הרב פרופ' אברהם שטיינברג
הרב פרופ' אברהם שטיינברגצילום: שערי צדק

הרב פרופ' אברהם שטיינברג, מנהל היחידה לאתיקה רפואית במרכז הרפואי שערי צדק בירושלים, מנהל יד הרצוג והאנציקלופדיה התלמודית, התבשר השבוע כי זכה באות יקיר ירושלים.

"הייתי במשרדי שבשערי צדק, הטלפון צלצל, על הקו היה משה ליאון ראש העירייה שבישר לי כי נבחרתי להיות אחד מאלו שזכו באות יקיר העיר, התמלאתי בשמחה", סיפר הרב פרופ' שטיינברג.

שטיינברג הוא אחד מ-12 יקירי העיר שיקבלו את האות המיוחד ביום ירושלים הקרוב. איתו זכו בין היתר הרב קלמן סמואלס, נשיא ומייסד שלווה - שהקדיש ומקדשי את חייו לילדים בעלי מוגבלויות, הזמר יהורם גאון, רב שכונת גילה בירושלים הרב אליהו שלזינגר, פרופסור שמואל גוטליב, עליזה טובול שהקימה פנימייה קהילתית לילדי העיר ועוד שורה של ירושלמים שנבחרו על ידי וועדה מיוחדת שדנה באלפי בקשות שהגיעו לפתחה.

לדברי פרופ' הרב שטיינברג, משפחתו קיבלה בהתלהבות את זכייתו בפרס, "הם הגיבו בשמחה רבה מאוד, אני רוצה לומר שירושלים זה לא כמו כל עיר אחרת בעולם, יש פה המון אזרחים וכל אחד בא מרקע שונה, מדת שונה ובכל זאת אנחנו חיים פה בשילוב, גם בעבודתי אני נתקל כל יום במגוון האנשים המגיעים לבית החולים, כולם מקבלים פה שירות יוצא מן הכלל".

הרב שטיינברג אומר כי מערכת הבריאות בעיר פועלת בצורה טובה, "יש לירושלמים את מערכת הבריאות הטובה בארץ, גם שערי צדק המקום שבו אני עובד כבר 40 שנים וגם המרכזים הרפואיים של הדסה נותנים מענה טוב מאוד לאוכלוסיית העיר".

הרב שטיינברג נשוי, אב לשלושה ילדים, סבא לשלושה עשר נכדים וסבא רבא לנין אחד. הוא נולד בשנת 1947 במחנה עקורים בגרמניה, הגיע לעיר בשנת 1965 והשתקע בה. בשנת 1999 זכה בפרס ישראל לספרות תורנית על מאמריו וספריו הרבים בנושא.

"הגעתי לעיר בשנת 1965 לישיבת מרכז הרב ואחר כך המשכתי ללמוד רפואה באוניברסיטה העברית בעיר". למעט שתי תקופות הוא חי את כל חייו מאז עלה לעיר בירושלים, "תקופה ראשונה הייתה בתקופת הצבא, ותקופה שנייה הייתה כשעשיתי התמחות בנוירולוגיה של הילד בניו יורק למשך שלוש שנים".

את ירושלים הוא אוהב בכל מישור וקשה לו לבחור מקום אחד שאליו הוא נקשר בעיר, "אני אוהב את כל ירושלים, אני נוהג להגיע כל שבת לכותל המערבי, אני מתרשם מהעיר העתיקה אבל אני גם מאוד אוהב את הנוף של השכונות החדשות בעיר".

לסיום מודה הרב שטיינברג לוועדה שבחרה בו, "אני רוצה להודות לראש העירייה משה ליאון, ולוועדה שבחרה בי. זו זכות גדולה עבורי ועבור בני משפחתי".

ראש העירייה משה ליאון אמר, "בכל שנה כאשר נבחרים יקירי ירושלים זהו רגע מרגש. לי כאיש העומד בראשות העיר ניתנת הזכות להעניק את הפרס אך לנו כתושבי העיר ירושלים ישנה הזכות להאיר את אורה של ירושלים על 12 מכובדים שבמהלך שנות חייהם תרמו רבות לעיר ולתושביה, כל אחד בתחומו הוא. אני מברך את כל הזוכים ואת פרופ' שטיינברג על העשיה והתרומה המשמעותית לאורך השנים. כן ירבו".

מנכ"ל שערי צדק, פרופ' עופר מרין, ברך: "הרב פרופ' אברהם שטיינברג הוא דוגמא ומופת לאיש רפואה מצטיין, מומחה בינלאומי לאתיקה רפואית ולהלכה היהודית ומהווה עבורנו מודל לחיקוי. אוצר ידיעותיו ותחומי מומחיותו הינם נכס צאן ברזל של שערי צדק ושל מדינת ישראל. בשם כל עובדות ועובדי שערי צדק אנו שולחים ברכות חמות לפרופ' שטיינברג על קבלת העיטור המכובד. כשם שאנו בשערי צדק התברכנו בו כך התברכה ירושלים כולה".