נתניהו וגנץ
נתניהו וגנץצילום: אלעד מלכה

חייבים להקים ממשלת חירום. לא מחרתיים, לא בשבוע הבא, לא אחרי פסח. חייבים להקים אותה ממש עכשיו. היום ומחר.

לא בגלל שנתניהו ושריו הנוכחיים לא מסוגלים להתמודד עם המשבר. הם דווקא כן מסוגלים. לא בגלל שבני גנץ ויתר בכירי כחול-לבן והעבודה באמת יוסיפו משהו לניהול מושכל ואחראי של האירוע. בכלל לא בטוח שזה באמת יוסיף משהו. אולי אפילו ההיפך. מדובר אמנם באנשים שעשו דבר או שניים בחייהם, אבל אף אחד לא מתפקד מי יודע מה כשהוא צונח לאמצע משבר.

חייבים ממשלת אחדות בגלל שני דברים שהם בעצם נגזרת של דבר אחד:

1. ככל שהצעדים מחמירים וההשפעה שלהם על חייו של הציבור הולכת ונהיית קשה יותר, עולים יותר ויותר ספיקות אצל מי שנפגע מכך האם באמת צריך את כל זה או שבעצם אפשר אחרת. האם ההנחיות וההגבלות באמת נדרשות או שמא מאחורי כל הסיפור הזה מסתתרים אינטרסים. ככל שיחלפו הימים וזה יעיק יותר ויותר, גם התהיות יצוצו במלוא עוזן. בניגוד למלחמת המפרץ הראשונה או מלחמת לבנון השניה, הפעם יש טוויטר ופייסבוק בעולם. ממשלת אחדות תסיר מעל השולחן במידה רבה את החשדות שלתוך השיקולים הלאומיים מתערבב אינטרס אישי, לכאן או לכאן. מדובר בשאלה של חיים ומוות, כי אם ההנחיות המחמירות נדרשות, חוסר אמון בנחיצות שלהן יביא לזלזול, וזלזול יביא בקצה הדרך לפגיעה בחיי אדם

2. בעת חירום נעשה שימוש נרחב בסמכויות חירום. סכנתן של סמכויות חירום לדמוקרטיה היא רבה. הרבה איזונים ובלמים שקיימים בהתנהלות השוטפת ניגפים בצדק מפני ה"חירום", אבל בקצה הדרך נפגעות באורח אנוש המגבלות על כוח השלטון והזכויות הבסיסיות של האזרח. במציאות של חירום גם הפיקוח הפרלמנטרי על השימוש בסמכויות חירום תמיד ילקה בחסר. המחשבה שוועדת חוץ וביטחון תוכל לבצע את הפיקוח הזה אפקטיבית היא מחשבה נאיבית. התוצאה היא פגיעה קשה מאוד בזכויות האזרח של כולנו, והיעדר פיקוח מספיק על מידת ואופן הפגיעה. האופציה היחידה למידה של פיקוח במציאות הנוכחית היא שבאקזקוטיבה, במקום שבו מתקבלות ההחלטות, ישבו נציגים של אינטרסים פוליטיים מנוגדים. במצב כזה לכל צד יהיה אינטרס לוודא שהצד השני לא עושה שימוש לרעה בנשק יום הדין של סמכויות החירום.

אנחנו בסיטואציה מיוחדת, שונה מכל מה שאנחנו מכירים. מצב חירום אזרחי. מעולם לא היה בישראל מצב חירום אזרחי ולכן מטבע הדברים קשה לנו "לאכול" את המציאות הזו ולהבין מי בדיוק נגד מי. המציאות הזו היא כר נוח להתפתחות של תיאוריות קונספירציה, והמציאות הפוליטית ההזויה שבעיצומה נקלענו למשבר הזה כמובן תורמת לעניין. ההצעה של ממשלת חירום שמעמדה יעוגן בחוק היסוד, שאותה העביר כנראה הליכוד לכחול לבן היא רע במיעוטו. אין מנוס מלייצר הסכמה לאומית רחבה סביב התמודדות עם המשבר הנוכחי ואת כל יתר השאלות הגדולות פשוט לדחות בחצי שנה ולהתקוטט עליהן אז, מיד אחרי החגים.