מי מאחורי ההודעות
מי מאחורי ההודעותistock

ד"ר אלון סלע, חוקר במרכז לחדשנות בסייבר של אוניברסיטת אריאל, מתייחס בראיון לערוץ 7 למניפולציות של הרגע האחרון שבהן מתמרנות המפלגות את רצון הבוחרים.

"המדיה החברתית היום היא הכול חוץ מחברתית", אומר ד"ר סלע כשהוא מתייחס לאופן בו מופעלים בוטים, מערכות הטעיה, ברשת. "מחקרים מראים על 15-20 אחוז של תוכנות בוטים שנמצאות בצורה מאוד מאסיבית. כך היה בבחירות בארה"ב וכך באנגליה ואין סיבה לחשוב שלא יהיו אצלנו. הם מבצעים הטעיה באופן שניתן לחשוב שאנשים אמתיים אומרים את הדברים, כשאדם אחד מפעיל את כל המערכות הללו".

הרעיון העיקרי העומד מאחורי הפעלתם של הבוטים הוא המחשבה שכאשר מתלבט מגלה שעמדה מסוימת זוכה לאהדה רבה אצל אנשים רבים, הוא ישנה את עמדתו שלו ויתמוך גם הוא. "הפעילות שלהם היא פעילות מרוכזת. הם עובדים בקבוצות ויוצרים אלמנט של לחץ, כי אנחנו כבני אדם חושבים שאם הרבה חושבים כך יש בזה מידת אמת, והרוב הזה נוצר באופן דיגיטאלי".

האם הבוטים משמאל לא מתקזזים עם הבוטים מימין? "ככל שיש לך יותר כסף יש לך אפשרות יותר לייצר בוטים מתוחכמים יותר ובכמויות יותר גדולות ובזה יש משהו פסול. למי שיש יותר ממון הוא יכול לבנות טכנולוגיה בקנה מידה גדול יותר".

את המאבק לאיתור וזיהוי בוטים מגדיר ד"ר סלע כמלחמת שוטר וגנב. "יש שיטות לזהות בוטים אבל הבוטים למדו את השיטות והפכו למתוחכמים יותר. בדרך כלל אם יש קבוצה של חברים שאני לא מכיר שחוזרים על מסרים דומים כדאי שאהיה זהיר יותר, אבל אין דרך ברורה, כי ככל שלומדים לזהות אותם, כפי שיכולנו לזהות בוטים מהדור הישן ברמה של 95 אחוזים, היום יש כאלה שלא מזהים".

דרך אחת שהייתה יעילה בעבר לזהות בוטים היא שימת לב לרצף הפעילות של הבוט שמגבירה את החשדנות כלפיו. "בעבר בוטים התאפיינו בפטפוט בלי הפסק. אנשי BDS פעלו בצורה הזו. היו בוחנים את הבוטים שלהם ורואים שהוא לא ישן ולא אוכל ומוציא כמות מסרים לא הגיונית לבן אדם. היום הבוטים הבינו שקל לזהות אותם בצורה כזו ולכן עברו לפעילות אחרת, פעילות בריבוי חשבונות כשכל חשבון מפטפט בזמנו החופשי ובתזמון מעט שונה ולכן קשה לזהות אותם".

על עצם הזיהוי מציין ד"ר סלע כי "יש כאן דילמה לא ברורה לחלוטין. לרשתות החברתיות יש אפשרות לזהות בוטים בצורה טובה יותר מאשר לאקדמיה ולאדם הפשוט. הם לא עושים את זה, אולי כי זה מוסיף להם טראפיק. אם יש לי חשבון של 700 מיליון איש ושליש מהם הם בוטים הערך שלי ירד אם אצהיר על כך. למה הרשתות החברתיות לא מטפלות בבעיה? זה לא ברור, אבל כנראה יש סיבה כלכלית לכך".

על דרך הפעולה של מפעילי הבוטים הפוליטיים, אם באופן ממוקד כלפי מתלבטים או באופן נרחב יותר, אומר ד"ר סלע כי להערכתו הדברים פועלים בשתי הדרכים. "אם הייתי אחראי על מערכת בוטים פוליטיים והיה לי מידע על מתנדנדים ללא ספק הייתי מפעיל אותו כי אין שום טעם לייצר בוט תומך ימין ולשלוח אותו לתומך שמאל מובהק. מחקרים מראים שזה רק מחזק עמדות הפוכות,.

ד"ר סלע מציין כי אמנם לא ניתן לקבוע בוודאות שהבוטים מופעלים יותר ביום האחרון, ואולם לנוכח העלייה בכמות המסרונים שמאפיינת את היום הזה ניתן בהחלט לשער שכך קורה גם בתחום הבוטים.

ומה באשר לבוטים שמגיעים מחו"ל? גם אלה פעילים על מנת לשנות את מפת ההצבעה בישראל. "מצאו בבחירות הקודמות התערבויות לא מישראל. הייתה קבוצה טורקית מאוד חובבנית שהיה מאוד קל לזהות אותה. היה פרויקט של אוניברסיטאות תל אביב ובר אילן לזיהוי בוטים ונמצאה קבוצת בוטים שהבסיס שלה היה בערב הסעודית, אבל הקבוצות היו מאוד חובבניות וניתן לשער שאם חובבנים עושים את זה אז בוודאי גם מתחכמים יותר, אבל הם מספיק מתוחכמים כדי שלא נמצא אותם".

"מאוד קל לעשות בוטים. זה כמה שעות עבודה לעשות בוט טיפש וכחודש לעשות בוט חכם, אבל זה מאוד פשוט. פשוט באופן שהוא בלתי ייאמן", אומר סלע.