בואנוס איירס
בואנוס איירסצילום: איסטוק

תגלית משמעותית בחקירת הימלטותם של אלפי קצינים נאצים לאחר המלחמה.

מסמכים הכוללים את שמותיהם של 12 אלף קצינים נאצים שברחו לאחר המלחמה לארגנטינה ומצאו בה מקלט, נחשפה בימים האחרונים לאחר שנמצאה במחסן במפקדה נאצית לשעבר בבואנוס איירס.

על פי המסמכים, רבים מהנאצים שהסתתרו בארגנטינה החזיקו בחשבונות בנק בשוויץ, וכעת מבקשים אנשי מרכז שמעון ויזנטל בארה"ב מראשי בנק "קרדיט סוויס" לחקור ולזהות את החשבונות הרדומים שנותרו מאז, מאחר ולטענת אנשי המרכז רבים מהכספים שהוסתרו בחשבונות הבנק האלו נגזלו מהיהודים.

"אנו מאמינים כי החשבונות האלו, שהיו רדומים תקופה ארוכה, מחזיקים בכספים שנבזזו מקורבנות יהודים" נמסר בהודעת מרכז ויזנטל.

במכתב שהופנה לסגן מנהל בנק "קרדיט סוויס" כריסטיאן קונג, טוענים אנשי מרכז ויזנטל "אנו יודעים כי כבר הופנו אליכם תביעות מצד יורשים של נאצים לשעבר המופיעים כביכול ברשימות שהתגלו כעת".

אנשי ויזנטל טוענים כי רבים מהנאצים ששמותיהם מופיעים במסמכים החדשים שנחשפו תרמו לחשבון בנק אחד או יותר בבנק השוויצרי שהפך לאחר מכן ל"קרדיט סוויס".

גרמניה הנאצית החלה לבזוז רכוש יהודי זמן קצר לאחר חקיקת חוקים נאציים בשנת 1935, כאשר בתקופת השואה נגנבו סכומי עתק מיהודים בכל רחבי אירופה. חלק גדול מהכסף הועבר לחשבונות שניהלו הנאצים בבנק השוויצרי. ראשי הבנק השוויצרי טענו כי כבר בדקו בשנים 1997-1999 את הטענה ולפיה הנאצים החזיקו בחשבונות בנק בשוויץ, אולם בעקבות הגילוי החדש הם הודיעו כי "נבדוק מחדש את הפרשה הזו".

תגובת 'קרדיט סוויס':

בין השנים 1997 – 1999 לערך, ערכה ועדה עצמאית של קרדיט סוויס ושל כ-60 בנקים שוויצריים אחרים, חקירה שחיפשה אחר חשבונות בנק שייתכן כי היו בבעלות קורבנות רדיפות הנאצים. הוועדה, בראשותו של פול א. וולקר (Paul. A. Volcker) הגיעה למסקנה כי חקירתה הייתה "חסרת תקדים. […] ומאמץ אינטנסיבי ומתמשך של צוות חשבונאות משפטית גדול […] סיפק הערכה שלמה ומלאה, ככל שזו ניתנת לביצוע סביר בימינו, של מצב החשבונות בשוויץ של קורבנות רדיפות הנאצים”. אף על פי כן, אנו נבצע בדיקה חוזרת של העניין.