חשש מפני הוירוס
חשש מפני הוירוסצילום: רויטרס

קורונה באיראן יצאה מכלל שליטה וזאת ניתן ללמוד מאחוז התמותה הגבוה שהיא מציגה בקרב החולים שזוהו בוודאות כנושאים את נגיף הקורונה.

אתמול דיווחה איראן על 14 מקרי תחלואה חדשים ועל שני מקרי תמותה נוספים. בכך עלה מספר החולים שזוהו עד כה, ברפובליקה האסלאמית ל־43 ומספר המתים לשמונה.

מדובר בקרוב ל־20 אחוזי תמותה - נתון גבוה פי עשרה מהנתונים המתקבלים מרוב המדינות האחרות.

על פי חישובי התקשורת העולמית, מספר החולים האמיתי באיראן אמור לעמוד על לפחות 430 , ויתכן מאוד שגם חלק ממקרי התמותה שנגרמים כתוצאה מהנגיף אינם מדווחים משום שמערכת הבריאות האיראנית לא יודעת לסווג אותם כנספים במגפת הקורונה.

העובדה שבאיראן מהלכים בימים אלו מאות חולים שאינם מזוהים על ידי מערכת הבריאות כנשאי 'קורונה', צפויה לגרום לכך שההדבקה ההמונית תימשך.

ככל הנראה המצב באיראן יצא זה מכבר מכלל שליטה, והמחלה צפויה להכות ברפובליקה האסלאמית בעוצמה רבה.

אתמול התפרסם תיעוד מאיראן, בו נראים אנשי צוות רפואי כשהם מובילים חולה ב'קורונה' על גבי מיטת אשפוז בתוך בית חולים הומה מאדם, כשבמסדרונות בו הם מעבירים את החולה צועדים אנשים רבים, בהם גם ילדים.

זאת, משום שמערכת הבריאות באיראן אינה מסוגלת להתמודד עם המחלה, ונראה כי המגפה צפויה להוסיף ולהתפשט במדינה במהירות רבה.

בשלב זה לא ברור עד כמה עושה איראן מאמצים אמיתיים לעצור את המגפה, והיא ממעטת לדווח על הפעולות שבהן היא נוקטת.

עד כה לא נמסר באופן רשמי על הסגר שהוטל על העיר קום, ודיווחים שהתפרסמו בנושא דיברו בעיקר על ביטול הלימודים בעיר ועל צעדים נקודתיים נוספים שננקטו, באופן שאינו נראה כמספק לעצור את המגפה.

לא ברור בשלב זה גם כמה מקרים אירעו באיראן, ואם המשטר במדינה אכן מדווח נתוני אמת או שהוא מסתיר אותם באופן חלקי כדי להימנע מפגיעה נוספת בכלכלה האיראנית שגם בלאו הכי עומדת בפני קריסה בגלל משטר הסנקציות הכבד שהוטל עליה בידי נשיא ארה"ב דונלד טראמפ.

בעקבות ההתפרצות באיראן הודיעו אתמול לפחות שלוש מהמדינות השכנות כי הן סוגרות באופן הרמטי את מעברי הגבול עם איראן: עיראק, טורקיה ופקיסטן. זאת, לאחר שהטיסות המסחריות ממדינות אלו לאיראן בוטלו עוד קודם לכן.