משחקי חשיבה
משחקי חשיבהpixabay
תגידו את האמת, מתי בפעם האחרונה שיחקתם במשחקי חשיבה?

בעידן הדיגיטלי של ימינו, המשחקים היחידים שאנחנו והילדים שלנו מוכנים לשחק בהם זה ״פורטנייט״ או משחקי מחשב עם שמות מוזרים אחרים.

המשחקים האלה אמנם כיפיים, אבל אין בהם את התועלת הגדולה שיש במשחקי חשיבה כמו שחמט, סודוקו ועוד.
משחקים אלו ישפרו את היכולות האינטלקטואליות שלכם ויפתחו אצלכם מגוון מיומנויות חשיבה כמו פתירת בעיות, רכישת ידע ויישומו באמצעות ההיגיון, היכולת להגיב במהירות למצבים חדשים והיכולת להבין וללמוד מהניסיון שלכם.

מעבר לכך, משחקי חשיבה יספקו לכם בילוי מהנה ומגבש עם חברים או בני המשפחה שלכם. בין אם אתם צעירים או צעירים בנפשכם, הנה לפניכם המלצות לחמישה משחקי חשיבה שאתם חייבים לשחק בהם.

שחמט

אחד מהמשחקים המורכבים ביותר בעולם הוא השחמט. מדובר במשחק עתיק יומין, והמקור שלנו הוא ממשחק הלוח ההודי צ׳טרוגה. הוא התפשט לכל העולם במאה השביעית, והתחרות המקצועית הראשונה בשחמט נערכה בלונדון בשנת 1851.
במסגרת משחק השחמט, שני השחקנים מקבלים לידיהם כלים בצבעים שונים, כמו מלך, מלכה, פרש, רץ וצריח, והניצחון מושג כשהמלך של היריב מאוים ואינו יכול להימלט. רק לנו זה מזכיר את ״משחקי הכס״?

סודוקו

אם פתחתם עיתון בעשור האחרון, בוודאי יצא לכם להיתקל במשחק הסודוקו. המשחק היפני (סודוקו ביפנית זה ״מספר יחיד״) הוא למעשה תשבץ של מספרים. כל שעליכם לעשות הוא למקם את המספרים (לרוב מ-1 עד 9) על גבי לוח משובץ. על כל ספרה להופיע פעם אחת באותו טור ובאותה שורה. הגרסה הראשונה למשחק הסודוקו הופיעה בשנת 1895 בעיתון צרפתי, והומצאה על ידי ארכיטקט אמריקאי בשם הווארד גארנס שיצא לגמלאות.

היפנים פיתחו את הגרסה השנייה של הסודוקו שאנו מכירים כיום ושמצליחה בכל העולם. אם עדיין לא השתכנעתם מדוע כדאי לכם לשחק בסודוקו, אז חוקרים טוענים כי פתירת סודוקו תשפר ותשמר את היכולות השכליות שלכם.

פאזלים

אין כמו לשבת על השטיח בסלון ולפתור פאזל של אלפי חלקים. מדובר בתרפיה למוח, שלדעתנו מצליחה להרגיע אפילו יותר ממדיטציה. הפאזל הראשון נוצר בשנת 1760 על ידי יוצר המפות והחרט הבריטי ג׳ון ספילברי. ג׳ון לקח מפת עולם, חיבר אותה לעץ ואז חילק אותה לחלקים. תלמידים שיחקו בפאזל הזה במסגרת שיעורי גיאוגרפיה. מאז, נוצרו מגוון פאזלים - דו מימדים, תלת מימדים, פאזלים זוהרים בחושך ואפילו פאזל שהחלקים בו מכילים פרווה. אגב, הפאזל הגדול ביותר בעולם יצא בשנת 2016 והורכב מ-40,320 חלקים. נראה אתכם מצליחים לפתור את הפאזל הזה.
צוללות

אחד ממשחקי החשיבה הקלאסיים ביותר הוא ״צוללות״. המשחק הומצא בשנת 1931 כמשחק של נייר ועט. בשנת 1967 הוא נמכר כמשחק לוח עם כלים מפלסטיק, ומאז שנות ה-80 ניתן לשחק בו גם בגרסאות ממוחשבות. כל משתתף במשחק צריך להציב את הצוללות שלו על הלוח לפי חוקים מסוימים. לאחר מכן, יש לתקוף את הצוללות של היריב על ידי שימוש בטקטיקות שונות. המנצח הוא השחקן שהצליח להטביע את כל הצוללות של היריב.

שבץ נא

אם יש לכם אוצר מילים עשיר, ״שבץ נא״ הוא המשחק בשבילכם. המשחק, שנוצר בשנת 1938 על ידי הארכיטקט אלפרד מושר באטס, שואב השראה מתשבצים. על המשתתפים במשחק ליצור מילים על הלוח, ולצבור כמה שיותר נקודות. הניקוד תלוי באותיות שמרכיבות את המילים, במספר האותיות ובמיקום שלהן. ישנם עשרות אלפי אנשים ברחבי העולם שמשחקים שבץ נא במסגרת טורנירים ותחרויות, והמשחק קיים ב-36 שפות שונות. גם לנו בישראל יש נציגים הנשלחים לאליפויות עולם בשבץ נא, וישראל היא אחת מהמדינות הבודדות שהשתתפו באליפות העולם הראשונה בשבץ נא שהתקיימה בשנת 1991.