ליצמן: הצלנו הרבה אנשים מהקורונה, לא לזוז מהבידודלע"מ

שר הבריאות יעקב ליצמן (יהדות התורה) שוחח עם אילה חסון וגולן יוכפז ב-103fm על התפשטות הקורונה, אבחון החולה הראשון שמקור הדבקתו טרם ידוע ולאפשרות שיוטל בידוד של שבועיים על כל מי שחוזר מחו"ל.

השאלה המרכזית היום שמעסיקה את משרד הבריאות היא - כיצד נדבק עובד מד"א בנגיף הקורונה. ליצמן אמר כי "גורמים במשרד הבריאות עושים תחקיר על כל מקרה ומקרה ולא בקלות הגענו למסקנות בכל המקרים. גם כאן נגיע למסקנות. בכל מקרה שהיה בדקנו ותחקרנו, היו תחקירים על תחקירים כדי להגיע לכל מה שהוא עבר, למי נתן יד, עם מי דיבר, עם מי נפגש, עשינו הכול".

המשרד נקט במספר צעדי מנע שנויים במחלוקת לאורך התקופה וכעת שוקלים להוציא הנחיה לפיה כל השבים מחו"ל, מכל מדינות העולם, יחויבו בבידוד של שבועיים.

יש הטוענים כי טרם יצאה הנחיה כזו מחשש מסנקציות או פגיעה ביחסים הטובים עם ארצות הברית, על כך אמר השר: "אני הייתי נוכח כשראש הממשלה דיבר עם סגן הנשיא מייק פנס ולא היה שום ויכוח או שאלה, הוא הסכים לכל הדברים ושום בעיה לא הייתה". עוד הוסיף וטען כי הנושא יעלה לוועדת שרים שתקבע האם לאשר את ההנחיה מפני שלטעמו "זה ייתן לזה תוקף חוקי יותר".

ליצמן הדגיש: "זו לא שאלה של אמריקה או לא אמריקה, יש עוד מדינות. השאלה היא אם להחליט על הכול", והודה כי כבר במהלך הלילה ישבו לדון בכך".

אילה חסון שאלה את השר ליצמן האם "יש סיכוי שביממה הקרובה תצא הנחיה שכל השבים מארה"ב מחויבים בבידוד של שבועיים?". על כך השיב לה: "התשובה - בהחלט כן". שר הבריאות הסביר כי "עד עכשיו הייתה מדינה ועוד מדינה ועוד 2 מדינות - עכשיו זו החלטה גורפת לכל העולם". לדבריו, אין טעם לעשות מדינה ומדינה, אם עושים - עושים את כולן".

קיימת אי ודאות גדולה לגבי הנגיף משום שזו הפעם הראשונה ששירותי הבריאות בכל העולם מתמודדים איתו. מה ידוע לנו עליו? לפי השר -"זו שאלת המיליון, מי יודע? אני יודע כמוך. זה מדביק את האנשים אחרת ממה שהיה ועובדה שלא רואים את זה בבדיקות דם רק בבדיקת משטח גרון, עובדה גם שבינתיים אנשים יכולים להסתובב בלי להרגיש כלום למרות שיש להם את הקורונה".

לדבריו, "אני לא רואה כרגע שיש איזה פתרון, אנחנו בודקים עם הממשלה. נסייר היום גם במקומות שצריך לסייר אבל אני אומר חד משמעית, לא יודעים הרבה על הנגיף הזה וזו אחת הבעיות כאן".

השר ליצמן ציין כי "אנחנו בגודל האוכלוסייה כמו בשוויץ, בשוויץ יש 300 מקרים ואצלנו יש 38".

בהמשך התייחס שר הבריאות גם לתוצאות הבחירות שהתקיימו לפני שבוע, לאפשרות להקמת ממשלת מיעוט של 'גוש ה-62' כמו גם לאפשרות להצטרף לממשלה בראשות כחול לבן. השר ליצמן לא בטוח שאכן תוקם ממשלת מיעוט בראשות כחול לבן, העבודה, תמיכת הרשימה המשותפת וישראל ביתנו, "לכל כלל יש יוצא מהכלל, אני לא יודע אם גנץ הוא גנץ, אם יש לו את כל חברי הכנסת שלו או לא, ואני לא יודע בדיוק מה איווט זומם לגבי הערבים. יכול להיות שהשנאה שלו לביבי מעבירה אותו על דעתו אז הוא מסכים לשבת גם עם מחבלים".

והדגיש כי אינו קורא לכל ח"כ הערבים כך אלא התייחס בדבריו לח"כ היבא יזבק, "היא זאת שמשבחת את המחבלים". עוד טען כי גם אם הם יקימו ממשלה - לא אגודת ישראל, לא דגל התורה ולא ש"ס יצטרפו לשם" וסיכם את האפשרות: "שטויות במיץ". השר שלל כל אפשרות של ישיבה משותפת עם הרשימה המשותפת והבהיר: "חד משמעית אין מצב, אנחנו בבלוק הימני של נתניהו".

גולן יוכפז תהה האם משמעות הדבר שהם מכוונים לממשלה בראשות נתניהו או לממשלת אחדות בלבד, על כך השיב השר: "או בחירות".