טיול: מגלים את שפלת יהודה

חבל ארץ ירוק, צבוע בכחול (של התורמוסים) בצהוב (של הקידה השעירה), באדום הכלניות ובוורוד הרקפות, וכל זה משופע באטרקציות שונות ומגוונות לכל המשפחה כגון: חוות חקלאיות, מחלבות, רפתות, יקבים, מרחצאות חמים, מוקדי קולינריה מעניינים ועוד, כזה הוא חבל הארץ שפלת יהודה.

ירוק ולא רחוק
ירוק ולא רחוקצילום: קובי פינקלר

הירוק זה כאן. כשעולים על 'גבעות מרר' בואכה גדרה ותל נוף וצופים לכל עבר רואים רק דבר אחד. ירוק.

עם בוא האביב נצבעת שפלת יהודה במרבדים צבעוניים של כלניות, –חרדלים, ותורמוסים עוצרים נשימה המתכתבים באופן מושלם עם אלפי הדונמים של יערות עמוסי עצים ירוקים ברקע.

בזכות נופים אלו ונופי הגבעות הרכות, שמעניקות לאזור חן מיוחד קיבלה שפלת יהודה את הכינוי "טוסקנה של ישראל".

הירוק בימים אלו ירוק מתמיד. 700 מ"מ גשם ירדו העונה בשפלת יהודה (כמעט פי שניים מהממוצע הרב שנתי) וזה נותן את אותותיו בירוק, בפריחה, בנופים המשגעים, בכרמי יין והזיתים, בזרימת המים והחיטה שעומדת עכשיו בקמה גם היא בירקותה בימים אלו.

כדי להכיר את האזור בצורה היותר טובה, התחלנו בסיור אופניים בקיבוץ רבדים.

עידן אופן

בקיבוץ רבדים כשהוא מרוחק רק 40 דקות מתל אביב, באר שבע וירושלים, סמוך לגדרה, מציע 'עידן אופן' לרוכבים מגוון מסלולים בנוף מרהיב של שדות ירוקים, מטעי פירות, טבע פראי ושרידי העיר הפלישתית עקרון. לפרטים נוספים והזמנות התקשרו ל 050-7481238

מורשת זיכרון בגבעת תום ותומר

גבעת "תום ותומר" הינה אתר הנצחה ייחודי בארץ שהוקם לזכר חללי אסון המסוקים שארע ב- בכ"ח בשבט תשנ"ז. עכשיו בימי שלהי החורף פורחים במקום כלניות, רקפות וצמחי ארץ ישראל בשלל צבעים.

בדרך לשם או בחזרה כנסו לאזור התעשייה בקרית מלאכי לקיר טיפוס שומר שבת.

קם לו יהודי, שאוהב לטפס ובנה במקום קיר טיפוס. אבל לא רק לטפס הוא אוהב גם שחמט הוא משחק וביחד יצא החיבור של שחמטיפוס.

והיכן לנים ומבלים?

בקיבוץ עין צורים, ארבעים דקות נסיעה מרכז הארץ הצפוף וההומה, מציע מרחב שפיר הרבה שקט, מסלולי רכיבה על אופניים בתוך יערות וחורשות, מסלולי הליכה, טיול קסום בתוך שבילי הקיבוץ ומחוצה לו, בית הארחה בחדר האוכל של בית ההארחה תוכלו לסעוד ארוחת בוקר או צהרים עם הרגשה של פעם.

לינה כפרית בעין צורים
לינה כפרית בעין צוריםצילום: קובי פינקלר

חדרי האירוח של קיבוץ עין צורים מגוונים ומעוצבים, מתאימים למשפחות ולקבוצות. בחדרי האירוח והנופש היפיפיים שלנו מעוצבים ונעימים, ביניהם תוכלו למצוא חדרי אירוח וסוויטות המתאימים לאירוח יחידים, חדרי אירוח לזוגות, חדרי אירוח למשפחות גדולות וחדרי אירוח לקבוצות. אירוח כפרי עין צורים מציע לכם מגוון חדרים לאירוח לאמצע השבוע, לסופי שבוע, שבתות וחגים באווירה כפרית ועם אפשרויות רבות לטיולים.

חוות ההיביסקוס

בכפר ורבורג, סמוך לעין צורים, נמצא האוסף הגדול והמרתק ביותר של פרחי ההיביסקוס בארץ. קם לו יהודי יענקל'ה זיו וחושף בפנינו את המגוון העצום של זני ההיביסקוס, את ייחודו של פרח זה וסגולותיו המופלאות וגם את המבוך שבסיומו תיבת נח הקסומה. חוויה מרתקת של צבעים וטעימות לקבוצות ומשפחות. הביקורים בתיאום מראש.

חוות ההיביסקוס
חוות ההיביסקוסצילום: קובי פינקלר

שמן יוגב – שמן מבית טוב

משק חקלאי פעיל במושב כפר אחים, המתמחה בגידול זיתים מזנים שונים ובייצור שמן זית. ראשיתו של משק יוגב בדרכי אבות, בהקמת מושב כפר אחים בשנת 1949. במשך השנים המשק נתן פריו בענפים חקלאיים שונים עד אשר בשנת 1995 ניטע כרם הזיתים הראשון על ידי דור ההמשך, משפחת יוגב.

במקום, שמן זית מתובל בסיפורי המקום לאורך כל השנה.

משתלות רגב

אם אתם חובבי צמחים, קקטוסים, ציפורים ובעלי חיים נוספים, תוכלו בחבילה אחת לראות ולשמוע הכל. חוויה של ממש.

תצוגה מרהיבה של למעלה מ-5,000 זני קקטוסים שונים, גנים יפניים המשלבים פשטות , אומנות ורוגע, מגוון עצום של למעלה מ- 500 עצי ושיחי בונזאי בגדלים שונים. אוסף ציפורים מרהיב- פארק ציפורים הכולל גם חיות נוספות

הסיור נמשך כשעה וחצי ,כשבסוף הסיור כל מבקר מקבל מתנה עציצון של קקטוס רח’ התמר 138 , מושב בית אלעזרי

משתלות רגב
משתלות רגבצילום: קובי פינקלר

גבעות מרר

חמש דקות נסיעה מבית אלעזרי, מצוי אתר טבע קסום בשם גבעות מרר. סיפור המקום הוא סיפור המלחמה על ארצינו.

כחלק מקרבות במלחמת העולם הראשונה בארץ ישראל, התחולל ברכס הגבעות, קרב קשה בין כוחות הצבא הבריטי ובין הצבא התורכי. בסיומו של הקרב הגיעו הכוחות הבריטיים לוואדי מרר והשתלטו על צומת הרכבות המרכזית לדרום ארץ ישראל, ובכך חרצו את גורל המערכה בדרום הארץ. הכוחות התורכיים שנסוגו, איבדו בקרב מאות חיילים וכאלף נפלו בשבי הבריטים. הבריטים איבדו כ-500 חיילים.

גבעת מרר
גבעת מררצילום: קובי פינקלר

במהלך מלחמת העצמאות, הכפר נכבש על ידי צה"ל וננטש מתושביו. לאחר המלחמה הפך בסיס תל נוף בקרבתן לבסיס מרכזי לאימון חטיבת הצנחנים. משום כך נחנכה במקום ב-1960 אנדרטת הצנחנים. על גבעה סמוכה נמצאת אנדרטה נוספת לזכר חללי הצנחנים שנפלו בקרב במעבר המיתלה במבצע קדש.

כיום מוכרז חלק מהרכס כגן לאומי והוא מתוחזק על ידי רשות הטבע והגנים.

גבעת קטרה

בלב המושבה הציורית גדרה, על תל לא גבוה ממוקמת לה גבעת קטרה, השופעת בימים אלו מפריחת התורמוסים. בכל פינה, פורח לו תורמוס ומנגד כאשר הכל ירוק זו תמונת נוף קסומה, מרהיבת עין ומשובבת נפש.

גבעת קטרה
גבעת קטרהצילום:קובי פינקלר

והיכן אוכלים?

שוב חמש דקות נסיעה צפונה לכיוון גבעת ברנר, שם בתוך מרכז הקניות ממוקמת, מסעדת קיושי – סושי בר, מסעדה אסיאתית כשרה.

על פתיחת המסעדה אחראים שי אטיאס, יזם קולינארי, עדי מלמד המביא איתו ניסיון רב בתחום המטבח האסיאתי והוא המנצח על הכנת המנות ונאור מלכה האחראי על בר הלילה והכנת הקוקטיילים.

זו חוויה קולינארית שונה וייחודית בנוף המסעדות הקיים באזור זה, הן מעצם היותה מסעדה אסיתאית כשרה והן בתפריט המציע מגוון רב של מנות מכל הקשת האסיאתית (מוקפצים, סלטים, סושי, מרקים, מנות פתיחה חמות או קרות) והכל ברמת חומרי הגלם הטובים והטריים ביותר.

סושי בקיושי
סושי בקיושיצילום: קובי פינקלר

קיושי סושי בר פועלת כמסעדה אסיאתית לכל דבר במהלך שעות הפעילות (12:00 עד חצות), והחל מחצות, האווירה הופכת לאווירת בר.

כערך מוסף לקהל המסעדה, ישנן מנות בתפריט המסומנות כמתאימות לטבעוניים, צמחוניים, ללא גלוטן ומידת החריפות של המנה.

והכל כאן 'ירוק ולא רחוק'.