שוויץ
שוויץצילום: iStock

מחסן תחמושת ישן שהתפוצץ באופן חלקי לפני כ־ 63 שנה יביא בקרוב לפינוי של הכפר הקטן מיטהולץ שבשווייץ.

התושבים יפונו מבתיהם עד לאחר שתסתיים עבודת הפינוי והנטרול של כל הפצצות והתחמושת שבמחסן, תהליך שיימשך לפחות עשור לפי ההערכות של המומחים בשווייץ, ואולי אפילו יותר.

על פי ההודעה, המחסן התפוצץ באופן חלקי בלבד, ורוב התחמושת שהיתה בו לא נפגעה. עם זאת, הפיצוץ גרם להתדרדרות של סלעים שכיסו את רוב חלקי המחסן, והפצצות נותרו ספונות מתחת לסלעים הכבדים.

"במשך עשרות שנים טעו המומחים בהערכת המסוכנות של התחמושת", אומרים המומחים השווייצריים. "מדובר במצבור ענק של אמצעי לימה בהיקף של כ־ 3,500 טון, ופיצוץ של פצצה אחת מהמצבור יכולה לגרום לתגובת שרשרת הרסנית במיוחד".

בנוסף לפינוי התושבים, צפויות גם עבודות להסטת כביש ראשי החולף בתוך הכפר, לצורך מניעת סכנה לכלי הרכב הנוסעים עליו. כמו כן תושבת מסילת רכבת החולפת בסמוך, עד לסיום עבודות הפינוי שכאמור צפויות להימשך זמן רב, בגלל הזהירות הנדרשת בעבודות מסוג זה, וחשש שפיצוץ עז ייגרם כתוצאה מפינוי התחמושת.

המומחים השווייצריים מסייגים את קביעתם ומבהירים כי אם יתגלעו "קשיים בלתי פתירים", שיימנעו את פינוי התושבים מהכפר, לא תהיה ברירה אלא לנקוט באופציה הפחות מועדפת: כיסוי מחסן התחמושת בשכבה נדיבה של סלעים כבדי משקל, דבר שיפחית משמעותית את הסכנה שעלולה להיווצר במקרה של פיצוץ.

עוד הוסיפו המומחים, כי בשווייץ קיימים כמה מצבורי תחמושת ששקעו בתוך אגמים, וגם שם קיימת סכנה לפיצוץ, אך בשונה מהמחסן המדובר, באגמים אלו מדובר בתחמושת בהיקף קטן הרבה יותר, וברמת צפיפות נמוכה יותר, כך שהמסוכנות העולה ממנה אינה גבוהה כל כך.