מחאה
מחאהצילום: מודעת האירוע

ביום חמישי הקרוב תתקיים בירושלים הפגנת מחאה מול מה שמוגדר כשיח אנטישמי שהחל רווח במגזר הרוסי.

על הצפוי באירוע שוחחנו עם בוריס אפליצ'וק, פעיל ליכוד שמכיר היטב את המגזר הרוסי בישראל.

"מדובר בהתארגנות ספונטנית", אומר אפליצ'וק. "אנחנו מבלים די הרבה זמן בפייסבוק ולאחרונה התחלנו להזדעזע מתגובות של חלק נכבד במגזר הרוסי. מדובר בתגובות אנטישמיות ברמה שלא הכרנו. התגובות הללו מכוונות למגזר החרדי אבל לא מביישות את התבטאויות גרמניה הנאצית".

בקבוצות המעקב אחרי ההתבטאויות הללו נאספה שורה ארוכה של התבטאויות קשות ביותר נגד המגזר החרדי. בין השאר ניתן למצוא הגדרות בנוסח 'זבל עם פאות', 'חזירים דוסיים ויהודונים', 'מפלצות וידעונים', 'עדר בקר חסר מוח', 'פשפשים דתיים', 'וירוסים', 'עדר נציונאל-יהודי', 'שקצים שחורי כובע' ועוד. בהתבטאויות שנאספו מופיעות אף המלצות כיצד לנהוג באוכלוסיה זו: 'לעשות בהם משפט לינץ'', 'להעביר למחנות ריכוז', 'לגולאג לחינוך מחדש', 'לשפוך עליהם דלק ולשרוף', 'לחסל ביריות', 'לחנוק אותם עם הפאות שלהם', 'להשמיד אותם בחרב ובצלב', 'לשרוף את בני ברק' ועוד ועוד.

"אלה התגובות שראינו ונחרדנו שאנשים כאלה עשו עליה ומישהו מזין אותם בתכנים אנטישמיים וזה מה שיוצא מהם", אומר אפליצ'וק המספר על פועלה של נטשה רוטנברג, אישה בפנסיה שהחליטה לסרוק את התגובות הללו, לתרגם אותן ולהעלות לאתר שהקימה בשם 'סכנה מביתנו' כאשר הרמיזה פונה ישירות ל'ישראל ביתנו' כמי שלכאורה מעודדת את הביטויים הללו. אפליצ'וק מסביר ומנמק את מיקוד תשומת הלב למפלגה, שהיא עצמה בפרסומיה אינה מתבטאת באופן הזה כלל ועיקר:

"רוב המגיבים מזוהים עם 'ישראל ביתנו'. זה היה מאוד בולט בבחירות הקודמות. רואים בפרופילים של המגיבים סמל של המפלגה ותמונות של ליברמן. הם שותפים לקבוצות דיונים של 'ישראל ביתנו'. היה ברור לגמרי לאיזו מפלגה נטיית הלב של הדוברים האלה".

עם זאת מציין אפליצ'וק כי לעומת שתי מערכות הבחירות הקודמות רמת השיח האלים ירדה מעט לקראת הבחירות הנוכחיות. להערכתו הדבר קורה בעקבות העירנות שמגלה הציבור וחשיפת ההתבטאויות הקשות בתקשורת.

מאחר וכאמור, אפליצ'וק הוא פעיל ליכוד, תהינו אם לא ניתן לתייג את כל טענותיו כחלק מהמאבק שבין 'הליכוד' ל'ישראל היום'. אפליצ'וק משיב ומבהיר כי אכן "אני פעיל ליכוד ופועל כדי שהליכוד ינצח אבל התופעה לא תסתיים אחרי הבחירות. יש כאן קבוצה שמתבטאת ככה ויש כאן מפלגה שרוצה את הקולות של האנשים האלה ופונה אליהם בצורה כזו. אני מתרעם על כך כיהודי וכאזרח מודאג".

על האירוע הצפוי ביום חמישי הוא קובע כי מדובר ב"התארגנות חוצת מפלגות" שבה ישתתפו פעילים ממגוון מפלגתו, ולהערכתו יתכן ויופיעו בו גם מתומכי 'כחול לבן'. יצוין כי בעקבות פרסום המודעות על קיומה של הפגנת המחאה זכו המארגנים לתגובה לפיה יש לסגור את באי האירוע באולם ולהצית אותו באש. "נטשה קיבלה גם תגובה כזו. היו איומים עליה. היא קיבלה תלונה מליברמן שהיא כביכול אשת קש שמפעילה מערכת בוטים וסכומי כסף גדולים כדי להשחיר את פניה של 'ישראל ביתנו'. זה ניסיון להלך ביתנו על אישה בפנסיה שעשתה יותר מכל המפלגות יחד, כולל המפלגה שלי, הליכוד".

בדבריו מבקר אפליצ'וק גם את התנהלותה של 'ישראל ביתנו' עצמה ואומר כי "אחרי שליברמן השיק את הקמפיין אני כבר לא מצפה ממנו לכלום. בסרטון שהוא השיק בשפה הרוסית הוא משווה רב ראשי לוירוס שיש נגדו חיסון שהוא ישראל ביתנו, והוא גם משווה את אבו מאזן לוירוס. כלומר הוא משווה בין מכחיש השואה לרב הראשי בישראל", אומר אפליצ'וק הרואה בדברים הקשר ל"תעמולה של גבלס שמשווה יהודים לעכברים שצריך להדביר אותה".

במפלגת 'ישראל ביתנו' הגיבו לטענות:

"לפי הממצאים אליהם הגענו לאחר חקירה של חברת סייבר מקצועית, נחשף חשד לכך שגורם עלום שכר את שירותיה של חברה רוסית היושבת בסנט פטרסבורג לצורך השחרת ישראל ביתנו ברשתות החברתיות והמרחב המקוון. החברה היא על שם סרגיי שבשנקו, בכתובת: טגנקה 60, בטלפון: 380.509232263+. חברת הסייבר מצאה שהפעילות נגד ישראל ביתנו מבוצעת בין היתר על ידי הפעלת צי של "בוטים". הבוטים הופעלו ונשלטו מאותו IP בסיוע של חברה זרה הממוקמת ברוסיה ונאמדת בעלות של עשרות אלפי שקלים בחודש, שהועברו על פי החשד באמצעים אנונימיים כדי להסוות את התשלום".

"בין השאר כוללת הפעילות הפעלת אתר בשם "סכנה מביתנו" המכפיש את המפלגה בטענה שהיא מעודדת הגירה לישראל של אנטישמיים, גויים ושונאי דת ומכפיש את העולים מברית המועצות לשעבר בניסיון לעשות דה-לגטימציה לדוברי הרוסית בישראל".

"הפעילות בוצעה בישראל על ידי עובדת של האוניברסיטה הפתוחה בשם נטליה רוטנברג, חלקה אף בוצעה ממחשבי האוניברסיטה הפתוחה וחלק מהפעילות הפוליטית נגד ישראל ביתנו נעשית בזמן עבודתה. על פי החשד הופעלו בוטים רבים ברשתות החברתיות ועל מנת לטשטש את אותם הבוטים הופעל שרת בבעלות חברה רוסית בגרמניה ודומיין מארה"ב. הפעילות של האתר מעורכת בעשרות אלפי שקלים מידי חודש ששולמו על ידי מקורות עלומים, מה שמעלה את החשד כי מדובר בפעילות פוליטית מוסוות הממומנת על ידי גורמים עלומים תוך חשד לעבירות לפי חוק מימון מפלגות, חוק הבחירות (דרכי התעמולה), חוק איסור לשון הרע ובניגוד להחלטת יו״ר ועדת הבחירות האוסרת על תעמולה אנונימית ולהנחיות מבקר המדינה. הדוח שקיבלנו מחברת הסייבר המקצועית הועבר במלואו למשטרת ישראל ובפרט ללהב 433, וכן לידיעת היועץ המשפטי לממשלה".