בנימין נתניהו
בנימין נתניהוPhoto by Yonatan Sindel/Flash90

ספר חדש, 'סודות נתניהו' (הוצאת כינרת-זמורה דביר), חושף את השיטות הייחודיות בכתיבה ובדיבור שבאמצעותן ראש הממשלה בנימין נתניהו סוחף את הציבור אחריו.

המחבר, קווה שפרן, מנכ"ל "להופיע ולהשפיע" ויועץ לקמפיינים ומועמדים פוליטיים מספר כי הייחודיות בספרו היא הבדיקה המעמיקה שנערכה לפתקים ונאומים של ראש הממשלה עצמו.

"בספר אני מסביר כיצד נתניהו סוחף את ההמונים והמצביעים שבוחרים בו פעם אחר פעם ושואל כיצד הוא עושה את זה. הדרך לענות היא בהבאת הפתקים האישיים של נתניהו, טיוטות הנאומים שלו, הדברים שהוא מחק, הערות השוליים שכתב ביניהן 'להרים כאן את היד', 'להפריך את הטענות נגדו', 'להצביע לכיוון מחנה יהודה'", אומר שפרן בראיון לערוץ 7.

שפרן מספר על העבודה הרבה של נתניהו לקראת נאומיו, "אחת התגליות שאני מביא בספר היא כיצד נתניהו שוקל מלים כיהלומים. הוא מדקדק בכל מילה ומילה על מנת לגעת במיתרי העומק שמכוננים את התודעה והחשיבה הישראלית. רואים את זה על כל דף ודף שעומד מולו. סודות הקסם של נתניהו, הכריזמה של האיש שהוא רב אמן של מלים ואחד מגדולי הנואמים היהודיים בכל הדורות, מגיעים מזוויות רבות.

''יש אלמנטים של מלים, דימויים ושפת הגוף וגם הדרך שבה הוא יוצר חיבור בינו לבין העם אל מול האליטות, איך שהוא שולט בתקשורת ההמונים. מערכת הבחירות האחרונה מראה איך כלל הסיבות הללו הפכו את נתניהו למי שביסס בעלות על כס ראש הממשלה", הוא מוסיף.

נתניהו: גניבת בחירת הציבור, גניבת דעתהליכוד

שפרן מביא דוגמה טרייה לדבריו, מהנאום שנשא ראש הממשלה במוצאי השבת האחרונה. "נתניהו נאם גם על גנץ וגם על הקורונה. ראשית, מעניין החיבור ביניהם. הוא הרי מסתכל על השמאל כאיום על המדינה. יש שלושה מישורים – האישי, העממי והלאומי – ונתניהו מטשטש ביניהן במכוון".

"האישי מייצג את איך שרודפים אותו, החקירות נגדו, איך שמנסים להפיל אותו. העממי מייצג את איך שרודפים את ישראל השנייה והציבור הדתי, המסורתי, המזרחי והמיעוטים והפריפריה לא מיוצגים. הלאומי מייצג את 'איך איראן והפלסטינים וכל אויבנו קמים עלינו לכלותנו'. נתניהו מטשטש במכוון בין שלושת המישורים הללו ובעצם אומר: 'כשרודפים אותי – רודפים אתכם'. איך זה מתבטא בנאום? הוא יאמר 'גנץ מנסה לחבור לערבים' ויגדיר את זה 'פיגוע בדמוקרטיה' כי הוא 'חבר לחמאס' והוא 'פיגוע לאומי'.

''נתניהו אומר שלא מנסים רק לרדוף ולהפיל אותו – אלא להפיל ולפגוע בקולות הבוחרים. הוא מערבב בין האישי, העממי והלאומי שאומר 'אנחנו היהודים נרדפים על ידי השמאלנים והאיראני' – חיבור מטורף שהוא כל הזמן מבצע – ומתוך הנרדפות הוא מבקש 'תנו לי את הכוח', למרות שהוא ראש הממשלה כבר עשור ואומר 'תנו לי בחזרה את הכוח וננצח את כל אויבנו: מגנץ, דרך הקורונה ועד חמינאי'", מסביר שפרן.

קווה שפרן
קווה שפרןצילום: רותם שביט

לדבריו, הפוליטיקאים של היום בעיקר מנסים לחקות את המקור. "היום כולם במערכת הפוליטית הופכים להיות חיקוי של נתניהו, כולל בני גנץ, כולל מתחריו וגם הפוליטיקאים שעובדים איתי. יש בזה גם משהו קצת מעציב: אין מקום למגמגמים בעידן הנראות התקשורתית. אין מקום לאנשים שהם לא מלוטשים ולא נראים כמו בני גנץ. ראו את בני גנץ: תיאורטית הוא גמגם. זה אומר שהוא לא יכול להיות מנהיג? התשובה היא כן. בעידן הנוכחי, כביכול, רק מי שיודע לדבר כמו ביבי, להעביר מסרים כמוהו ולהיראות חזק – הוא המנהיג".

"האמנם זה מה שצריך להיות? שאלה. אנחנו מכירים מנהיגות אחרת, של רבנים, שחלקם אינם תאומי נתניהו ובכל זאת ממלאים אולמות. בכל זאת, כולם מנסים להיות ביבי בימים אלה", מסכם קווה שפרן.