הוותיקן
הוותיקןצילום: נתי שוחט, פלאש 90

שנה לאחר שהודיע כי יסכים לפתוח את ארכיון הותיקן והמסמכים על האפיפיור פיוס ה-12, קבוצת חוקרים תוכל מחר לבחון האם ההאשמות כי האפיפיור תמך בהיטלר ובנאצים אכן נכונות, או שמא מדובר בהאשמות שווא.

לפני כשנה הודיע האפיפיור הנוכחי פרנציסקוס כי יסכים לפתוח את הארכיון בפני קבוצת חוקרים קטנה, ואמר כי "הכנסייה אינה חוששת מההיסטוריה".

מחר, בפעם הראשונה, תוכל קבוצת החוקרים לבחון את המסמכים הקשורים לאפיפיור פיוס ה-12, ששירת בתפקידו משנת 1939 ועד 1958, ולבחון את ההאשמות נגדו כי תמך בהיטלר.

היסטוריונים רבים טוענים כי פיוס ה-12 שמר על שתיקה במהלך כל מלחמת העולם השנייה, ומעולם לא גינה בפומבי את רדיפת והשמדת היהודים ועמים אחרים ע"י הנאצים. לעומתם, תומכיו של האפיפיור אז טוענים כי "הוא עודד בשקט מנזרים ומוסדות קתוליים אחרים להסתיר אלפי יהודים. ביקורת ציבורית על הנאצים היתה עלולה לסכן את חייהם של אלפי כמרים ונזירות".

הממונה על הארכיון בותיקן, הקרדינל חוזה טולנטינו דה מנדונצה, אמר לקראת האירוע ההיסטורי, "פתיחת הארכיונים היא צעד מכריע בנוגע להיסטוריה העכשווית של הכנסייה והעולם כולו".

הבישוף סרג'יו פגאנו, ראש מחלקת הארכיון האפוסטולי בותיקן, הוסיף, "החוקרים יצטרכו לבצע פסיקה היסטורית. הדברים הטובים שפיוס ה-12 עשה יגמדו את הצללים המעטים".

הוא העריך כי בדיקת מיליוני המסמכים הקשורים לאפיפיור פיוס ה-12 עשויה לארוך מספר שנים, לפני שתתקבל פסיקה חד משמעית מצד החוקרים האם האפיפיור אז אכן תמך במעשי הנאצים.