סא"ל הרב נריה רוזנטל
סא"ל הרב נריה רוזנטלצילום: דובר צה"ל

השיר הידוע "מסכות, רעשנים, שירים וריקודים" מתמצת את כלל אירועי פורים. הקב"ה הסתיר את עצמו בעת שרצו להשמיד את היהודים ולבסוף נעשה נס, העם ניצל ומאז באותו תאריך אנו רוקדים ושרים.

הסיפור המפורסם המופיע במגילת אסתר אמנם קרה לפני אלפיים שנה אך המסרים שלו רלוונטיים אלינו גם כיום - אפילו יותר מתמיד.

המן הרשע, כשבא לשכנע את אחשוורוש להשמיד את העם היהודי, אמר לו: "ישנו עם אחד מפוזר ומפורד בכל מדינות מלכותך...". המן אמנם התכוון שהיהודים פזורים בכל המאה עשרים ושבע מדינות, אך כוונתו העמוקה יותר היא מעבר לפיזור הגיאוגרפי אלא על פיזור ופירוד מנטאלי - המן מזהה כי העם אינו מאוחד, אלא מפולג וזו ההזדמנות הטובה ביותר למשימת ההשמדה אותה הוא תכנן.

מנגד, אסתר המלכה מקדמת פתרון ומצווה את מרדכי היהודי: "לך כנוס את כל היהודים". מלבד התענית והתשובה, אסתר מצווה את מרדכי "תתאחדו" ובאמת כך קורה, כל העם היהודי מתכנס ומתפלל לרבש"ע שיבטל את הגזרה, מה שמוביל לנס הגדול המוכר שלנו.

כמו אז - כך גם היום, כוחנו באחדותנו! אנו לא חייבים להסכים לכל דעה, אך עלינו לכבד כל אדם המביע את דעתו או אופיו, ולתת לכם את המקום הראוי. צה"ל הינו צבא העם וכך מאחד בתוכו מגוון רב של אוכלוסיות במדינת ישראל. יש לפעול בהתאם לערך "כבוד האדם" העומד לנגד עינינו ואנו פועלים לאורו. על ידי האחדות אויבינו לא יוכלו לנו, כפי שקרה בסיפור מגילת אסתר.

חג פורים שמח לכל עם ישראל!