הוותיקן
הוותיקןצילום: נתי שוחט, פלאש 90

בוותיקן פותחים את הארכיונים על מנת לאפשר נגישות למסמכים שישפכו אור על התנהלותו של האפיפיור פיוס ה-12, ויאפשרו לקבוע האם אכן התעלם מהשמדת העם היהודי ואולי אף מעבר לכך, או שאולי להיפך, סייע ליהודים, מה שיסלול את הדרך להכרה בו כ'קדוש'.

הרב אברהם קריגר, ראש מכון 'שם עולם' להנצחת וחקר השואה, התייחס לארכיונים ומה שעשוי להתגלות בהם, על אף שלעת הזו לא ידוע מה יש בארכיונים הללו, אם כי ניתן לקוות שיש בהם משהו שישפוך את האור המקווה.

"אף אחד מאתנו לא יודע אם כאשר יפתחו הארכיונים, האם באמת פותחים את הכול", אומר הרב קריגר הסבור כי "האפיפיור פרנציסקוס אמנם מגיע ממקום מאוד מכיל וקשוב, אבל בתוך הוותיקן יש אנשים הרבה יותר זהירים וחוששים ממנו". להערכתו האפיפיור "קיבל תמונה מאנשים מבפנים שהסבירו את החששות לאן זה יכול להגיע".

באשר לקשיים הצפויים עם פתיחת הארכיונים וחשיפת המידע שבהם, אומר הרב קריגר כי ניתן ללמוד מניסיון העבר ולגלות שישנם תחומים שבעיני הכנסייה אין לגעת בהם. "מהניסיון שלנו בפתיחת ארכיונים בכנסיות ברחבי אירופה נתקלנו בחומרים שאותם לא מוכנים בשום פנים לפתוח".

"יש בחלק מהכנסיות חומרים על מסירת ילדים יהודים למשפחות נוצריות, כלומר חשיפת זהותם של אזרחים לא צעירים ממדינות שונות שעשויים להיחשף לכך שהם יהודים או שהוריהם היו יהודים ונמסרו לאימוץ. התחום הזה הוא טאבו. באף מדינה שבה יצרנו קשר לא הצלחנו לפתוח את התחום הזה".

על ההתנגדות בכנסיות לפתיחת הנתונים הללו אומר הרב קריגר כי הדברים לא מתבססים רק על טענות של צנעת הפרט: "ההתנגדות נובעת מכך שלקחו ילדים שהייתה הסכמה לגביהם שאחרי המלחמה הם יושבו לחיק היהדות, ובצורות שונות הם העלימו את האפשרות הזו וסגרו אותה בפני הילדים ולא נתנו לילדים אפשרות לדעת על יהדותם. זה לא רק נושא האימוץ והטיפול בילדים אלא ההתנהלות אחרי השואה ונעילת היכולת להגיע לאותם ילדים".

"באותה מידה, נקודה נוספת שתהיה קשה לפתוח היא שיתוף הפעולה בין האפיפיור באיטליה לנאצים באיטליה. היו הסכמים שידועים לנו אבל אין לנו מסמכים שמאשרים אותם. מדבור בהסכמים שתמורת העלמת עין מגירוש יהודים באיטליה, הוותיקן תבע שגרמניה תנהג בזהירות באתרים וכנסיות שהכילו חפצים או מסמכים שהיו חשובים לוותיקן. הייתה הסכמה שבעבר חשבנו שהיא בשתיקה אבל בשנים האחרונות התגלו כמה קצוות חוט בנושא הזה, וכעת ידוע שזה לא היה רק בשתיקה אלא היו הסכמים כתובים. אני מעריך שהוותיקן שמר על האינטרסים שלו ברכוש בתמורה לחיי יהודים".

מוסיף הרב קריגר ואומר: "אני מעריך שיפתחו ארכיונים שמחמיאים לוותיקן. יתנו לנו חומרים משמעותיים יותר על פעילות הצלה בכנסיות כאלה ואחרות. על כך נקבל חומרים משמעותיים יותר. יש את הארכיון של הוותיקן אבל יש גם תכתובות עם כנסיות אחרות ואותן תכתובות מכילות את הנתונים הללו".

על זהותם של מי שיעיין במסמכים ובארכיונים אומר הרב קריגר: "כעת לא ידוע על אנשים מסוימים שיפתחו, אלא על חוקרי השואה שבפניהם הדברים ייפתחו. האם יהיה מידור או מספור של החוקרים אנחנו עדיין לא יודעים. אני מעריך שרק אחרי כמה שנים מרגע הפתיחה נדע אם הכול נפתח, אחרי שהחומרים יתגבשו נדע אם יש דברים חסרים ותיקים שלמים שלא יהיו שם על המדף".