בידוד. אילוסטרציה
בידוד. אילוסטרציהצילום: iStock

על פי פרסום בחדשות 12 כולל המרדף אחר מפרי הבידוד מעקב במצלמות אבטחה, חדירה לפרטי אשראי, איכון סלולאריים ועוד כאשר לשם כך חוברים ארגונים שונים, גם מתחום הביטחון והביון.

על דרכי המעקב האפשריות אחר מפרי בידוד שוחחנו עם אופיר זילביגר, שותף ומנהל מרכז הגנת הסייבר, BDO ישראל. "האופציות יכולות להיות מגוונות. הטלפונים שלנו משאירים עקבות שונות ורבות, החל משיחות הטלפון והשימוש באינטרנט הסלולארי, כל אלה נרשמים לפרטי פרטים בחברות הסלולאר כולל מיקום. כך גם העסקאות בכרטיסי אשראי שהם לרוב אישיים משייכות אותנו למיקומים מסוימים ואפשר לדעת איפה היינו".

"מעבר לזה יש את שאלת המיקום של המצלמות שמצלמות את הפנים שלנו ושאלת היכולת של המדינה לזהות פנים באותם צילומים", אומר זילביגר המציין כי בניגוד למתואר בסרטים עכשווים לא ניתן לפענח כל דמות במצלמת אבטחה "פרימיטיבית" לנתח את המרחקים בין חלקי הפנים ולהגיע לזיהוי מוחלט. "בשנים האחרונות יש תאוצה גדולה בטכנולוגיית הצילום והדיגיטציה של הצילום", הוא מציין ומוסיף כי "מה שראינו בעבר בסרטים הופך בתקופה האחרונה לאפשרי", ועם זאת "רוב המצלמות שאנחנו פוגשים בחיינו הן ללא יכולת כזו".

לדבריו יכולת הניתוח הטכנולוגי של צילומי המצלמות הללו היא יכולת מוגבלת מאוד. "כשהמידע הגולמי ברמה נמוכה יכולת העיבוד שלו גם היא באיכות נמוכה".

זילביגר מעיר כי "החלק שהרבה יותר קל לעקוב אחריו זה מספרי הרכב שלנו. בכל מקום יש מצלמות דרך שמצלמות את כלי הרכב ואת המספר שהתקן מחייב שתהיה בו יכולת החזרת אור מסוימת, כך שקל לעקוב אחר תנועת רכב".

באשר ליכולותיה החוקיות של המערכת לבצע מעקב מקיף של עשרות אלפי אזרחים הנתונים בבידוד, מתייחס זילביגר בהסתייגות אותה הוא מדגיש בהיותו אדם שאינו משפטן, ועם זאת הוא סבור כי החוק אינו מאפשר זאת. "החוק לא מתיר שימוש כללי בנתוני המידע הנאספים לצורך העניין הזה של איתור מפירי סגר או בידוד. השימוש בנתוני איכון טלפוני גם במצבי קיצון של סכנה לחיי אדם בחשש לחטיפה, יש מעט מאוד יכולת לעשות קיצורי דרך, והיה צריך תשתית חקיקתית ייעודית שתאפשר איכון סלולארי במצבי קיצון שכאלה, כך שבעניינים של שגרה, וגם שגרת חירום, התשתית לא מאפשרת את זה ויצטרכו תשתית חקיקתית מיוחדת לטובת העניין".

יצוין כי בתגובה לדיווח נמסר מהשב"כ כי "שב"כ אינו עוסק ואינו מתכוון לעסוק באכיפת הוראות הבידוד".