קמין
קמיןצילום: ISTOCK

מנכ"ל איגוד ערים לאיכות סביבה שומרון, איצ'ה מאיר, שלח חוות דעת לכל 15 הרשויות תחתיו, שבו הוא קורא לאכוף את חוק העזר העירוני בנוגע לקמינים המוסקים בעץ, בעקבות ריבוי התלונות בגין מטרדים הנוצרים מעשן הקמינים.

קמין המוסק בעץ הוא אמצעי חימום נפוץ בבתים פרטיים בשל יכולת החימום שלו ובשל האסתטיות ותחושת הביתיות שהוא משרה.

עם זאת, תנורי הסקה ביתיים המוסקים בעץ פולטים מזהמים שיש בהם סכנה ממשית לבריאות, ביניהם חלקיקים נשימתיים ותרכובות אורגניות, כמו חומרים אורגניים טבעתיים פוליארומתיים (PAHs), בנזן ופורמאלדהיד. חלק מחומרים אלו ידועים כמחוללי סרטן או מוטגניים (מחוללי מוטציות), הם רעילים וחשודים כמסרטנים, ואף גורמים למפגעי ריח.

מנתונים שפרסם המשרד להגנת הסביבה עולה כי שריפת עץ לחימום ביתי באמצעות קמינים תורמת 8% מפליטת חלקיקים נשימים מסוג PM10% , 10% מפליטת חלקיקים עדינים נשימים PM 2.5 ולפליטה של חומרים המוכרים או חשודים כמסרטנים.

איצ'ה מאיר טען כי בעקבות תלונות רבות, הנזק לאיכות האוויר והמטרד לשכנים יש לראות בשלילה הפעלת קמין לחימום בעץ. כדי לעשות שימוש בתנורים מסוג קמין עצים ישנם תקנים מחייבים: סוג קמין, ארובה ועוד. לפי פקודות בריאות העם וחוק העזר בכל מקרה שהעשן מהווה מטרד, בסמכותה של הרשות המקומית לאכוף את הפסקת המטרד.

כאמור, מאיר פנה לרשויות המקומיות בקריאה לטפל בתלונות התושבים, להגביר את ההסברה והאכיפה ולהעזר ברשות הסביבתית המוסמכת – איגוד ערים לאיכות סביבה.

"מעולם בשנים קודמות לא היתה כמות כה גדולה של תלונות בכל ישובי האזור, אנו מקבלים פניות ציבור מתושבים שהדבר גורם להם מטרד קשה ולעיתים בלתי נסבל. למען שכנות טובה סביבה נעימה ובריאה אנו פונים לבעלי הקמינים המוסקים בעץ בקריאה להחליף מידית את אמצעי החימום למערכות פחות מזהמות ולהימנע מפגיעה בבני הבית, בשכניהם ובכך לתרום להקטנת הזיהום הסביבתי ולהשפעתו על ההתחממות הגלובלית", הוסיף מאיר.