בג"ץ
בג"ץצילום: חזקי ברוך

שופטי בג"ץ הוציאו הערב (שני) צו על תנאי המורה לממשלה ולשר המשפטים אמיר אוחנה להשיב בתוך 60 יום מדוע לא יבוטלו החלטותיהם בנוגע למינוי ועדת הבדיקה להתנהלות המחלקה שוטרים.

במקביל הוציאו השופטים, המשנה לנשיאה חנן מלצר, יצחק עמית ודוד מינץ, צו ביניים המקפיא את פעילותה של וועדת הבדיקה שמונתה, וזאת עד לקבלת החלטה אחרת, "זאת כדי שלא יסוכל, בנסיבות, בירור העתירות".

נציין כי ההחלטה התקבלה בעקבות דיון שנערך הבוקר בבג"ץ בשתי עתירות שהוגשו נגד ההחלטה על הקמת הוועדה.

באופן חריג הצטרף היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, לעמדתם של העותרים, וזאת אחרי שקבע עוד לפני הקמת הוועדה, כי קיימת מניעה משפטית למינוי הוועדה בעיתוי הנוכחי.

בדיון הבוקר תקפו שופטי בג"ץ את עמדת הממשלה, ותהו מדוע היה דחוף למנות את הוועדה בסמיכות רבה כל כך לבחירות, בשעה שמינויים אחרים תקועים מזה זמן רב בגלל מערכת הבחירות.

כאמור, ביום שישי האחרון הגיש היועץ המשפטי לממשלה לבג"ץ את תגובתו לעתירה, וטען כי יש לעצור את פעילותה של ועדת החקירה למחלקה לחקירות שוטרים, עד להכרעת בית המשפט בנושא.

בתגובתו ציין מנדלבליט, "ההחלטה על הקמת הוועדה התקבלה כשלושה שבועות בלבד לפני מועד הבחירות, כשנסיבות העניין הקימו חשש ממשי ביותר שקבלתה בעיתוי הנוכחי הונעה משיקולים זרים, הנוגעים להתמודדות בבחירות הקרובות".

הממשלה הגישה גם היא בסוף השבוע את תגובתה, ובה ביקשה לדחות את העתירות ולאפשר לוועדה להמשיך ולעבוד כסדרה.

את התגובה הגישו בשם הממשלה באופן חריג עורכי הדין פרופ' רון שפירא וד"ר אביעד בקשי, לאחר שהממשלה קיבלה את ההחלטה בניגוד לעמדתו המפורשת של היועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט.

במסגרת התגובה התבקשו לראשונה שופטי בג"ץ על ידי הממשלה לקבוע באופן מפורש כי חוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה איננה מחייבת את הממשלה, ולכן במצבים מסוימים רשאית הממשלה לקבל החלטות בניגוד לעמדתו של היועמ"ש.

"הממשלה מבקשת לעמוד על כך שבנושאים שבהם היא נושאת בסמכות החוקית ובאחריות הציבורית אין היא נכונה ואין היא רשאית להיפטר מן החובה להפעיל כיאות את שיקול דעתה", נאמר בתגובה.