חיים רמון
חיים רמוןצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

שר המשפטים לשעבר חיים רמון שוחח היום (שלישי) עם בן כספית וינון מגל בתוכניתם ב-103fm ומתח ביקורת חריפה על בכירי כחול לבן.

רמון סיפר כי היה מעורב בניסוח הסכם הרוטציה בין גנץ לנתניהו אחרי הבחירות בספטמבר, "חודשיים התחננו לגנץ לעשות רוטציה עם ביבי בין חצי שנה לשנה. היועץ האסטרטגי ישראל בכר יחד עם אריה דרעי נתנו את כל הערבויות, ואז הופיע יאיר לפיד ואמר 'לא ניתן לו יום. לא נתנו לו לצאת בכבוד'. רצו לרמוס אותו, אבל לא אותו - את בוחריו. אז ביבי אמר להם – 'אוקיי אני אלך לבוחריי ואני אגיד להם שזה מה שהם עשו לי'.

''ביבי הוציא אותם מהבתים והביא את ההישג הזה, וכל ההישג של ביבי רשום על האחד בצד של המעשה שזה יאיר לפיד והשני במחדל – גנץ".

"במידה וגנץ לא היה מסרב להצעת הרוטציה היום הוא היה מכהן כראש ממשלת ישראל". אומר רמון ומפנה אצבע מאשימה כלפי כחול לבן: "לא פסלו את מפלגתו של ביבי, פסלו איש. לא היה דבר כזה, בן גוריון הגדול פסל מפלגות הוא לא פסל את בגין. יותר אנשים, יותר בוחרים, רצו את ביבי ראש ממשלה למרות הכול - יותר מגנץ".

רמון הוסיף: "באו 2 מיליון אנשים בפעם השלישית ואמרו – 'נכון, בן כספית חושב עליו ככה וזה חושב עליו ככה, אבל אנחנו בוחרים למרות המשפט'. לבוא ולכבד, להרכין ראש לדמוקרטיה, אני לא אוהב את התוצאות אבל אני תמיד מכבד את העם שבוחר. חלק גדול מ'פסיכוזת ביבי' לא מכבדים".

לטעמו, הסיבה לכך נעוצה גם במצב הכלכלי ובתחושת הגאווה שנתניהו העניק לציבור בוחריו, "לכן הם בחרו והרגישו שהוא שלהם. אין להם טיפת אמון במערכת המשפט. הם אומרים – אנחנו לא מאמינים".

בן כספית הודה כי בדיעבד הוויתור של כחול לבן על הסכם הרוטציה היה טעות אך טען כי מעבר לחוק היבש שמאפשר לנתניהו להמשיך ולכהן כראש ממשלה לעת עתה, יש היבט ערכי וחשוב. רמון התרעם והשיב: "זה הערכים שלך, זה לא הערכים של 2.2 מיליון בני אדם. למה הערכים שלך עולים על הערכים שלהם?"

בן כספית השיב לרמון כי מול 2.2 מיליון אזרחים שבחרו להצביע לבנימין נתניהו על אף כתבי האישום, ניצבים גם כ-2 מיליון אזרחים נוספים שחושבים אחרת ורוצים אחרת.

חיים רמון קרא הסכים עם כספית אך דרש, "תכבד אותם, למה אתה לא מכבד אותם?"

כספית הוסיף להביע תמיכה בהחלטה שלא לשבת בממשלה כשראש הממשלה שלה עומד בפני כתבי אישום חמורים, וטען: "קודם שיבואו נתניהו ואנשיו ויכבדו את מערכת המשפט שלנו שהאשימה ושלחה לכלא ראש ממשלה - אז אני אכבד אותם".

נתניהו: הגיע הזמן לאחות את הקרעים

על כך השיב רמון: "המערכת הזאת החליטה להעמיד אותו לדין, אני מכבד את זה וכולנו מכבדים את זה, אין מנוס מזה". ותהה האם יהיה מוכן להרכין ראש בפני החלטת רוב הציבור בישראל לבחור בראש ממשלה על אף שיש כנגדו כתבי אישום והוא עומד למשפט.

התשובה הייתה חד משמעית – "לא". בן הסביר: "בספטמבר האחרון היה את הפתרון הכי פשוט, הכי הגיוני, הכי מתבקש ונכון היה, מכיוון שקיבל מנדט פחות והיו לו 55 מנדטים, להגיד מה שפטריוט ישראלי היה אומר: 'בוא נקים רוטציה זה מה שהמדינה צריכה, אני אהיה שני'". והזכיר לרמון כי בעת שעמד הוא למשפט, הוא הלך לנהל אותו ורק לאחר מכן חזר והפך להיות משנה לראש הממשלה, שיבח אותו על כך וקבע: " אתה לא תשכנע אותי בחיים שזה לא נכון. לעולם לא אתפשר על ערכיי".

רמון השיב: "אני לא רוצה לשכנע אות, אני לא רוצה שאף אחד יתנשא על אף אחד. הם בשקלול שלהם, 2.2 מיליון אזרחים היום אומרים לפי הערכים שלהם כי הם רוצים ככה. אפשר היה להגיע לפשרה הוגנת בעבר, לא מדובר בערכיך", וסיכם: "יש ציבור שלם שבחר ואתה צריך לכבד אותם".