ישראל כ"ץ
ישראל כ"ץצילום: הלל מאיר/TPS

שר החוץ ויו"ר מטה הבחירות של הליכוד, ישראל כ"ץ, שוחח הבוקר (שלישי) עם אילה חסון וגולן יוכפז על ניצחון הליכוד בבחירות.

"כוחו של הליכוד תמיד היה שהיא מפלגה שצמחה מהעם ונוגעת בעם. הרעיון היה שבנימין נתניהו, שאהוד בצורה בלתי רגילה על שכבות רבות בציבור, יבוא ויפגוש ישירות את הציבור באמצעות כנסים".

"יצאנו לבתים והגענו למאות אלפי תומכי ליכוד שלא יצאו להצביע, דיברנו איתם, פנינו אליהם באמצעים רבים", אמר כ"ץ.

בימים האחרונים פנו לוועדת הבחירות במטרה למנוע שימוש באפליקצית אלקטור, ששימשה בין היתר את מפלגת הליכוד. על כך הגיב השר: "זה אמצעי טכני, את רוב העבודה עשינו בדרכים המקובלות על ידי מגע ישיר עם אותם אנשים", והוסיף: "אגב, משתמשות בו הרבה מאוד מפלגות".

מהתוצאות עולה כי כרגע לנתניהו אין 61 מנדטים הדרושים להקמת הממשלה, "הניצחון הוא ניצחון, אף אחד לא ייקח אותו. נתניהו ניצח - הליכוד ניצח. כמובן כל מנדט לכאן או לכאן בעצם יאפשר עוד אופציות להרכבת הממשלה או עוד דרכים, לכן ודאי שהספירה חשובה ביותר".

על האפשרות שכחול לבן תרכיב את הממשלה אמר: "אין אפשרות מעשית לתמרן בין תמיכה פסיבית, אקטיבית ועוד. הדבר הזה נגמר. יש היום לפי תוצאות ההצבעה רק אדם אחד שיכול להקים ממשלה בכנסת הזאת וקוראים לו בנימין נתניהו".

אומנם התוצאות דומות לתוצאות הבחירות הראשונות, אך לדבריו, "זה שונה מבחינת ההיסטוריה הפוליטית שהתהוותה מאז של כמה מערכות בחירות. הציבור הכריע להכריע, הציבור יצא מהבתים, הכריע לשמחתנו לכיוון שלנו, והבינו שאם רוצים שהמדינה תתנהל כמו שצריך אז צריך לא להתפנק ולצאת החוצה להצביע".

הליכוד קרא לציבור לצאת להצביע בטענה שחסר רק מנדט אחד לממשלת ימין. "זה לא היה 'ספין' - זאת הייתה קריאה לאנשים – 'בואו תנו יד'". והוסיף: "אני חושב שהליכוד נהג בחוכמה שלא קשר קשר לבן גביר, זה דבר שהיה יכול להפריע ולהכשיל את הכיוון שהלכנו בו של התחברות למעוזי הליכוד ולליכודניקים". ועל ליברמן: "אם היו יודעים מראש שהוא לא יהיה - היו מקימים ממשלה אחרת".

השר חשף כי "בימים האחרונים היו לי מדדים ברורים שהתוכנית מצליחה, שאחוז ההצבעה של תומכי הליכוד עומד לעלות בוודאות ושיש פלח של אנשי שבחרו כחול לבן ועומדים לחזור הביתה".

"יש לנו ראש ממשלה חרוץ ביותר, כרגע המשימה אחרי שהסתיימה ההצבעה היא ללוות את הספירה, שהיא ספירה רגישה. לוודא שהכול מתנהל בצורה תקינה שישקף את תוצאות ההצבעה".

בהמשך הכחיש את האפשרות שראש הממשלה בנימין נתניהו ירצה לחוקק חוק צרפתי: "אני לא רואה שהוא הולך לחוקק את הדברים האלה. הוא צריך כרגע להרכיב ממשלה ולתת למדינה להתנהל. ברגע שיוטל המנדט, אני מבטיח לכם שתהיה ממשלה טובה, חזקה, ויעילה במהירות".

כ"ץ טען כי גנץ לא יוכל להקים גוש חוסם והתייחס לבחירות בבריטניה, שם בוריס ג'ונסון ניצח ויריביו "הודיעו לו – 'מכבדים את ההכרעה, שלום, תקים את הממשלה'. זה מה שצריך להיות כאן, אי אפשר להמשיך עם הדברים האלה. יאיר לפיד אמר בעבר כשהוא נכנס לפוליטיקה – 'מי שישיג רוב אני מכבד את זה שיקים ממשלה. הוא ניצח'. אני לא שומע את זה כבר".

עוד אמר השר: "בני גנץ נכנס לפני שנה ומשהו לפוליטיקה, היו לו הישגים מרשימים מבחינה אלקטורלית והוא קרא תיגר, בחר לסרב להצעה המדהימה שקיבל להיות ראש ממשלה ברוטציה. אני הופעתי אז בשידור ואמרתי – 'בני גנץ, אתה לא תהיה יותר ראש ממשלה, הייתה לך הזמנות, לא תהיה'. עכשיו הוא צריך להראות נורמה פוליטית ולומר את הדברים שאני אומר כאן". רוטציה לדבריו כבר לא תתאפשר: "יש דברים שאם אדם מחמיץ הוא לא יכול לקבל אותם".

השר התייחס גם לאפשרות שבג"ץ אולי ימנע מנתניהו להקים ממשלה ואמר: "החוק הוא כל כך ברור. כל הדברים היו ידועים לפני ההצבעה, הכול היה מונח על השולחן והציבור החליט. זה לא אומר שזה משנה את החוק אבל זה אומר שהנורמות שנקבעו כאן הן אלה שמנחות גם את מי שיושב בבג"ץ. בג"ץ קיבל כבר פנייה והם דחו אותה על הסף. למה שעכשיו יעשו דבר אחר?".

וסיכם: "אני מבטיח שלא יהיו בחירות רביעיות. הציבור הכריע שני דברים, שנתניהו יהיה ראש ממשלה ושלא תהיינה בחירות רביעיות וכל המערכת הפוליטית צריכה להתאים את עצמה. אף אחד לא מחרים, אף אחד לא קובע קביעות נגד האחר, והאיש שמקבל את המנדט הוא בנימין נתניהו".

כ''ץ הדגיש כי לא תהיה רוטציה עם כחול לבן: "הוא גילה תכונות עמידות, מנהיגות ומאבק וקיבל את אמון הציבור. מה פתאום שהוא יבזבז את הדבר הזה?".