מלון
מלוןצילום: ISTOCK

חברות המלונאות והתיירות ממשיכות לספוג את התוצאות הקשות של התפשטות נגיף הקורונה.

״משבר הקורונה״ הגיע עד לפתחם של בתי המלון והרשתות מצמצמות בכוח האדם. מנתוני התאחדות המלונות עולה כי הנזק השנתי המוערך לענף במצב הנוכחי נאמד בכ-4.2 מיליארד שקל, כ-350 מליון שקל בחודש.

התפוסות במלונות צנחו אל מתחת ל-40%, ירידה של כ-30% בממוצע ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. תל אביב וירושלים (30% תפוסה) מובילות את טבלת הירידות.

מאיסוף הנתונים עולה, כי רשת הילטון סגרה כרגע 150 מלונות בסין, רשת מלונות דן, שבשליטת מיקי פדרמן, הזהירה כי היא צופה ירידה ברווחיות התפעולית ברבעון הראשון של 2020, בהשוואה לרבעון המקביל ב-2019, בעיקר בגין ביטולי הזמנות קיימות. כמו כן, החברה צופה ירידה מסוימת בהזמנות עתידיות.

רשת מלונות דן רשמה מתחילת השנה ירידה של 6.2%. הירידה בקבוצת פתאל היא בשיעור מוערך של
9.15% כשסגירתם הצפויה של גבולות המדינה לכניסת תיירים מכל העולם תביא למחיקה מידית של למעלה מ-500 מיליון שקל בחודש מהכנסות הענף כולו, כ- 6 מיליארד שקל בשנה, ירידה בתפוסות החדרים לכ-20% באזורים מוטי תיירות נכנסת (כמו ירושלים ות"א), לפיטורים המוניים וסגירת עשרות מלונות. מדובר בשפל אליו לא הגיע ענף המלונאות מעולם.

כבר בשלב זה, כ-4,000 עובדים הוצאו לחופשה ללא תשלום אישי ובמקביל החלו פיטורים של עובדים זמניים ועובדי כוח אדם.

הפגיעה ברשת ישרוטל לפי שעה מצומצמת, זאת לאור העובדה שהרשת מתבססת על ישראלים
ולא רק על תיירים. רק בתל אביב שבה תיירים רבים – הירידה גדולה ומשמעותית יותר.

במקביל, רשתות או מלונות פרטיים המתבססים על הישראלים ובייחוד על הציבור הדתי, מדווחים כי אצלם אין ביטולים משמעותיים.

במקביל נותנות החברות מגוון פיתויים וכך רשת מלונות אוליב בבעלותו של עמית פורת נותנת להזמנות חדשות אטרקציה אחת חינם במגוון מלונות הרשת להרכב החדר, לילה שני ב50% הנחה, לילה שלישי חינם, ארוחת שישי מתנה למזמינים שני לילות ומעלה בסופ"ש . יחד עם כל המבצעים הבאים ישנה אפשרות ביטול עד 48 שעות לפני ההגעה ללא תשלום.

במלון 'נוף גינוסר' לחוף הכנרת אומרים שכמעט ואין ביטולים לפסח והציבור הדתי נאמן וימשיך לבוא.

לדברי נשיא התאחדות המלונות, אמיר חייק, מדובר במשבר הקשה ביותר בתולדות ענף המלונאות בישראל, הנחשב לאחד ממנועי הצמיחה המרכזיים במשק ונמצא כעת בחזית המשבר.

"הענף, המזרים מיליארדים מידי שנה להכנסות המדינה נמצא על פי תהום. הגיע הזמן שהממשלה תנהג בצורה אחראית לא רק כלפי אזרחיה, אלא גם כלפי כלכלתה, ותפנים שללא הזרמת חמצן מידית לענף בהיקף של כחצי מיליארד שקל החולה הזה ימות", הוסיף.