בן כספית
בן כספיתPhoto by Flash90

העיתונאי בן כספית בשיחה עם ניסים משעל למצב הפוליטי לאחר פרסום תוצאות הבחירות הסופיות שלא מעודדות עבור ראש הממשלה בנימין נתניהו.

"אולי הוא ניצח ניצחון אישי בקמפיין נתניהו טיפוסי, עמוס הכפשות וגידופים. הוא הגדיל את הליכוד ב־4 מנדטים אבל בסוף הוא הפסיד", טען כספית.

על המהלך המתבשל בגוש השמאל נגד נתניהו אמר כספית: "אפשר לחוקק את החוק הזה גם לכנסת הבאה והאפקט הוא אותו אפקט - נתניהו גמר. אני חושב שליברמן משדר את המסר שהוא קובע את הכללים".

"אם היינו יכולים לעלות לכיוון המאדים ולהסתכל על כל הסיפור ממבט על, אז ברור שנתניהו קרוב יותר לסופו הפוליטי מאשר בבחירות א' ובבחירות ב'. יש פה תהליך, שלרגע, בשני בחצות, נתניהו ועוד רבים, חשבו שהוא הצליח להפוך אותו, להגיע לאותו גוש 61 בצורה שלא תיאמן, המדגמים, שלושתם נתנו לו 60. והליכוד בדרך כלל, אם הוא מקבל 60 בלילה, זה 61 בבוקר ו-62 בתום הספירה, הפעם קרה הפוך.

''לכן, בגדול אולי הוא ניצח ניצחון אישי, בקמפיין נתניהו טיפוסי, עמוס הכפשות וגידופים, ולך תדע אם גם זה לא יהפוך לחקירות פליליות בלהב, אפרופו חברת הסייבר והמשרד של עורך דין חדד וכו'. אבל בסוף הוא הביא את הסחורה, והגדיל את הליכוד ב-4 מנדטים, אבל זה לא הספיק לו. בטקטי הוא ניצח, באסטרטגי הוא הפסיד - אין לו ממשלה, לא יהיו לו 3 עריקים, בצד השני יש כל מיני אופציות, ואחד מאנשי הצד השני, שקוראים לו אביגדור ליברמן, כבר התחיל לממש אותן".

אז אביגדור ליברמן בעצם שבר את השוויון, והוא החליט אתמול לתמוך בהצעת החוק שתמנע מנתניהו להרכיב ממשלה. כמה זה מעשי?
"אני חושב שליברמן רציני, הוא יותר רציני מהחברים בכחול לבן, שהם בהתלבטות קיומית מייסרת כבר הרבה זמן. אבל אני לא בטוח שלא מדובר במהלך שמטרתו לייצר מנוף. כי חוק כזה, אם הוא רטרואקטיבי, אגב אפשר להעביר אותו, השאלה אם הוא עובר את מבחן בג"ץ, וזה מאוד משעשע לראות אולי את הליכוד ואת חסידי נתניהו רצים לבג"ץ, אותו בג"ץ משוקץ שהם מנסים לחסל עם די 9 כבר לא מעט זמן, אבל, אפשר לחוקק את החוק הזה גם לכנסת הבאה, והאפקט הוא אותו אפקט. זה אומר, אם נתניהו לא מקים ממשלה עכשיו, הוא גמר. לנתניהו יש תמיד מהלכי נגד שהוא יכול לעשות".

מה הוא יכול לעשות במצב הזה, להוציא המונים לרחובות?
"א', כן, ואת זה הוא כבר ניסה והתחיל לעשות באותו נאום שלו, נאום הטוש המחיק מיום רביעי. אבל אם הוא מצליח להמשיך להחזיק את הבלוק המפורסם - שאגב, זה פשוט לא ייאמן שאין שם בן אדם אחד שמבין שאפשר לפתור את כל הבעיה ולהקים ממשלת ימין כחול לבן-ליכוד, פשוט רק כדי לשחרר את נתניהו להתפנות למשפט שלו - אבל נתניהו יכול לרוץ בראשות הליכוד גם בבחירות הבאות, למרות שהחוק אוסר הרכבת ממשלה עם נאשם בפלילים, ואם הוא מנצח, לשנות מיד את החוק.

''תמיד יש איזשהו תעלול שאפשר לעולל. אבל אני חושב שליברמן בעצם משדר פה את המסר הבא: א', אני קובע את הכללים, ב', אני מכתיב את הקצב, ג', סדר היום שלי, ו-ד', 'נתניהו תקשיב, אנחנו רציניים'. והדבר הזה הוא מנוף, אתה לא רוצה להיות בבלפור בסוף השבוע הקרוב. זה מנוף אולי סוף סוף לטלטל את העץ או הסירה, ושאפשר יהיה להבין שם שהגיע הזמן לרדת מהעץ, גם בצד הזה וגם בצד השני, להקים ממשלת אחדות - רוטציה, ונתניהו יהיה שני ולא ראשון".

אם הוא יהיה שני, אז הוא לא יכול להיות שר על פי החלטת בג"ץ, אז מה הוא יהיה?
"הוא הסכים לנבצרות בפעם הקודמת, כשהוא היה צריך עוד שבועות ספורים לפנות את בלפור ולהפוך לנבצר, אז מה ההבדל? אני אגיד לך מה הוא יהיה, קודם כל הוא נשאר יו"ר הליכוד וראש הימין, שנית, הוא יהיה יו"ר ועדת חוץ וביטחון, התפקיד השני, אחרי ראש הממשלה, שיודע את כל סודות המדינה, ושלישית, הוא יבקש מהיועץ המשפטי משפט מהיר. יהיו לו שנתיים - שנתיים וחצי לדבר הזה, ותמיד הוא יכול לצאת זכאי, וכולנו מאחלים לו את זה, או לא זכאי, ואז בכלל נגמר הסיפור".

אני לא חושב שהגברת תאשר את כל הדברים שאמרת.
"במחוזות האלה אתה אחראי כבר".

אנחנו צריכים עכשיו לצפות להחלטה של כחול לבן שתלך יחד עם ליברמן למהלך הזה?
"כן, אבל זה כל כך מורכב. קודם כל צפויה לנו שוב תקופה ארוכה, מייסרת, של ספקולציות. אני לא מקנא בכתבים הפוליטיים, למרות שאני לא נמצא במקום אחר לגמרי, גם אני שם. קודם כל צריך לראות אם יש המלצה על גנץ להרכיב ממשלה. צריך ש-12 מחברי הרשימה המשותפת, למעט בל"ד, ימליצו על גנץ, ואז יהיו לו 59 ממליצים ולנתניהו רק 58, ואז הוא יקבל את המנדט, זה התנאי הראשון, למה? כי כשהוא מקבל את המנדט, הוועדה המסדרת שלו, ואז הוא מדיח את יולי אדלשטיין, אם הוא לא משתף פעולה, ומתחיל לעשות פרצוף של הליכי החקיקה על החוק שאנחנו מדברים עליו.

''כל הדבר הזה יקדיח מאוד את התבשיל בליכוד. אתה שומע כבר בליכוד - למרות שאנחנו שומעים את זה הרבה, אבל בסוף כשזה מגיע למעשה אמיתי, הם כולם משתפנים - אתה שומע כבר בליכוד שאנשים אומרים, 'נו עד מתי נהיה כולנו בני ערובה?'. ב-16 במרץ נתניהו ייעמד באולם המליאה לכניסתו של נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, 'כבוד הנשיא' זו הקריאה.

''למחרת הוא ייעמד בבית המשפט המחוזי בירושלים לקריאת בית המשפט כשייכנס הרכב השופטים בראשותה של פלדמן-פרידמן, נשיאת ההרכב שלו. כמה קילומטרים ספורים מבדילים בין המחוזי למשכן הכנסת, וזה עולם ומלואו, והלחץ יהיה אדיר. ואז יצטרך מישהו, אולי הנשיא, להיות המבוגר האחראי, ולייצר מתווה נשיא משופר, ולנסות לכופף, כמו שאמר בזמנו עזר ויצמן על מובראק וביבי, 'תכניס אותם לחדר ותטיח את ראשם זה בזה עד שיימצא איזשהו פתרון'".

כלומר, אם אני מסכם את השיחה איתך, סופו הפוליטי של נתניהו קרוב.
"הרכבת נמצאת בישורת האחרונה שלה. יכול להיות שבסוף כחול לבן ירדו מהעץ, וייתנו לו להיות חצי שנה ראשונה או 8 חודשים ראשונים, אבל אתה יודע מה זה אומר? אני לא יודע אם אנשים מודעים לזה, אבל מתווה הרוטציה של הפעם הקודמת היה אמור לכלול חקיקה שקובעת את כל סדר הזמנים, ואין הצבעה נוספת.

''למשל, אם תיתחם עסקה כזו, הכנסת תצביע פעם אחת ותאשר את כל השלבים, כך שיהיה לך תאריך - נניח ב-14 בספטמבר 2020 הופך בני גנץ לראש הממשלה, ונתניהו הופך ליו"ר ועדת חוץ וביטחון, וזה אוטומטי. זאת אומרת, אנחנו מחכים לתאריך התפוגה מעל ראשו של ראש הממשלה נתניהו, הארוך ביותר בהיסטוריה של ישראל, עוד מעט נסגור 15 שנה, מבצע שלא ייאמן, אבל לכל דבר טוב מגיע גם מתישהו הסוף".