הורוביץ, פרץ ולוי אבקסיס בנתיב העשרה
הורוביץ, פרץ ולוי אבקסיס בנתיב העשרהצילום: דוברות העבודה גשר מרצ

ראשי העבודה גשר מרצ נשאו היום (שלישי) הצהרה ביטחונית משותפת בנתיב העשרה, נוכח סבב ההסלמה האחרון בדרום.

ח"כ עמיר פרץ, יו"ר העבודה גשר מרצ טען, "נתניהו מחזק את חמאס ומחליש את ההרתעה. ביבי מניח לחמאס לנהל את המציאות, לקבוע את גובה הלהבות, לקבוע את סד הזמנים בין סבב לסבב".

לדבריו, "הממשלה הבאה, בה אנחנו נהיה השותפים המרכזיים, תהיה חייבת לשנות זאת. אנחנו נדאג כי תעשה זאת. נהיה המצפן המדיני שיוביל אותה לפתרון. לשינוי המציאות במקום עוד ועוד ניסיונות כושלים וחסרי אחריות לנהל אותה".

"לחמאס אין כוונה להגיע להסדר קבע והוא ממשיך למתוח את החבל תוך התעלמות מפעולות אלימות שמתבצעות על ידי ארגונים אחרים. מצד שני, לנתניהו אין תשובה מה יקרה ביום שאחרי, במידה ונצא למבצע רחב", הסביר פרץ.

שר הביטחון לשעבר הוסיף, "הגיע הזמן לומר את האמת: נתניהו בוחר בחירה מודעת בחמאס כפרטנר להמשך הסכסוך. כפרטנר לניסיון הכושל שלו לנהל את המציאות, במקום לשנות אותה. הוא משתמש בעימות מול חמאס כמסך עשן".

"שיהיה ברור: אנחנו מעדיפים את הרשות הפלסטינית כפרטנר לפתרון אפשרי של הסכסוך. לא את חמאס והג'יהאד האסלאמי לפרטנר להמשך הסכסוך. אנחנו מציעים תכנית שתכלול חזרה לתאום עם הרשות הפלסטינית ומדינות ערב המתונות והקהילה הבינלאומית כדי לבנות תכנית לפירוק הנשק ברצועת עזה בתמורה לשיקום הרצועה. בשלב השני - הצבת אולטימטום לחמאס על שיקום תמורת פירוז מנשק רקטי, והכנה של הרשות הפלסטינית לנטילת אחריות על רצועת עזה. במידה והחמאס יסרב לדרישות, יש לצאת למבצע רחב שתכליתו ניטרול היכולת הרקטית של חמאס, ובסיומו השבת הרשות הפלסטינית לשליטה בעזה והצבת כוח רב לאומי", הוסיף פרץ.

יו"ר גשר, ח"כ אורלי לוי אבקסיס, ציינה "על תושבי הדרום עוברים ימים לא פשוטים בכלל. המציאות היום יומית הקשה מנשוא, שלא מאפשרת להם כבר שנים לנהל שגרת חיים תקינה ונורמלית, נותנת את אותותיה לא רק באבידות של גוף. היא גורמת גם ובעיקר- לנזקים בנפש".

"לכל אזרח שנולד פה יש חוזה עם המדינה- היא מספקת לו את הביטחון, הצורך הבסיסי ביותר של האדם שרק המדינה יכולה לספק במובן הרחב והוא בתמורה משלם מיסים ותורם לחברה. לצערי, בכל הקשור לעוטף עזה, כבר שנים שהמדינה מפרה את ההסכם הזה", הוסיפה.

לדבריה, "המדינה, לא רק שאינה נותנת לילדיה את הביטחון לגדול בשקט ובשמחה, כמו שילדים אמורים, היא גם מתנערת מאחריותה כלפי התושבים- מבוגרים וילדים כאחד ואינה מספקת להם את הטיפולים הפסיכולוגיים הנדרשים על מנת שיוכלו להתמודד עם הטראומות. כשאנחנו נהיה בממשלה זו לא תהיה שאלה בכלל לגבי אותם מטפלים פסיכולוגים, פסיכיאטריים ומומחים פרא-רפואיים. החובה הבסיסית של ממשלה היא לדאוג לאזרחיה שמגנים על גבולותיה מידי יום ביומו בכך שממשיכים לגור ולנהל את חייהם באזור עימות".

יו"ר מרצ, ח"כ ניצן הורוביץ, הוסיף, "במשך יותר מעשור נתניהו הפקיר את האזור החשוב הזה. זו בפירוש מדיניות מכוונת: להימנע מפתרון ולהשאיר את הדימום הבלתי פוסק של טילים, שריפות ואזעקות - מה שמוביל אותנו בכל פעם לאותה נקודה. גם עכשיו הוא מפריח הבטחות, מצהיר הצהרות ריקות. החיים של האזרחים כאן משובשים לחלוטין ובנס לא נפגע אף אחד בסבב הזה - הודות למערכת כיפת ברזל שהוביל עמיר פרץ כאשר כיהן כשר ביטחון".

לדבריו, "אי אפשר להסתפק בהצהרות ריקות של נתניהו על הרתעת החמאס. ויש להדגיש: רק מהלכים צבאיים לא יפתרו את העניין. לכן לכל מהלך בטחוני חייב להיות אופק מדיני. בשלב הראשון, הסדרה ארוכת טווח. הסדרה כלכלית והומניטרית בעזה והפסקה מוחלטת של הירי ופעולות האיבה כלפי ישראל. השלב השני הוא משא ומתן ישיר עם הפלסטינים לפתרון מדיני - שעזה היא חלק ממנו. לצערי גם בכחול לבן מגמגמים בנושא הזה. אנחנו, העבודה גשר מרצ כשנהיה גדולים וחזקים בממשלת גנץ, נוביל מהלך מדיני אמיתי שייתן בטחון, שקט ושיגשוג לאזור החשוב הזה".