חשש מהוירוס. ונציה
חשש מהוירוס. ונציהפלאש 90

התקנות החדשות שהוצאו על ידי משרד הבריאות האיטלקי בעקבות החשש מהתפשטות הנגיף מעוררות דאגה בקהילות היהודית לא רק מהווירוס, אלא גם מהיכולת לחיות חיים יהודיים בסיסיים.

לפי התקנות החדשות התקפות באזורים מסוימים בצפון המדינה יש להפסיק אירועים מכל סוג, גם במקומות ציבוריים סגורים וגם במקומות פתוחים, כולל אירועים תרבותיים, ספורטיביים ודתיים.

כ – 35.000 יהודים חיים באיטליה ורבים מהם חוששים מהמשך החיים היהודיים במדינה בזמן הקרוב. כבר לקראת השבת הקרובה בוטלה בר מצווה באחת מהקהילות במדינה והחשש הוא מביטולים נוספים של אירועים.

חשש בסיסי נוסף הוא היכולת להתפלל במניין, "השליחים שלנו מכבדים את התקנות גם בגלל שצריך מבחינה הלכתית לקיים את חוקי המדינה בה חיים, גם בגלל פיקוח נפש מחשש שאנשים ידבקו בתפילות, וגם כדי למנוע חילול השם" אומר הרב אליהו בירנבוים, ראש מכון שטראוס-עמיאל מבית רשת 'אור תורה סטון', אשר מכשיר רבנים לשליחות בתפוצות, ואשר עומד בקשר עם שליחי המכון אשר מכהנים כרבנים ברחבי המדינה.

לדבריו, "ישנם בתי כנסת אשר ממשיכים לקיים מניינים כרגיל אולם החשש הולך וגדל יחד עם התפשטות הנגיף. כבר כעת בתי כנסת רבים מעדיפים שלא להכניס תיירים לבתי הכנסת מתוך החשש שתיירים באים במגע עם אנשים רבים ונמצאים בסיכון רב יותר".

יצוין שכבר בימים אלו החליטו מספר בתי כנסת אשר לא נמצאים בצפון המדינה ובמחוזות בהם הנגיף נוכח, למנוע או לפחות לצמצם תפילות רבות משתתפים בכדי למנוע הדבקות פוטנציאליות.

בוונציה אותרו מספר מקרי הדבקה והוחלט אף לסיים את פסטיבל המסכות המפורסם לפני הזמן מחשש להדבקות המוניות בווירוס. על כן החליט הרב דניאל טואיטו, רב קהילת ונציה ושליח מכון שטראוס-עמיאל מבית רשת 'אור תורה סטון', לסגור את שערי בית הכנסת, "אנחנו נשמעים להוראות המדינה והמחוז. חמירא סכנתא מאיסורא. יש סיכון גבוה במיוחד לאנשים מבוגרים - המרכיבים את רוב הקהילה - ובנוסף, בית הכנסת מושך אליו תיירים מכל העולם ויש חשש שאולי מישהו מהם חולה. ולכן באופן רשמי ומעשי בית הכנסת והקהילה נסגר עד להודעה חדשה. לא מתקיימים תפילות בימי חול או בשבת, וכל השיעורים הקבועים הועברו למחוזות וירטואליים". לדברי הרב טואיטו, מדובר במצב תקדימי שלא זכור כמוהו, "זקני הקהילה אומרים שגם בזמן המלחמה לא סגרו את בית הכנסת, אבל אנחנו לא יכולים לקחת סיכון כרגע. אני מקווה שעם תחילת חודש אדר שבו מרבין בשמחה, אכן הגזרה תעבור במהרה. בכל מקרה, אני לא חושב לחזור לארץ בימים אלו למרות הסכנה כיוון שדווקא בימים אלו הקהילה צריכה רב".

גם במקומות נוספים באיטליה בהם עדיין מקיימים תפילות ציבוריות - מאחר והווירוס לכאורה עוד לא הגיע לערים אלו - יצאו הוראות במספר בתי כנסת לפטור אנשים מבוגרים, חולים ונשים בהיריון מלבוא בשערי בית הכנסת.