ארדואן
ארדואןצילום: רויטרס

ארדואן איים – וכעת גם מקיים. טורקיה הודיעה כי פתחה את גבולותיה המערביים ואיפשרה לעשרות אלפי פליטים לחצות את הגבול למדינות אירופה, בעיקר ליוון.

על פי הודעת נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, "לפחות 18 אלף מהגרים חצו את גבולות טורקיה ליבשת אירופה. המספר צפוי לעלות אל 25 עד 30 אלף פליטים בימים הקרובים. טורקיה כבר אינה יכולה להתמודד עם כמות הפליטים שברחו ממלחמת האזרחים בסוריה".

ארדואן גם הוסיף ואיים כי הגבולות ימשיכו להישאר פתוחים, וטורקיה תאפשר לעוד עשרות אלפי פליטים לחצות את הגבול אל תוך יבשת אירופה. "אנו לא נסגור את השערים בתקופה הקרובה וזה יימשך. למה? כי האיחוד האירופי צריך לקיים את הבטחותיו. אנו לא צריכים לדאוג לכל הפליטים האלו, להאכיל אותם".

ההחלטה של טורקיה להציף את אירופה בפליטים הגיעה לאחר סכסוך ארוך בין טורקיה לראשי האיחוד האירופי. באנקרה טענו כי האיחוד האירופי אינו עומד בהסכם משנת 2016 בו נקבע כי מדינות אירופה יעניקו תמיכה כספית גדולה לטורקיה תמורת שמירת הפליטים בשטחה ומניעת כניסתם לאירופה.

בהודעתו בסוף השבוע האשים ארדואן כי "הכספים שהועברו לטורקיה מהאיחוד האירופי לתמיכה בפליטים הועברו לאט מדי. ביקשתי מקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל להעביר את הכספים ישירות לממשלת טורקיה".

הזעם בטורקיה גם גבר לאחר מתקפה על כוחות צבא טורקיה בצפון סוריה לפני מספר ימים, שגבתה את חייהם של 33 חיילים טורקיים.

תמונות שפורסמו בתקשורת הטורקית בסוף השבוע הציגו את עשרות אלפי הפליטים מנסים לחצות את הגבול עם יוון, ואת כוחות הביטחון היוונים יורים גז מדמיע בניסיון לעצור אותם.