ליד ציון שרה אמנו
ליד ציון שרה אמנוצילום: מנהלת הישוב בחברון

בביקורו אתמול בקרית ארבע-חברון עשה אתמול ראש הממשלה נתניהו היסטוריה נוספת מעבר לחנוכתה של השכונה החדשה. היה זה בעצם ביקורו במערת המכפלה כראש ממשלה מכהן בישראל.

שוחחנו עם הרב הלל הורוביץ, יו"ר מנהלת הישוב היהודי בחברון, על האירוע המיוחד. "היה ביקור מרגש מאוד", הוא מספר:

"לראות את ראש ממשלת ישראל ואת רעייתו, שרה, עולים למערת המכפלה, כבן אצל אבותיו, פשוט להתפלל. להתפלל ולהתרפק על קברות האבות והאמהות. לראות את שרה נתניהו צמודה לציון שרה אמנו עם כיסוי ראש שהחליטה לשים, יחד עם השרות ציפי חוטובלי ומירי רגב, בפשטות ובצניעות מתפללים על קברי האבות כמו כלב בן יפונה שזכה בזכות ההשתטחות על קברי אבות להינצל מעצת המרגלים".

"הרגשנו שראש ממשלת ישראל עומד ומתפלל ואומר פרקי תהילים של דוד מלך ישראל שהיה בחברון, ממעקים קראתיך, אשא עיניי אל ההרים מאין יבוא עזרי... ראש הממשלה אמר את הדברים ברגש ובכוונה ואנחנו מאוד התרגשנו מעצם התפילה ואנחנו כמעט בטוחים שזהו ביקור ראשון של ראש ממשלה מכהן בתוך מערת המכפלה".

הרב הורוביץ מזכיר כי לפני חמישה חודשים ביקר ראש הממשלה בשדה המכפלה שבחברון ובעבר כבר ביקר כמה פעמים בעיר, ואולם ביקור בתוך המערה של ראש ממשלה מכהן הוא בהחלט ביקור ראשוני מאז מלחמת ששת הימים "אירוע מכונן ומרגש".

"אמרנו יחד תפילה לשלום המדינה, לראשי שריה ויועציה, ותפילה לשלום חיילי צה"ל. זה דבר מאוד מכונן ומיוחד" אומר הרב הורוביץ ודוחה מכל וכל את הטענות הציניות לעיתוי פוליטי של הביקור. "

זה לא עניין של ערב בחירות. הקשר האמיץ בין הממשלה לאורך כל שנות כהונתה לחברון הוא קשר בלתי יאומן. בשבת חיי שרה אפשר היה לעשות ישיבת ממשלה בחברון עם חצי משרי הממשלה, עם יו"ר הכנסת וחברי כנסת. זה מיוחד מאוד לראות אותם מגיעים לאורך כל השנה ויונקים את הכוח והמחויבות לעם ישראל".

"דיבר על זה ראש הממשלה אתמול. כאן הקניין הראשון של אבי האומה. ראש הממשלה אמר את הדברים הללו, שכאן הכול מתחיל, כאן אברהם קנה את שדה המכפלה ודיבר על הזהות היהודית והמחויבות לארץ ישראל. אך טבעי שהממשלה הלאומית מרגישה את הקשר העמוק הזה. אנחנו מאוד שמחים שהשרים וראש הממשלה מגיעים כדי לבטא את המחויבות הזו לפני בחירות".

ממשיך הרב הורוביץ ומוסיף את השמחה על דבריו של ראש הממשלה אודות עתיד הישוב היהודי בחברון: "שמחנו לשמוע את ראש הממשלה אומר בצורה ברורה קבל עם ועולם שגם הישוב היהודי בחברון, על כל שכונותיו ומערת המכפלה וצירי התנועה לירושלים ולבאר שבע, הכול יהיה בעזרת ה' בריבונות ישראלית, כי במפות לא הכול ברור וראש הממשלה הכריז על זה בצורה ברורה, שהישוב היהודי ומערת המכפלה, הכל יהיה בריבונות ישראלית והחוק הישראלי יחול אצלנו מיד עם החלת הממשלה הקרובה".

בהמשך דבריו מונה הרב הורוביץ כמה משורת השרים שמקפידים להגיע לחברון לאורך השנה כולה, ולטעמו מדובר בביטוי מתמשך של הקשר לעיר ולמה שהיא מסמלת, ואילו ההגעה למקום ערב בחירות רק מבטאת את הקשר הזה ולא מנצלת אותו. בין השאר הזכיר הרב הורוביץ את השר ישראל כץ המקפיד להגיע לחברון בערב ראש השנה, את השר בנט שהיה שותף גם לביקור אתמול, את השר אלי כהן, השר כחלון ואחרים.

"לא הזמנו את התקשורת, אולי היא לא התעניינה, אני לא יודע מה הסיבה לחוסר הסיקור התקשורתי, אבל שמחנו בעצם ההגעה והתפילה. זה היה פשוט מרגש. ראינו את ההתרגשות של השרות והרצון לקבל ברכה ממקור הברכות לקבל כוח ועצמה ולקבל ברכה. אשרינו שזה ראש ממשלתנו, שזו הממשלה, שמבינים מאיפה מקבלים את הכוח, לא אמריקה ולא מהתקשורת, את הכוח מקבלים מהשורשים, מהאמת הבסיסית והעצמה הגדולה שיש במערת המכפלה בחברון".

במערה
במערהצילום: מנהלת הישוב בחברון

הזוג נתניהו עם השרות חוטובלי ורגב, ראש מועצת קרית ארבע והרב הורביץ
הזוג נתניהו עם השרות חוטובלי ורגב, ראש מועצת קרית ארבע והרב הורביץצילום: מנהלת הישוב בחברון