הטקס בסמבוסקי
הטקס בסמבוסקיצילום: ראשית ירושלים

בבית העלמין סמבוסקי בירושלים התקיים היום (רביעי) טקס זיכרון לנפטרים האלמונים הקבורים על מורדותיו הדרומיים והמזרחיים של הר ציון.

הטקס התקיים במעמד השר לירושלים מורשת זאב אלקין ויו״ר מועצת בתי העלמין בירושלים הרב צוריאל קריספל, שסיפר על התוכניות לפיתוח בית העלמין ולהנגשתו לציבור.

יונתן יוסף, חבר מועצת העיר ירושלים, אמר כי בית הקברות המצוי בסמוך לכפר סילוואן וניזוק רבות לאורך השנים יקבל עדיפות בשנים הקרובות: ״מה שעשינו ונעשה בשיקום בהר הזיתים נעשה גם בבית הקברות סמבוסקי״.

הטקס אורגן זו השנה החמישית על-ידי מרכז הסיורים ״ראשית ירושלים״, בשיתוף המנהל הקהילתי של הרובע היהודי, החברה לפיתוח מזרח ירושלים ורשות הטבע והגנים. בטקס השתתפו תלמידי תיכונים ממודיעין וירושלים, תלמידי המכינה הקדם צבאית עטרת ירושלים וקהל רב.

הודיה אלתר, רכזת ההדרכה במרכז ''ראשית ירושלים'', סיפרה כי בבית העלמין סמבוסקי נקברו בעיקר יהודים עניים אשר לא יכלו לרכוש חלקות קבר בחייהם על הר הזיתים.

בתקופת השלטון הירדני הוחרב בית העלמין ולאחר מלחמת ששת הימים הוא נשכח עד שלא נותרו בו מצבות כלל ומקום קבורתם ושמות הנפטרים נעלמו. פנקסי חברה קדישא הספרדית לימדו על יותר מ-7000 קברים בבית העלמין שכיום לא נותר להם זכר.