חיים רמון
חיים רמוןצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

חיים רמון, לשעבר המשנה לראש הממשלה, שוחח עם ניסים משעל וגיא פלג ב־103fm וקרא להקמת קבינט חירום בהשתתפות שרים ונציגים מכל המפלגות, לרבות ח"כ אחמד טיבי.

השר לשעבר פתח את דבריו בהתייחסות להתפשטות נגיף קורונה בארץ וברחבי העולם. לטעמו מדובר "במצב מלחמה" וכפי שבמצב מלחמה "היינו משעים את כל העניינים הפוליטיים והיינו מקימים קבינט משותף", כך צריך לנהוג כיום.

עוד אמר כי הרכב קבינט החירום צריך לכלול "4-3 חברים מכחול לבן כשרים, עמיר פרץ, ד"ר אחמד טיבי כדי שיהיה רופא אחד ו-6-5 מהממשלה הקיימת".

לדבריו, "יש קורונה ויש פוליטיקה", ולכן צריך "להשעות את כל פעילות הכנסת, מלבד ועדה שתקום לפיקוח על המלחמה בקורונה, ועדת חוץ וביטחון וועדת כספים".

רמון הציע להקפיא את "כל הפעילות שקשורה להקמת ממשלה וכדומה וכל הצעדים האלה לחודשיים. אי אפשר לכנס מליאה, שזה כינוס של 300-200 עם כל העובדים". לכן, לדעתו יש "להשעות את כל העניינים של הרכבת ממשלה וכדומה" כי כל עיסוק בכך הוא "מגוחך".

רמון הוסיף כי "ההשלכות של הקורונה הן מבחינה כלכלית, פחות מבחינת נפגעים, כמו מלחמת יום הכיפורים שבה איבדנו שנה של תמ"ג". הוא הזהיר מכך שנאבד גם הפעם שנה של תמ"ג, וקבע: "יקרו דברים נוראיים מבחינה כלכלית ובריאותית ולכן זה מה שצריך לעשות".

עוד הוסיף רמון ואמר: "אני חושב שזה תפקידו של ראש הממשלה, שמנהל את המשבר הזה בצורה בהחלט סבירה, אם לא למעלה מזה, לקרוא לגנץ היום ולהגיד לו – 'עזוב עכשיו את הפוליטיקה בואו 4-3 מכם תהיו שרים, נקים קבינט למלחמה, נביא את עמיר פרץ, נביא את אחמד טיבי ומהרגע הזה אנחנו עוסקים רק בהגנה על חיי האזרחים ובהשלכות הכלכליות והחברתיות הקשות מאוד של המצב".

בהמשך הצטרף לשיחה השר אלקין שהתראיין קודם לכן בתוכניתם של ניסים משעל וגיא פלג והתייחס להצעתו של המשנה לראש הממשלה לשעבר. השר טען כי הצעתו בלתי אפשרית, "אין דבר כזה אין ממשלה אחת וקבינט אחר", אך הסכים כי צריך להקים ממשלת חירום, והודה: " אנחנו לא במצב רגיל. אני לא חושב שעמדתי פה רחוקה מזו של חיים, רק המנגנון צריך להיות קצת שונה".

חיים רמון הסביר לשר כי "אני הצעתי שיהיה קבינט שינהל את המלחמה הזאת כמו שאם יש מלחמה יש קבינט שמנהל", ותהה: "כל זה לחודשיים, מה יקרה? תעשו משהו באמת נקי, שראש הממשלה יזמן היום את בני גנץ לפגישה דחופה איתו, יציע לו את ההצעה הזאת, יקום קבינט והם יהיו שרי ממשלה והכנסת תפסיק לעבוד פרט לוועדה לענייני קורונה, למה לא?"

השר אלקין הודה כי כבר היום " יש סוג של קבינט לענייני קורונה עם השרים בתחומים הרלוונטיים שהוא זה שמקיים את הדיונים ושם מתקבלות ההחלטות על ההתמודדות". עוד אמר כי בראש צוות השרים עומד ראש הממשלה והוא "מתכנס כמעט על בסיס יומי, ולכן כבר היום הטיפול הוא בדיוק בצורה הזאת". לדעתו, "צריך להקים צוות שרים יותר מצומצם שיטפל בנושא הזה. לא יהיה מנוס בגלל הצעדים הכלכליים הנדרשים מלאשר את תקציב המדינה, כי אנחנו היום מוגבלים בהתאם להוצאה תקציבית ואנחנו לא יכולים לפרוץ אותה בגלל מה שנקרא תקציב 1/12".

רמון פנה לשר בסיום השיחה ואמר: "אלקין, באמת אתה לא מבין את המצב. יש עכשיו תקנות שעת חירום, כל הבעיות שאתה מדבר עליהן ניתנות לפתרון. הפתרון הוא כמה שיותר מהר להקים משלה שתהיה רחבה מאוד ולפעול".