איתמר בן גביר
איתמר בן גבירצילום: יהונתן ולצר/TPS

1. פחות מ-8 יממות לפני פתיחת הקלפיות בבחירות לכנסת ה-23, מס' 1 ברשימת עוצמה יהודית לכנסת, עו"ד איתמר בן גביר, עומד בפני דילמה קשה מאוד.

מצד אחד עומדות ההצהרות הבלתי פוסקות לפיהן המפלגה תתמודד בבחירות בכל מקרה, עד הסוף, וחוסר הרצון המובן והטבעי לשבור לעצמו את המילה מול הפעילים המסורים, התומכים הותיקים וגם היריבים שעומדים מנגד ומסתכלים.

מנגד עומד השכל הישר והסיכון הרב שבהתמודדות הקרובה של מפלגת "עוצמה יהודית", לגוש הימין כולו, אבל גם למפלגה עצמה, שעלולה להיפגע קשות מהתמודדות שכזו.

2. שני מנדטים בסך הכל מפרידים בין ממוצע הסקרים ובין הקמתה של ממשלת שמאל ליברמן-גנץ-פרץ-הורוביץ שתוקם בחסות הימנעותם האדיבה של חברי הרשימה המשותפת מהצבעה ביום הקמת הממשלה.

התסריט ברור ופשוט. אם גוש השמאל כולל ליברמן יגיע ל-54 מנדטים (ובסיטואציה מסוימת יכול להיות שיספיקו גם 53) יגיע סופו של שלטון הימין בישראל. זו לא אזהרה ריקה, זו מציאות ממשית שעלולה להתבהר באופן הקשה ביותר בעוד שבוע ויומיים בסך הכל. אין כאן מרווח לטעויות, כל קול קובע.

לכן התמודדות עצמאית של מפלגת "עוצמה יהודית" שכידוע חסרת כל סיכוי לעבור את אחוז החסימה, היא הפעם סכנה מוחשית להמשך שלטון הימין, סכנה שרק מי שאיננו מחובר למציאות לא יקח אותה ברצינות.

3. אבל גוש הימין הוא לא כל הסיפור. המפלגה הקטנה שבראשותו של בן גביר עלולה להפסיד בבחירות הקרובות נכס עצום שאותו היא השיגה בבחירות האחרונות בריצתה העצמאית. היא עומדת להפסיד את "מיתוס ה-84 אלף".

מכל מיני סיבות, חלקן טובות יותר וחלקן טובות פחות, נהנתה בבחירות לכנסת ה-22 מפלגת עוצמה יהודית מוויב חזק מאוד של מצביעים. רבים האמינו שהקול שלהם יהיה הקול שיעביר את המפלגה מעבר לסף אחוז החסימה וכך יעניק את השלטון לגוש הימין. האמונה הזו היתה שגויה לחלוטין, אבל זה לא משנה. עצם קיומה הרווח היה עובדה משמעותית מאוד בבחירות החולפות.

המציאות הזו השתנתה לחלוטין. היום ברור לכולם, ואין אף אחד שחושב אחרת - אפילו לא איתמר בן גביר בינו לבין עצמו - שעוצמה יהודית בנתונים הקיימים יכולה לעבור את אחוז החסימה. הטענה של בן גביר ואנשיו, שנחשפה בבירור בהקלטת שיחת הטלפון בין בן גביר לנתן אשל אותה הדליף בן גביר, היא שנתניהו מסוגל להעביר אותם את אחוז החסימה. גם הטענה הזו כמובן שגויה, אבל מצד שני היא מבהירה היטב שהם יודעים שבמצב הנוכחי אין להם שום סיכוי.

התוצאה של הידיעה הזו היא הדעיכה ההדרגתית של מפלגת "עוצמה יהודית" בסקרים. מאזור סביבות אחוז החסימה בזמן הגשת הרשימות על עבר אזור האחוז הבודד בסקרים הקרובים. הדעיכה הזו מושפעת כמובן גם מהקמפיין הנחרץ הרבה יותר שמנהל נתניהו נגד עוצמה יהודית בסיבוב הנוכחי, וגם מהקמפיין האגרסיבי נגדם שמתנהל בריכוזים של חסידות חב"ד שבעבר היתה מאגר קולות מרכזי מאוד למפלגה.

4. כעת בן גביר נדרש להכריע בין ריצה עד הסוף, במטרה לעבור את האחוז הבודד ולזכות במימון מפלגות שיכסה את הוצאות הקמפיין, ובין פרישה ומניעת סיכון למפלגתו בטווח הארוך.

המשך ההתמודדות הפעם עשוי לחשוף, בניגוד לסיבוב הקודם, כמה קולות באמת שווה מפלגת עוצמה יהודית, בלי שקר הסיכויים לעבור את אחוז החסימה. כמה אנשים תומכים במפלגה הזו כשלא מדובר בסך הכל בניסיון, חסר סיכוי אמנם, "להציל" את גוש הימין.

כעת עשוי להתברר שעוצמה יהודית לא "שווה" 84 אלף מצביעים, אלא במקרה האופטימי ביותר - מחצית מהמספר הזה - אולי אפילו פחות. תוצאה כזו תתן לבן גביר נקודת פתיחה גרועה בהרבה לקראת הבחירות לכנסת ה-24, בין אם הן תהיינה בעוד חצי שנה ובין אם בעוד 4 שנים.

זה הרגע שבו בן גביר חייב להחליט אם ללכת על השיקול של טובת הטווח הקצר, ובין הצורך להציל את כבודה ומעמדה של מפלגתו בטווח הארוך. אין לו עוד הרבה זמן להחליט, בקושי שבוע, אבל גם חוסר החלטה יהיה החלטה גורלית ועשוי לחרוץ את גורלו וגורל מפלגתו - לתמיד.