ישיבת ההסדר 'אפיקי דעת' בשדרות שהפכה אתמול לזירת אירוע בטחוני בדמות רקטה שפגעה בגן שעשועים, הצמוד למבנה הישיבה, מציינת 25 שנות פעילות שמרביתן עברו עליה תחת מציאות בטחונית מורכבת.

מה שלא פגע ברמת הלימוד, באיכותו או בכמות המאסיבית של התלמידים, שהפכו אותה לישיבת ההסדר הגדולה ביותר בארץ.

"הישיבה משקפת בקטן את האוירה הקיימת בעיר כולה- משפחתיות, חברות, אחוה וחמימות גדולה" מספר הרב משה שחור, ר"מ בישיבה ומוותיקי הרבנים.

"האווירה בבית המדרש במהלך הלימוד, החברותות והשיעורים היא אוירה של חוסן ועוצמה ואת הרוח הגדולה הזו אנו משתדלים לשדר לתושבי העיר לכל אורך שנותינו כאן. הישיבה והקהילה בשדרות שבעשרים השנים האחרונות סובלת מחיים תחת איום בטחוני ממשי, לא נפגעת לרגע מהמתחולל בחוץ ואף להפך- יש גדילה מספרית משמעותית מפתיעה.

במספרים שלא חלמנו עליהם ושלא היינו מאמינים. עברו עלינו כאן ימים קשים. אבל תמיד היתה אווירת התקדמות והתפתחות, תחושת שליחות ללמוד תורה במקום הזה. החוסן הזה מוקרן מידי יום על העיר ותושביה וכן על תלמידים נוספים המתדפקים על דלתות הישיבה".

אווירה של חוסן
אווירה של חוסןצילום: ישיבת שדרות

איך מרגישים את המצב הביטחוני ביומיום?

השגרה כאן היא דבר שברירי. תמיד יש לנו תחושה שבכל רגע יכולה להתרחש הסלמה ומטח רקטות יכול להפתיע אותנו.

תלמידי הישיבה מורגשים בכל תחומי החיים בעיר. בחירום, בשגרה, בהתנדבויות, בתחומי החינוך בבתי האבלים, בבתי כנסת, במתן מענה לצרכים עירוניים שעולים מידי פעם. הן בשגרה והן בחירום- התלמידים רואים עצמם חלק אורגני מהעיר. בכל סבב רקטות יש לנו מתנדבים שעוברים בבתי קשישים ומחזקים אותם. בודקים את מצבם, תומכים בהם בשעותיהם הקשות.

הדבר מאוד קריטי למורל העירוני ומצב הרוח האישי של כל אחד מושפע משכניו וחבריו. וכשתלמידי הישיבה מגיעים לתושבים ועוברים ברחובות, הם מעצימים את האוכלוסיה המקומית. החבר'ה שרים, רוקדים ונותנים תחושה של התרוממות הרוח במקומות בהם עלולה להיות רוח נפולה. ובנוסף יש פה שלל התנדבויות שתלמידי הישיבה קשורים אליהן. ביניהן: מד"א, זק"א, חינוך מיוחד, כולל של פנסיונרים, בעלי צרכים מיוחדים, עבודה עם סטודנטים ועוד. תחושת השליחות ואווירה טובה, מקרינים אנרגיות טובות על העיר. זה משפיע על כל דבר כאן. אנחנו מקבלים תגובות אוהדות מהחנווני במכולת ועד אנשי העיריה והשלטון המקומי.

כמה מבוגרי הישיבה נשארו לגור בעיר?

בהערכה גסה אני יכול לומר שיש כאן היום כ-200 משפחות שמתגוררות בעיר כשהבעלים התחילו את דרכם כתלמידי הישיבה. אפילו ראש העיר שלנו אלון דוידי שימש כמנהל הישיבה בעצמו במשך שנים ארוכות".

עוד מוסיף הרב שחור ואומר כי הישיבה מתאימה לכל אחד ואחד, "מעלה מיוחדת נוספת בישיבה היא המנעד הרחב בה. יש כאן בחינה של 'הזהרו בבני עניים שמהם תצא תורה' ועד תלמידי חכמים גדולים מאוד. במקום פועל כולל הלכה, כולל דיינות של תלמידי חכמים גדולים בסברה ובבקיאות, ביכולת פסיקת הלכה.

בוגרינו יוצאים לדרכם עם יראת שמיים, קשורים לתורה ומלאים באהבת תורה גדולה. ב"ה התחלנו בקטן מאוד עם עשרה תלמידים ובזכות מסירות הנפש האדירה של ראש הישיבה הרב דוד פנדל, הישיבה הלכה והתעצמה בכמות ובאיכות. ב-19 השנים בהן זכיתי ללמד כאן, לא עבר יום בלי בניה. תלמידי חכמים נקראים בגמרא 'בנאים' כיוון שהם עוסקים בבנין העולם. אצל הרב פנדל זה ממש מעשי".

בוגרי הישבה
בוגרי הישבהצילום: ישיבת שדרות

במקום נבנו עד כה פנימיות, כיתות לימוד, בנין רוחני לצד בניה מאסיבית. מספר התלמידים ההולך וגדל מחייב צוות גדול של ר"מים שעוסקים בלימוד תורה וכן במספר רב של תלמידים שיש למצוא להם קורת גג ממוגנת ומבוטנת.

בימים אלו יוצאת ישיבת ההסדר בשדרות לקמפיין גיוס המונים למיגון הישיבה.

"ממש ברגעי השיא של ההכנות לקמפיין", מספרים בישיבה, "אנו חווים התקפות צבע אדום שממחישות יותר מדיי את הצורך במיגון חדר האוכל, מיגון המטבח ובנייתו, הרחבת בית המדרש, ג'ימבורי לילדי שדרות ובעיקר חיזוק החוסן הלאומי".

התגייסו לתת יד ולחזק את החזית הדרומית של מדינת ישראל. איתנים בחזית >>