אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: iStock

היום (שני) הוא יום העגונה וראש מיזם 'חופות', הרב אהרון ליבוביץ', קורא לרבנים עורכי חופות לחייב כל זוג לחתום על הסכם שימנע עגינות בעתיד.

"מדובר בהסכם קדם נישואין שהוא דו כיווני ומוכר במספר גרסאות שנועדו למנוע סרבנות גט", מציין הרב ליבוביץ'. "התופעה הזו, שהיא סחטנות גט, היא אחד הדברים הקשים שנקשרים לתורה ולדימוי היהדות. נשים רוצות להמשיך בחייהן והגט הופך להיות קלף מיקוח שאתו הגבר יכול להשיג את רצונותיו, ולפעמים זה מופיע בצד השני, בצד של האישה שמסרבת לקבל גט, והיום יש פתרון מצוי ובדוק וקשה לי להבין איך רבנים עורכים חופות בלי לחייב את הכלי הזה".

הרב ליבוביץ' מספר כי כיום "זוגות חותמים בלי להסס" שכן "מובן מאליו שסרבנות גט היא דבר שלילי. המקרים הקשים מתוקשרים והם מבינים שמדובר בתופעה פסולה". לטעמו דווקא חיוב החתימה הוא שמביא את הזוגות הצעירים לחתום באופן מיידי:

"הייתה תקופה ארוכה שבה היית ממליץ לחתום, ודווקא אז זה מביא את הזוג למבוכה כי לא רוצים לחשוב על פירוק הנישואים בערב חתונה וכשאומרים שיש משהו שכדאי לחשוב עליו זה לא מתאים לתזמון ולכן רק זוגות עם מודעות גדולה היו חותמים. היום אני אומר להם שכדי שאני אערוך חופה זה תנאי כי זה נכון, הם מסכימים ועוברים הלאה וזה כבר לא אישיו".

"זו הסיבה שאני קורא לרבנים לעשות את הצעד הזה. ברור לי שהציבור בשל לכך ואפשר לשים את כל נושא סרבנות הגט מאחורינו", אומר הרב ליבוביץ'. "לפני אלפי שנים חז"ל תיקנו כתובה כדי להגן על האישה. היום יש לנו צו שעה בדור שלנו לעשות מהלך נוסף שהוא מעין תקנה מחייבת ובני הזוג מיישרים קו".

"מדובר במסמך שבחלקים גדולים בעולם הוא מסמך חובה. בארגון הרבנים האורתודוקסים בארה"ב מחייבים כל רב החבר בארגון להחתים כל זוג על מסמך כזה לפני החופה. בארץ כיום הרבה רבנים בציונות הדתית ממליצים ודרוש צעד נוסף של חיוב". על תגובת הרבנים לקריאתו מספר הרב ליבוביץ': "יש היסוס מסוים מלעשות את הצעד הזה כי הם רגילים להיפגש עם המבוכה וההיסוס של בני הזוג, אבל אנחנו נדרשים למנהיגות שלוקחת אחריות ואז השטח יגיב".