יורם שפטל
יורם שפטלצילום: אלירן אהרון

נעים להכיר

"יורם שפטל, 71, אב לילדה, מתגורר בקיסריה, עורך דין, סנגור פלילי".

ניצוץ של שורשים

"למרות שאמי צאצאית ישירה של הבעל שם טוב ורבי נחמן מברסלב, ואבא שלי מצד אמו מיוחס למשפחת ברדיצ'בסקי, אי אפשר להגיד שבאתי מבית מסורתי, אלא פחות מכך. אחת המצוות היחידות שקוימו אצלנו בבית הייתה הדלקת הנרות של אמי בערב שבת. את כל היידישקייט שלי, וגם את החינוך הפוליטי שלי, רכשתי בעצמי במהלך השנים.

"עם זאת, הורי דאגו להקנות לי את שפת היידיש, כולל קריאה וכתיבה, משום שהם אמרו: 'אמנם נולדת פה, אך נולדת לבית יהודי מ 'שם', ובית יהודי מ 'שם' מתאפיין בין היתר בכך שמדברים בו גם עברית וגם יידיש'. לגבי סבים וסבתות, לצערי לא הכרתי את סבי וסבתי משני הצדדים. סבי מצד אבי נטבח במלחמת האזרחים אחרי נפילת הצאר, והשאר נפטרו בנסיבות טבעיות.

"אצלנו בבית חגגו את ליל הסדר, אך לא הקפידו על כל ההלכות הכרוכות בכך. הורי אמרו 'יזכור' בבית, ולא הלכו לבית הכנסת, גם לא ביום כיפור. אני, לעומת זאת, אהבתי ללכת לבית הכנסת, והתחלתי לעשות זאת החל מגיל שבע. גרנו במרכז תל אביב, ונהגתי ללכת יחד עם אחד משכני לבית הכנסת. אני אוהב להגיע לתפילות, ועושה זאת עד היום, לעתים קרובות".

ניצוץ של יהדות

"היהדות מאוד חזקה היום, בקרב עם ישראל ובכלל בעולם, וצריך לברך על כך. אמנם יש אנשים שמנסים להילחם בה, אך היא חזקה מהם. הציונות הסוציאליסטית הייתה ונשארה בבסיסה, עם יוצאים מן הכלל פה ושם, אנטי דתית מובהקת. מעבר לכך, בדורנו יש אנשים שממשיכים את הקו הזה ואף מחריפים אותו, ובהחלט אפשר לומר שרוב הדברים שאומר היום ליברמן היו יכולים להתפרסם בקלות ב 'דר שטרימר' ושאר הביטאונים של הרייך השלישי. אני לא מגדיר את ליברמן ואת האספסוף שמאחוריו כנאצים, אבל בעניין החרדים הוא מתבטא כמו שהנאצים התבטאו על היהודים. בעניין זה גם צריך להזכיר שדמותו של החרדי הייתה הדמות שסימלה בעיני הנאצים את היהדות כולה.

"בעניין זה כדאי גם להזכיר את מה שנקרא בשנים אחרונות 'הדתה'. מדובר באותם חוגים חילוניים קיצוניים, שונאי דת ישראל, שמזמן גם פסקו מלהיות ציוניים. למעשה, הם שותפים לאויב הערבי מבפנים, ברצונם להחריב את מדינת ישראל, וכשלב ראשון הם מנסים למחוק ממנה כל סממן יהודי. לשמחתנו, לא צריך להיבהל מזה, כי הם לא יצליחו".

ניצוץ של עשייה

"אני מאוד משתדל לחבר את העשייה שלי לערכים שאני מאמין בהם, ובפרט לערכי היהדות. בעניין זה אני יכול לספר שהמשרד שלי ייצג במשך שנים עבור תמורה סמלית ביותר את ארגון 'יד לאחים', למשל במשפטים שהיו קשורים בניסיונות להוצאת ילדים יהודיים מרשות אביהם הערבי וכיוצא בזה. עוד לגבי העשייה שלי, אומר שאני מאוד משתדל להיות מרוכז בה, ולכן, בין היתר, אני לא מחזיק טלפון נייד. אני מסתדר מצוין בלעדיו. הוא מביא יותר נזק מתועלת. וכן, מעבר לכך, אני גם לא רוצה שידעו איפה אני בכל רגע, ולא רוצה שכל אחד יוכל להשיג אותי בכל רגע נתון".

ניצוץ של מסורת

"יש חשיבות גדולה בהמשכת המסורת של עם ישראל. החשיבות הזו מתבטאת בהמון דרכים. למשל, הזרם הרפורמי שמחדש דברים וזונח את המסורת, הוא למעשה זרם אנטישמי מובהק שכופר בקיומו של עם ישראל. הרפורמים, למשל, מגדירים את היהודים שחיים בצרפת כ 'צרפתים בני דת משה' ואת היהודים שחיים בגרמניה, למרות שאגב - אני לא מבין איך יהודים מסוגלים לגור שם אחרי מה שהגרמנים עשו לנו - 'גרמנים בני דת משה'.

"גוף יהודי שכופר בקיומו של עם ישראל, מבחינתי הוא אנטישמי. בנוסף לכך, 'הרבנים' שלהם מחללים שבת בפרהסיא, אוכלים נבלות, טרפות ופיגולים, מקדשים יחסים חד מיניים, ועוד כהנה וכהנה. ובכלל, בתי הכנסת שלהם דומים יותר לכנסיות מאשר לבית כנסת. מה שבטוח זה שהדבר הזה לא מחזיק ולא יכול להחזיק. ולכן אנחנו רואים מה קורה עם ההתבוללות שם. ההבדל בין דונלד טראמפ ל 'רב' רפורמי הוא שחלק מהנכדים של דונלד טראמפ הם יהודים".

ניצוץ של שבת

"אני מאוד אוהב ללכת לבית הכנסת השבת. לאחר שאני חוזר מהתפילה אנחנו אוכלים סעודת שבת, וגם זו חוויה אהובה עלי במיוחד. בשבת אני מקדיש יותר זמן ללימוד תורה, ורואה בכך ברכה. לגבי שמירת השבת, החל מתחילת שנות ה-20 שלי אני נוהג לפי כללי תנועת בית"ר. בחוקת בית"ר כתוב שביתרי לא יחלל שבת בפרהסיה, ואני גאה לנהוג כך".

ניצוץ של השראה

"הרמב"ם הוא בהחלט אחד האנשים שאני שואב מהם השראה. הרמב"ם היה אחד מגדולי הדורות כולם. אני מחזיק את מרבית כתביו, החל מיצירת נעוריו – פירושו על המשניות, דרך 'משנה תורה', וכלה ב 'מורה נבוכים'. אני מחובר לספרות השו"ת שלו, לספרי ההלכה שכתב, לתפיסות הדתיות והפילוסופיות שלו, ועוד. 'מורה נבוכים' הוא ספר הפילוסופיה הכי מרשים שקראתי בחיי. גאונותו של הרמב"ם נובעת ממתת שמיים אדירה, ולכן הוא הצליח לשלב באופן כה מדהים בין החוכמה היהודית לחוכמה הכללית.

"הרמב"ם חי בימי הביניים, ואני מעריך שהוא השיג בשכלו משהו כמו 80-90 אחוז מהידע שהיה קיים בתקופתו, בכל התחומים, למעט חוכמות המזרח – הודו, סין, יפן, וכד'. הרמב"ם היה גדול הרופאים בדורו, ושלט במתמטיקה, פילוסופיה, אסטרונומיה, ועוד. זה כמעט בלתי נתפס".

ניצוץ של תורה

"שמירת ההלכה וקיום מצוות התורה הם הדברים שעומדים בבסיסו של עם ישראל. אין ספק שללא קיום מצוות התורה לא היינו מחזיקים מעמד כל כך הרבה שנים, וממילא מדינת ישראל לא הייתה קמה. ללא קיום המצוות עם ישראל היה מתבולל מהר מאוד ונעלם בין שאר העמים, בדיוק כמו שכל העמים העתיקים נעלמו מן העולם מבלי להשאיר שריד ופליט. ויותר מכך – כל העמים הללו נעלמו בעודם יושבים על אדמתם, אז קל וחומר שאנחנו היינו נעלמים. אין עם בעולם ששרד מחוץ לאדמתו. בעניין זה גם אפשר לומר שעשרת השבטים נעלמו משום שלא הייתה בזמנם הלכה מפורטת שהנחתה אותם.

"בתוך כך, ומשום כך, אני משתדל לקיים לא מעט מצוות. אני אוכל רק כשר, מתפלל באופן קבוע בשבתות וחגים, מניח תפילין באופן סדיר, שומר שבת על פי העיקרון של בית"ר, ועוד. אני חי חיים יהודיים, ומשקיע זמן לא מבוטל בלימוד התורה. הספרים הראשונים שרכשתי כעורך דין היו התלמוד הבבלי והירושלמי, משנה תורה, ארבעה טורים והשולחן ערוך, שהם למעשה עמודי ההלכה של עם ישראל. עליהם כמובן מופיעים אין ספור מפרשים, נושאי כלים, וכיוצא בכך.

"המצוות הן אורח החיים היהודי שהתקדש בעם ישראל לאורך למעלה מ-3000 שנה. אני אפילו לא חושב שזה בכלל רלוונטי אם אתה מאמין או לא, אך אם אתה מתייחס ברצינות ליהדות שלך - אתה לא יכול לנתק את עצמך מזה. מעבר לכל המעלות שלהן, המצוות מבדילות בינינו לבין שאר העמים. כשאתה קם בבוקר ומניח תפילין אתה עושה מעשה שאף גוי לא עושה אותו. וזה ממחיש לך מהרגע שאתה פותח את העניינים את ההבדל בינינו לבין הגויים. אני חושב שאנחנו עם ייחודי, לא עליון אבל ייחודי, והמצוות הן חלק חשוב ועיקרי מכך.

"כמו כן, החיים על פי תורה ומצוות, ובמיוחד תלמוד תורה, הם התשתית לכך שבכל פרס נובל רביעי זוכה יהודי. לכן, בין היתר, לדעתי המדינה צריכה לתמוך תמיכה מלאה בחינוך הדתי לכל שלביו, ולתמוך בהכנסת השכלה ותרבות יהודית לבתי הספר הממלכתיים בצורה הרבה יותר משמעותית מאשר כיום. אנשים מדברים על מקצועות ליבה, ולא יודעים שלימודי היהדות הם לימודי הליבה העיקריים של עם ישראל.

"מעבר לכך, אני גם כמובן רואה ערך מוסרי עליון בקיום מצוות שבין אדם לחברו. יחד עם זאת, חשוב לדעת שאת המצוות צריך לקיים קודם כל כי הן מצוות, ואם מבינים אותן – זה כמובן יתרון, אבל לא הכרח לקיומן. אפילו לגבי המצווה הכי מוכרת בעניין של בין אדם לחברו, 'ואהבת לרעך כמוך', כתוב מיד לאחריה – 'אני ה'".

באדיבות אתר הידברות – תכני יהדות, זמני כניסת שבת, הכרויות לדתיים בחינם, פרשת השבוע, לוח זמני היום ועוד