ניצן הורוביץ
ניצן הורוביץצילום: קובי ריכטר/TPS

יו"ר מרצ, ח"כ ניצן הורביץ, תקף בצהריים (שני) את החלטת שר הביטחון נפתלי בנט לאשר סלילה של כביש חדש באזור שבין מעלה אדומים לירושלים.

"סלילת הכביש שאישר בנט הוא מחטף נוסף של שר ביטחון במטרה להרוס את הסיכוי להיפרד לשתי מדינות", אמר הורוביץ.

לדבריו, "למרות שהפסידו בבחירות ולא קיבלו את אמון הציבור, נתניהו ובנט ממשיכים לקבוע עובדות בשטח כאילו הציבור מאחוריהם. אישורי הבנייה והמהלכים בשטח הם בכיה לדורות וישפיעו לרעה על הסיכוי להגיע להסדר בעתיד".

הבוקר פורסם כי שר הביטחון, נפתלי בנט, אישר את פרויקט "כביש הריבונות" - ציר תנועה שיחבר את הכפר הפלסטיני א-זעים, הסמוך למעלה אדומים, עם הכפרים הפלסטינים שבצידו השני של האיזור (ענתא, חיזמא וא-רם).

מדובר בכביש נפרד לפלסטינים באיזור E1, שמטרתו להפריד את הרצף התחבורתי בין האוכלוסייה הפלסטינית והישראלית באיזור, כך שתתאפשר תנועת כלי רכב פלסטינים מבלי שיעברו בתוך גוש מעלה אדומים, ליד ישובים יהודים.

במישור המדיני, הכביש יחבר את ירושלים ומעלה אדומים ויאפשר בנייה בהתיישבות היהודית באיזור E1. במישור התחבורתי, הכביש יקל על עומסי התנועה בציר וישפר משמעותית את איכות החיים של תושבי מעלה אדומים והסביבה.

הפרויקט, עליו עובדים במערכת הביטחון במשך כעשור וטרם אושר עד היום, יחל כעת הליכי תכנון בשיתוף עם משרד התחבורה, שיהיה אחראי על ביצועו.

תנועת הריבונות בירכה את השר בנט, על "קבלת החלטות שהשפעתם קריטית למימוש הריבונות". ראשי התנועה, יהודית קצובר ונדיה מטר, מביעות תקווה ש"גם ראש הממשלה ינצל את הימים הללו לעשיה היסטורית ויחיל את הריבונות".

בתנועה ציינו גם את החשיבות ההסברתית שבהשארת שיח הריבונות על השולחן המדיני והמעשי של ממשלת ישראל, עיקרון עליו מקפידים השרים בנט וסמוטריץ', לבד מעצם קביעת העובדות הריבוניות בשטחי ארץ ישראל.

"קיים ערך מיוחד להגדרתם של מיזמים ממשלתיים כמיזמים מקדמי ריבונות. הגדרה שכזו ממשיכה להטמיע בתודעה הישראלית ובתודעה המדינית-בינלאומית את חשיבות והיתכנות הריבונות ביהודה ושומרון לטובת תושבי יהודה ושומרון כולם, יהודים וערבים, ולמען הצדק ההיסטורי המוסר והיציבות האזורית".