שר החוץ האירופי ג'וזף בורל
שר החוץ האירופי ג'וזף בורלצילום: REUTERS/Vincent Kessler

תוכנית המאה מעוררת התנגדות נרחבת, בחלק ניכר ממדינות אירופה, או לפחות, חלק ניכר ממנהיגיה, מביעים התנגדות ליוזמה האמריקנית.

ד"ר עמנואל נבון, עמית בכיר במכון ירושלים למחקרים אסטרטגיים, ומרצה ליחסים בינלאומיים באוניברסיטת תל-אביב ובמרכז הבינתחומי הרצליה חושב שאירופה אינה מדברת בקול אחיד לגבי התוכנית.

"אין עמדה אירופית אחידה. הגוף, שנקרא מועצת השרים של האיחוד האירופי, לא הצליח להעביר החלטה לגינוי תוכנית המאה כי אין קונצנזוס סביבה והחלטות מסוג זה צריכות להתקבל פה אחד. יש התנגדות של מדינות מזרח אירופה כמו הונגריה, פולין וצ'כיה אליהן מצטרפת איטליה".

"אמנם שר החוץ האירופי ג'וזף בורל היה רוצה להעביר החלטה נגד התוכנית, אבל לא הצליח. צריך לזכור שבריטניה, שפרשה מהאיחוד האירופי, תחת הנהגתו של בוריס ג'ונסון עמדותיה יותר קרובות וארה"ב ולישראל, מאשר לפני כן", מוסיף נבון.

הוא מתקשה להבין את המהלכים שמנסה להוביל נגד התוכנית שר החוץ האירופי ג'וזף בורל.

"יש משהו מוזר בניסיון הזה של בורל להעביר החלטה נגד התוכנית. הרי בסופו של דבר מדובר בגינוי של תוכנית שלום. כמובן שמותר לאיחוד האירופי להתנגד לתוכן התוכנית ולהציע משהו חלופי. אבל צריך לזכור שהתוכנית של טראמפ לא מנוגדת לעמדות הבסיסיות של אירופה למעט אולי בנושא ירושלים. אפילו בנושא הסיפוח, מדובר בצעד הדדי. על פי התוכנית ישראל יכולה לספח את רוב שטחי C ביהודה ושומרון אבל תוקם מדינה פלסטינית שתספח אליה שטחים נרחבים. על בסיס זה, ההתנגדות של האיחוד האירופי פשוט לא מובנת".

לדעתו, על האיחוד האירופי לשנות כיוון ולהיות הגורם שיביא את הפלסטינים למגעים ישירים עם ישראל.

"כל פעם שהפלסטינים מנסים להתחמק ממשא ומתן עם ישראל הם תמיד מחפשים תמיכה והבנה באירופה. אני חושב שהאירופים עושים טעות, כי במקום לעודד את הסרבנות הפלסטינית, יהיה הרבה יותר פורה אם יעודדו את אבו מאזן להיכנס למשא ומתן בשביל תוכנית שאמורה לתת לו מדינה מפורזת והשקעות של 50 מיליארד דולרים".

"כל עוד האירופים ובעיקר שר החוץ שלהם רומזים שיש זכות שיבה, זה רק מעודד את הסרבנות לשלום. ברור שמשא ומתן בטווח הזמן הקרוב לא יוביל לפתרון הסכסוך אבל אולי כן להסדר חלקי שייטיב עם שני הצדדים".

ד"ר נבון מאמין שאירופה מסוגלת להגיע לתובנות הללו בעצמה. "מבחינה דיפלומטית שתי המשפיעות הגדולות באיחוד הן צרפת וגרמניה. אנחנו רואים שגרמניה עסוקה בענייניה הפנימיים ופחות בעניינים בינלאומיים וכך גם הנשיא מקרון. הם לא יצאו באופן נחרץ נגד התוכנית. ישראל הצליחה בשנים האחרונות לפצל את הארגון ולמנוע החלטות אנטי ישראליות פה אחד. על כך צריך להכיר תודה לראש הממשלה שהצליח להוביל מדיניות של הפרד ומשול בתוך האיחוד האירופי.

''בכל מקרה צריך להעביר את המסר שכשאירופה מקדמת סרבנות פלסטינית, הדבר אינו מקדם את הסיכוי לפתרון הסכסוך הישראלי פלסטיני".