בליטא מציעה למכירה מבנה נטוש ששימש בעבר כבית הכנסת של העיירה, שבתחילת המאה הקודמת 68% מאוכלוסייה היו יהודים, כך מדווח העיתון 'ידיעות אחרונות.

על פי הדיווח בבית הכנסת העתיק שרידים של עיטורים יפים ומרשימים, שריד לאחד מ־220 שטייטעלים וקהילות יהודיות ברחבי ליטא שהתרוקנו בקיץ 1941 מהמוני היהודים שמילאו אותם.

מדובר בבית כנסת שנבנה בסוף המאה ה־19. חשיבותו ההיסטורית רבה בשל העובדה שנותרו מעט מאוד בניינים של הקהילה היהודית העתיקה באיזור.

שגריר ישראל בליטא יוסי לוי דיווח למשרד החוץ כי המחיר ההתחלתי המבוקש על ידי המועצה הוא 3,000 אירו ואם המכירה הפומבית אכן תצא לפועל, המחיר הסופי עשוי להאמיר ולהיות גבוה הרבה יותר.

"אין ספק שהצעת המבנה הנטוש למכירה משקפת את המצב העגום מאוד, במדינה שהיתה עד השואה ממלכה יהודית משגשגת שכרבע מיליון יהודים חיו ויצרו בה וכעת נותר בה קומץ יהודים. מכירת המבנה היא תזכורת עגומה במיוחד להיעדר פתרון לרכוש היהודי במדינה שהיתה פעם ממלכה יהודית. על פי החלטה ליטאית משנת 1992 אמורים היו מבני בתי הכנסת לחזור לידיים יהודיות, אולם בפועל הועברו עד כה רק חלק מהמבנים לקהילות היהודיות המזעריות של ליטא, וגם אלו שהועברו משוועות הן לשיפוץ והן למתפללים - ושניהם לא בנמצא", מצוטט לוי בעיתון.