קורונה. אילוסטרציה
קורונה. אילוסטרציהצילום: רויטרס

מגיפת הקורונה שהתפרצה לחיינו בשבועות האחרונים מתבררת מיום ליום כאירוע משמעותי מאוד.

אם עד לפני כשלושה שבועות חשבנו שמדובר באירוע מקומי ממנו מוטרדת סין ומספר מדינות אסייתיות, כעת הולך ומתברר כי המגיפה הזו בעלת השפעה קריטית על סדר היום שלנו גם כאן בישראל.

מלבד אלפים רבים של אזרחים בבידוד וכ-25 איש נכון להבוקר, אשר הנגיף פגע בהם, לקורונה השפעה קריטית על עולם הכלכלה והעסקים. החלטת חברת אל-על בשבוע שעבר לפטר מאות מעובדיה הראתה לכולנו כי לא מדובר כאן במשחק ילדים. מדובר במשבר אשר ללא התמודדות מושכלת עלול להמיט אסון על המשק העולמי.

לקריאת המדריך המלא לחצו כאן

מנכ"ל חברת יעדים, לליווי וייעוץ עסקי אפרים בן שוחט העוסק כל השנה בסיוע וליווי לעסקים מפרסם היום (ראשון) מדריך ממוקד להתמודדות עסקית עם מגיפת הקורונה - "מדריך עסקים למשבר הקורונה" המדריך מתאים גם לבעלי עמותות, ונותן מענה לשלל בעיות אשר צפויות להגיע בעקבות הנגיף לבעלי העסקים.

בן שוחט, בעל ניסיון עשיר בליווי עסקים במצבים שונים ושנים רבות בעולם העסקי, משוכנע כי לאחר הגדרת ההתמודדות עם המגיפה מבחינה עסקית, דווקא היא זו שתביא מינוף משמעותי לעסק. המדריך נכתב מתוך הבנה כי התמודדות נכונה מבעוד מועד תסייע לרוב בעלי העסקים לצלוח אותו בשלום.

תחילה מונה המדריך מספר קבוצות סיכון מהן נדרשת ההתמודדות. בראש קבוצות הסיכון מונה בן שוחט את העסקים אליהן נצרכת הגעה פיזית של לקוחות. אלו יפגעו ראשונים הן מכיוון שלקוחות רבים יאלצו לשהות בבידוד או מכיוון שרבים יחששו לצאת מבתיהם. כשאין לקוחות, מחזור המכירות יורד ומכאן קצרה הדרך להתרסקות כלכלית. היערכות מוקדמת של עסקים אלו, קריטית להמשך קיומם.

סוג עסק נוסף הינו כזה אשר מוצריו נחשבים יחסים כ'מותרות', אותם יעדיפו אנשים לא לצרוך בתקופה כזו. שיווק ופרסום דיגיטלי בשילוב שירות אספקה עד הבית, הוא הפתרון הריאלי עבור עסקים אלו. לדברי בן שוחט עסקים רבים יכולים לעבור לשיטת שיווק דיגיטלית באם רק ישקיעו מעט מחשבה. בין היתר ניתן לספק שירות לקוחות בצ'אט, סקייפ, שיחות וידאו וכו'.

באמצעות שירות של אספקה לבית הלקוח יוכלו בעלי העסקים לשמר את מעגל הלקוחות ולהרחיב אותו גם בתקופה זו. לדבריו כדאי לנצל את הימים הבאים לבניית מאגר טלפוני של הלקוחות השונים על מנת להבטיח את קיומו של מאגר לקוחות פוטנציאלי שאינו תלוי בהגעה לחנות.

התמודדות עם עובדים בבידוד

מכה נוספת אותם עלולים עסקים שונים לספוג מלבד חוסר בלקוחות – חוסר בעובדים. יתכן כי בעל העסק, או חלק מעובדיו יאלצו להיכנס לבידוד. בחלק מהעסקים גם עובדים הנמצאים בבתיהם יכולים להמשיך ולהעניק שירות ללקוחות. כאן, כמו בכל מקרה של העסקת עובדים מרחוק, ממליץ בן שוחט לתחום את אופי העבודה בדברים מדידים ככל האפשר. הן מבחינת שעות העבודה, הספק וכדו'. מדובר בצעד שייעל את הספקי העובד על אף היותו בבידוד.

חובה לייצר מערכת שתעזור לפקח בעקביות על העובד. כמו לבקש מהעובדים לנהל את המשימות שלהם כולל דיווח על קצב ההתקדמות דרך קבצי גוגל-דוקס משותפים, או תוכנות/ אפליקציות למשימות בהן גם אתם שותפים. לחילופין ע"פ המדריך, ניתן ליצור דו"חות יומיים / שבועיים אותם העובד ממלא ובהם שאלות שמענה עליהן יתן לכם תמונה מלאה לגבי תפקוד העובדים.

במידה ואכן פעילות העסק נחלשת ללא קשר להתנהלות העובדים, ניתן לנצל את הזמן ולתת לעובדים משימות נוספות אשר יפתחו את העסק. דברים אליהם לא הייתם מגיעים בסדר היום הרגיל.

מכאן עובר בן שוחט לנושא המרכזי - ההתמודדות עם חשבון הבנק. בעקבות המשבר, כולנו יכולים למצוא את עצמנו עם ירידה דרסטית בהכנסות או חלילה הפסדים. כאן, מסביר בן שוחט, חשוב מאוד להתנהל באחריות. על כל עסק לוודא מהן יכולותיו הפיננסיות ולראות כי אינו נכנס למצב בו התחייבויותיו לא יכולות להיפרע עקב חוסר בהכנסות.

בן שוחט ממליץ לבדוק מהן ההוצאות אותן ניתן לחתוך ולבטל ובאילו אפשר לקמץ ולצמצם באופנים שונים. בנוסף, ניהול תזרים נכון הינו קריטי יותר. תכנון נכון של ההוצאות וההכנסות והחלטה מושכלת מתי לבצע תשלומים הוא מפתח לצליחת תקופה קשה.

את המדריך מסיים בן שוחט עם כמה טיפים למינוף העסק בעקבות המשבר. "כמו בכל משבר, שימו לב שניתן לנצל אותו למינוף, התקדמות וצמיחה. אז אחרי שנכנסנו למגננה, הגיע התור שלנו, כבעלי עסקים לצאת למתקפה! נצלו את המצב כל עסק קיים בכדי לפתור בעיות או לתת מענה לצרכים של אנשים".

לדבריו ניתן לראות כי הרגלים משתנים ונתוני הצריכה של הציבור גם הם תופסים צורה אחרת בעקבות הקורונה. הוא פונה לבעלי העסקים וממליץ: "עצרו רגע וחשבו - איך תוכלו לתת שירות מיוחד סביב משבר הקורונה? איך תהיו הראשונים בתחום שלכם שנותנים שירות למרות הקורונה? הראשונים שמגיעים לבית הלקוח, שנותנים שירות דיגיטלי או מוכרים שירות או מוצר ייחודי שיפתור בעיה או ימלא צורך סביב המשבר. אתם מוכרים מסיכות פנים או מוצרי היגיינה? יש לכם שירות שיכול למלא את הפנאי שנוצר למבודדים הרבים? זה הזמן לצאת בשיווק נרחב ולבשר ללקוחות שלכם על המוצר או השירות שלכם.

לסיום כתב בן שוחט, כי במידה ובעזרת ה' יעלם הנגיף במהירות, הרי שעצות אלה יעילות עבור כל בעל עסק וניתן ליישמם בכל עת.