ארכיון
ארכיוןפלאש 90

שינויים בשירות חיילי ההסדר. השירות הצבאי יוארך בחודש, הפרק המבצעי יגדל בשלושה חודשים, ויבוטל השירות בחיל התותחנים ובחיל האיסוף הקרבי, בשל ריבוי היחידות המעורבות מגדרית בחילות אלה.

על התמורות ומה שהוביל להן שוחחנו עם ראש מטה ישיבות ההסדר, אורי פינסקי, הדגיש כבר בפתח דבריו כי "עניין השיבוצים נעשה בהליך של הידברות עם הצבא ובהסכמה שלוקחת בחשבון את הצורך המבצעי ואת העובדה שאדם דתי ותלמיד ישיבה צריך תנאים בסיסיים שיאפשרו לו את השירות".

"העניין השני הוא תוספת השירות. הכותרות לא מדויקות. לא מדובר בתוספת בכלל ישיבות ההסדר אלא מדובר בפיילוט של ישיבות שבחרו להשתתף, ומדובר במחצית מהישיבות. גם מבחינת הצבא זה פיילוט שבו הצבא עושה שינויים מבחינתו".

"מדובר בהארכת השירות המבצעי", מסביר פינסקי. "הצבא פונה כבר כמה חודשים באינטנסיביות רבה בעקבות מצוקות בכוח אדם. הצבא אומר לנו, אתם עושים הכשרה ועולים לתשעה חודשים בגדוד. יש מחזורים של ארבעה חודשים ובמחזור השלישי הסד"כ יורד באמצע מחזור והדבר גורם לבעיות מבצעיות גדולות בגדודים. רוצים שביי"נישים יחליפו ביי"נישים, וכדי שזה יקרה צריך 12 חודשים מבצעיים. מאחר וערך לימוד התורה חשוב הדיון היה למצוא פורמולה שתוסיף לצבא שלושה חודשים, ומצד שני הפגיעה בלימוד התורה היא מידתית. נעשה כאן איזון בין ערכים ומי שמעוניין מצטרף אליו".

מוסיף פינסקי ומבהיר כי המשמעות היא קיצוץ מצידו של הצבא בלמעלה מחודש מההכשרה של תחילת הטירונות ומנגד הישיבות נותנות חודש נוסף, "בסופו של דבר זה מוסיף המון מבצעית לצבא", הוא קובע ומדגיש כי על מנת להגיע להסכמה החדשה "אכ"א בכל הדרגים נכנסו לעובי הקורה כדי להבין את הצרכים ברמת הדיוק של זמן חורף שרוצים לחזור אליו, הפסד של זמן אלול וכו'. השיח הוכיח את עצמו. הבינו את הראש ולא הנחיתו, וכך גם הצד השני, הצד של ראשי הישיבות. אחרי שהצבא הגיע בהידברות אמתית וכנה וכך ראשי הישיבות היו נכונים למהלך כפיילוט".

כאמור, גם בצבא ייבחן הפיילוט שיתפרש על פני כמה שנים. בין השאר יצטרך הצבא לבחון אם אכן ניתן לקצץ למעלה מחודש מתחילתה של הכשרת החייל, או לא. "בדרך כלל החודש הראשון הוא טרום טירונות וכו' ואולי משום כך הצבא אומר שהוא יוכל לבלוע את זה. מפקדי בא"חים נדרשו להביע עמדה".

"גם לחבר'ה שלנו זה ייתן תחושה משמעותית יותר. כשמתלבטים בין הסדר לשלוש שנים צעירי הציונות הדתית שוקלים את התרומה לצבא, וכשמדברים על 12 חודש ולא 9 זה כבר משהו אחר לגמרי. בנוסף, הורדנו מהחלק ה"מעצבן" יותר וזה משמעותי לחבר'ה. כך שגם לימוד התורה שחשוב לנו כל כך פחות נפגע. תזוזה קטנה עם תמורה גדולה בהיבט הצבאי".

עוד שאלנו את פינסקי אודות ההחלטה להעביר את חיילי ההסדר מחיל התותחנים ומחיל האיסוף הקרבי בשל היחידות המעורבות הרבות בחילות אלה, האם לא ניתן לראות בכך בלה של הצבא את התכתיב הפמיניסטי על חשבון צרכיהם של חיילי הציונות הדתית שהועברו ליחידות אחרות.

"כאיגוד ישיבות ההסדר לא נשאלנו על זה ואין לנו מנדט להביע עמדה על זה", משיב פינסקי. "תפקידנו הוא לדאוג לכך שהתלמידים שלנו ישרתו באופן שהולם את דרך חייהם כבני ישיבה. אנחנו יכולים להגיד שכאן קשה לנו, ואנחנו לא מדברים בכיפופי ידיים אלא בשיח מתמיד עם הצבא והסכמה. לא על כל דבר מסכימים אבל רואים שהצבא מבין את זה, ומעבר לכך, בהודעה של הצבא רואים שהצבא מדבר על צרכים מבצעיים ולכן בחרו בשיבוץ הזה, כך שישנם צרכים שונים, מדברים עליהם ומגיעים להסכמות".

האם קיים צפי שמעתה תיכנס לשיקוליהם של תלמידי י"ב הניצבים לפני בחירת ישיבת ההסדר שלהם גם שיקול אורך השירות המבצעי, אם לבחור בישיבה מתוך הפיילוט או מחוצה לו? פינסקי משיב: "לא יהיה משעמם. הסוגיה מרתקת ברמה פנים ישיבתית. יש צדדים לכאן או לכאן, ולכן אנחנו שמחים שהדבר הוסכם ברמה של פיילוט ללא לחצים על ישיבות לכאן או לכאן. כל ראש ישיבה מחליט לעצמו וכל שמיניסט יבחר בעצמו".