כסאות ביער
כסאות ביערצילום: יחצ מוזיאון ישראל

המטיילים ביערות בישראל נתקלים לעיתים בכיסא שבור שהותקן לישיבה מול הנוף, במושב שגזע עץ משמש לו משענת או בכיסא מאולתר שאחת מרגליו היא סלע. מה עושה כיסא יחיד בלב יער? למי הוא שייך וכיצד הגיע לשם? מי תיקן אותו?

מחקר ותערוכה חדשה מתחקים אחר הכיסאות שמשמשים את חסידי ברסלב להתבודדות ביערות ומציבים לצידם כיסאות של מעצבים עכשוויים

ר' נחמן מברסלב המליץ לתלמידיו ולחסידיו להתבודד - רצוי בטבע ועדיף בלילה, ״בעת שהעולם פנוי מטרדת העולם הזה״. ר׳ נחמן לא ציין במפורש אם על המתבודד לשבת ביער או להלך בו, אבל בשנים האחרונות מתרחבת התופעה של שימוש בכיסאות למטרה זאת; כיסאות שבורים שתוקנו לצורכי התבודדות מוצבים בנקודות שנבחרו ברגישות ובקפידה והם מגדירים מקום, גבולות ושייכות.

ערן לדרמן, מעצב תעשייתי ומרצה בבצלאל אשר חקר את תופעת "הכיסאות המתבודדים" ושרון וייזר-פרגוסון, אוצרת באגף לתרבות ואמנות יהודית, שאצרו את התערוכה יחד, מסבירים: "אם תרבות הצריכה והשפע מאדירה את החדש ומייתרת את התיקון הפיזי, הרי שהעולם הברסלבי מאמץ אותו. מעבר לכך, לפעולת התיקון יש בחסידות משמעות רוחנית עמוקה. התערוכה פותחת צוהר אל תפיסת העולם והרעיונות שמאחורי התופעה, ומצביעה על הקשר בין הכיסא לאדם ובין האדם לסביבתו".

לצד תצלומי ענק של הכיסאות מהיערות, מוצגים בתערוכה כיסאות של מעצבים עכשוויים, והיא מעוררת שאלות כגון: מיהו מעצב? מה עומד מאחורי החפץ המכונה כיסא? מה טיב היחסים בין פראי למבוית? ועוד.

פרופ' עידו ברונו, מנכ"ל מוזיאון ישראל: "שילוב המוצגים שמגיעים מעולמות שונים בתכלית מזמין את המבקרים להתוודע לתופעת כיסאות המתבודדים, לגלות את הרבדים הסמויים שמאחורי כל חפץ, ולצלול לתוך רעיונות חוצי גבולות ותרבויות על טבע ותרבות, התבודדות ותיקון".

"כיסאות מתבודדים: תיקון ברסלבי ועיצוב עכשווי". התערוכה מוצגת במוזיאון ישראל בירושלים.