אמזון
אמזוןצילום: ISTOCK

בפעם השנייה בתוך שלושה ימים גינה מוזיאון אושוויץ את אמזון על מכירת ספרי ילדים אנטישמיים מהתקופה הנאצית, באנגלית ובגרמנית.

"כשמחליטים להפיק רווחים ממכירת תעמולה נאצית זדונית ואנטישמית בלי הקשר או הערות ביקוריות, חייבים לזכור שמילים אלה הובילו לא רק לשואה אלא גם לפשעי שנאה רבים אחרים ממניע אנטישמי", נאמר בציוץ של מוזיאון אושוויץ ביום ראשון.

יומיים קודם לכן הוקיע המוזיאון את הבעלים של אמזון, ג'ף בזוס על מכירת פריטים דומים: "תעמולה נאצית מחליאה ואנטישמית עד היסוד עומדת למכירה לא רק באמזון הבריטי. ספרים שנכתבו בידי מחברים כיוליוס שטרייכר, שהיה העורך הראשי של השופר הנאצי ׳דר שטירמר׳ והוצא להורג ב–1946 על פשעי מלחמה, מוצעים גם באמזון האמריקני והגרמני".

הציוץ כלל מכתב מהקרן הבריטית לחינוך לשואה, שבו קריאה לאמזון "להסיר ספרים נאציים ואנטישמיים המופיעים באתרכם".

יוליוס שטרייכר כתב את ספר הילדים "הפטרייה הרעילה" ב–1938. הפטרייה הרעילה היא משל ליהודים, ובספר מכונים היהודים "שטן בלבוש אדם". הספר שימש כראייה במשפטי נירנברג נגד הנאצים, שבהם הורשע שטרייכר בפשעים נגד האנושות.

"כאתר למכירת ספרים אנחנו ערים לצנזורה על ספרים שהתבצעה במהלך ההיסטוריה, ואיננו מתייחסים לכך בקלות דעת", אמר דובר של חברת אמזון לניו יורק טיימס בתגובה. "אנו מאמינים כי מתן גישה לטקסטים כתובים הוא דבר חשוב, ובכלל זה ספרים שיש שיסלדו מהם. עם זאת אנחנו מתייחסים בכובד ראש לדאגה שהשמיעה הקרן הבריטית לחינוך לשואה ומטים אוזן לתגובה שלה".

בשנה וחצי האחרונות הסירה אמזון מאתר המכירות שלה שני ספרים של דיוויד דיוק, בעבר אחד מראשי הארגון הלבן הגזעני קו-קלאקס-קאן, וכן מספר כותרים שחיבר ג'ורג' לינקולן רוקוול, מייסד המפלגה הנאצית האמריקאית, זאת לצד ספרים של מחברים נאציים אחרים.