תחפושת כלכלית
תחפושת כלכליתצילום: ארגון פעמונים

חלקנו מציגים מצב כלכלי טוב יותר מהמצב האמתי וחלקנו מציגים תמונת מצב עגומה יותר מהמציאות.

לקראת פורים, ארגון פעמונים מציג את מצעד התחפושות הכלכליות הפופולריות.

· התחפושת: יש לי מכונית חדשה!

"כשנכנסתי לסוכנות המכוניות הציעו לי הצעה מצוינת! רכב חדש בעלות של "רק" 1,500 ₪ לחודש! עסקה מעולה, אנהג ברכב חדש, אקבל אחריות לשלוש שנים וגם על התיקונים לא אצטרך לשלם. לאחר שלוש שנים אמכור את הרכב, אכסה את המימון ואקנה שוב באותו אופן רכב חדש".

מסתתר מאחורי התחפושת: יש לי חוב גדול חדש

מי שסבור שרכש מכונית חדשה ב-1,500 ₪ לחודש - טועה ובגדול. הדבר היחיד שרכש באמת זו הלוואה, חוב שעליו ישלם ריבית גבוהה ביותר. בתום שלוש שנים יאבד הרכב מערכו וההלוואה על רכישתו תצבור ריבית גבוהה, כך שלמעשה מדובר בהפסד כפול ואיבוד של עשרות אלפי שקלים תוך שלוש שנים.

· התחפושת: המקרר שלנו תמיד מלא בכל טוב

"כל מי שפותח את המקרר שלנו תמיד יראה שאצלנו יש הכול. לכל אחד יש בדיוק את מה שהוא אוהב לאכול בכל נקודת זמן. כאשר רוצים לבשל או לאפות משהו אף פעם לא חסר בבית מצרך.

הילדים אוהבים לאכול אוכל טרי בכל יום ואנחנו זורקים בכל שבוע כמויות גדולות של אוכל מבושל, ירקות ומוצרי חלב. אנחנו משלמים כסף רב על הקניות, לפעמים פורסים בתשלומים. בכרטיס האשראי ניתן לראות תשלומים ועוד תשלומים על קניות העבר בסופר"

מסתתר מאחורי התחפושת: אנחנו קונים יותר ממה שצריך, ומשלמים בתשלומים.

קנייה של מוצרי מזון בתשלומים משמעותה לקיחת הלוואה עבור כל קנייה בסופר. את מוצרי המזון שרכשנו השבוע נצרוך השבוע ולכן יש לשלמם מהכסף שיש לנו החודש ולא מהכסף של החודשים הבאים. בחודש הבא נערוך גם קניות בסופר ונצטרך לשלם עבורם.

· התחפושת: טסים לחו"ל כל שנה כמו כולם

"שמענו על כל היעדים האקזוטיים שאליהם נוסעים השכנים כל חופש, הילדים סיפרו שכולם בכיתה טסים לחו"ל. קיבלנו הצעה טלפונית ממש אטרקטיבית לקחת הלוואה לחופשה ולהחזיר מתי שנוכל, החלטנו לחיות את הרגע ולקחנו את ההלוואה."

מסתתר מאחורי התחפושת: "דחפו" לנו הלוואה לחופשה

הלוואות זמינות לכל מטרה נזרקות אלינו מכל עבר: מהבנק, מחברות כרטיסי האשראי ומחברות ביטוח ומימון. ההלוואות ניתנות בקלות וברגע, הריבית על ההלוואה גבוהה ביותר, במיוחד אלו של "תחזיר רק את הריבית ואת ההלוואה תחזיר כשתוכל". ההלוואה הממושכת מאפשרת דבר אחד בטוח, לזכור את החופשה שנים רבות קדימה, כל חודש בעת כשרואים את ההחזר החודשי יורד מחשבון הבנק.

· התחפושת: הנדיבים במתנות

"לאירוע האחרון שערכנו הם נתנו לנו מתנה נדיבה, הם חברים קרובים ואנחנו יודעים כמה עלתה להם מנה. איך נוכל להגיע לשמוח עמם כאשר אין לנו דרך לתת להם מתנה מכובדת."

מסתתר מאחורי התחפושת: לא נעים לי

המתנה לא אמורה לכסות את עלות המנה. תנו מתנה בהתאם ליכולת שלכם. כאשר מדובר באנשים קרובים ויקרים ללבכם, כדאי לעדכן אותם במצבכם הכלכלי ולדחות את מתן המתנה הנדיבה שהייתם רוצים לתת להם כשתהיה לכם אפשרות לעשות כן.

· התחפושת: יש לנו בית גדול ויפה

"הבית שקנינו באמת מהמם, אבל אין לנו באמת את היכולת להתמודד כל חודש עם החזר המשכנתה. אחרי התשלומים הקבועים והמשכנתה לא נשאר לנו כסף כמעט לכלום, בקושי לאוכל. אנחנו נשענים על עזרה מההורים כל חודש."

מסתתר מאחורי התחפושת: יש לנו משכנתה שאנחנו בקושי משלמים ומרוב לחץ לא נהנים מהקירות.

לפני שמקבלים החלטה על רכישת דירה, יש למפות את המצב הכלכלי תוך התייחסות לשינויים צפויים בגובה המשכנתה (כתוצאה משינויי ריבית ומצב המשק) ומיכולתכם הכלכלית (כתוצאה משינוי מבנה המשפחה, שינויי תעסוקה ועוד).

רק כאשר יודעים מהו ההון העצמי שיש לכם ומהו גובה ההחזר החודשי המקסימלי שעליו ניתן להתחייב (כזה שמשאיר "מרווח ביטחון" כלכלי), ניתן באמת להתחייב לסכום שאפשר לחיות אתו כל חודש בשלום.

בפעמונים אנחנו מבינים היטב, ש״לא כל יום פורים״... בוודאי, לא כל יום, הוא פורים שמח. משפחות רבות, רבות מדי, עוטות יום-יום מסכות על פניהן, מסכות שאינן מסכות פורים... המסכות הן מסכות אחרות, מסכות עצובות.

מאחורי המסכות הללו, עומדים לפעמים גם השכנים שלכם, אלה שאתם פוגשים במעלית, במכולת השכונתית ובבית הכנסת, שנפלו לבור עמוק של ייאוש. ייאוש מהמצב הכלכלי אליו הגיעו, מהפחד מנושים ובעיקר מיום המחר, מהעתיד.

ארגון פעמונים הוקם במיוחד עבורן. ארגון פעמונים קם על מנת לטעת בהן תקווה ולסייע להן לצאת לדרך חדשה של עצמאות כלכלית נבונה.

מתנדבי פעמונים - השליחים שלכם למתנות לאביונים אלו, יעבירו ביום הפורים את המענק המיוחד לאותן המשפחות, המוכרות לנו ונמצאות בתהליכי ליווי, בכדי שיוכלו לחגוג את החג בשמחה גדולה יותר, כפי שראוי גם להן.

כדי לסייע להן ולמשפחות רבות נוספות אנו זקוקים לתרומתך. השנה, מתנות לאביונים שולחים דרך פעמונים.

לתרומה למתנות לאביונים דרך פעמונים לחצו כאן!